21 درصدی بارش‌های استان تهران نسبت به سال گذشته کاهش یافت

مدیر دفتر مطالعات پایه شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: مقدار بارش در حوزه عملکرد استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تا پایان شهریور ماه 1397 معادل 256.5 میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته 21 درصد و نسبت به متوسط بلند مدت 9 درصد کاهش داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حسن برنا با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: در محدوده حوزه عملکرد شرکت آب منطقه‌ای تهران تعداد 44 ایستگاه باران سنجی، 51 ایستگاه هیدرومتری، 15 ایستگاه تبخیر سنجی، 20 ایستگاه برف سنجی موجود است که ازاین تعداد،27 ایستگاه هیدرومتری، تعداد 23 ایستگاه باران سنج و 13 ایستگاه تبخیر سنجی مجهز به دستگاههای دیتالاگر بوده که دریافت آمار واطلاعات علاوه بر رصد توسط متصدیان ودستگاه های مکانیکی منصوبه، تعدادی به صورت الکترونیکی و حتی برخی به صورت آنلاین دریافت می‌شود.

او افزود: در حوزه عملکرد شرکت آب منطقه‌ای تهران با وسعت 16 هزار و 244 کیلومتر مربع 23 ایستگاه باران سنجی و در محدوده استان تهران با وسعت 13 هزار و 692 کیلو متر مربع 15 ایستگاه باران سنجی به‌عنوان ایستگاه مبناء انتخاب شده که آمار ریزش‌های جوی آنها بصورت روزانه دریافت و در پایان هر ماه گزارش تحلیلی از وضعیت ریزش‌های جوی حوزه عملکرد و استان تهران تهیه و ارائه می‌گردد.

برنا با بیان اینکه با شروع سال آبی 97-96 دوره 49 ساله سال آبی آغاز شده است، گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش بارش‌ها در سال آبی متاسفانه روند نزولی بارش‌ها شدت بیشتری به خود گرفته و با کاهش بارش‌ها، ورودی به سدهای تأمین آب شرب کلان شهر تهران تا اواخر اسفند ماه 96 روند کاهشی داشته که خوشبختانه با آغاز سال 97 وریزش های جوی مناسب در فصل بهار میزان تجمعی بارش‌ها بهبود نسبی پیدا کرد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت با اشاره به اینکه میزان تجمعی ریزش‌های جوی در حوزه عملکرد شرکت (با احتساب حوزه سدهای تحت پوشش) از ابتداء سال آبی جــــــاری تا پایان شهریورماه 1397 معادل 256.5 میلی‌متر است، تصریح کرد: این میزان بارش نسبت به بارش 369.2 میلی‌متری سال گذشته و 329 میلی‌متر متوسط بلندمدت به ترتیب کاهش 19 و 9 درصدی را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: از طرفی مقدار بارش در حوزه عملکرد استان تهران از ابتداء سال آبی جاری تا پایان شهریور ماه 1397 معادل 256.5 میلی‌متر است که نسبت به سال گذشته 21 درصد و نسبت به متوسط بلند مدت 9 درصد کاهش داشته است.

برنا بیشترین بارش‌ها در سال آبی 97-96 در حوزه عملکرد شرکت را مربوط به ایستگاه باران سنجی نساء با مقدار بارش 647.3 میلی‌متر عنوان کرد و یادآور شد: این در حالیست که ایستگاه باران‌سنجی ورامین با بارش 92.5 میلی‌متر به‌عنوان کمترین مقدار بارش در سال آبی به ثبت رسید.

او افزود: همچنین بیشترین بارش‌ها در سال آبی 97-96 در محدوده عملکرد استان تهران مربوط به ایستگاه باران سنجی امامزاده داود با مقدار بارش 581.5 میلی‌متر بوده و ایستگاه باران سنجی ورامین با بارش 92.5 میلی‌متر در محدوده عملکرد استان تهران دارای کمترین مقدار بارش بوده است.

او از بارش به مقدار 70 میلی‌متری در مدت زمان 1.5 ساعت در منطقه لواسانات و در ایستگاه باران سنجی رودک به عنوان یک رخداد ویژه یاد کرد و گفت: به علت شدت زیاد بارش در مدت زمان کوتاه باعث ایجاد سیل توام با رانش زمین در بخشی از منطقه گردید که این امرمنجربه تلفات جانی و مالی در محدوده ریزش کوه شد اما با توجه به ابعاد حادثه و با اطلاع رسانی به موقع و اقدامات پیشگیرانه از گسترش تلفات انسانی جلوگیری به عمل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 971728

وب گردی

وب گردی