سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

روزنامه " الحیات"عربستان در مطلبی با عنوان " ایران و سیاست اقتصاد بین الملل " به قلم "ولید خدوری" به تاثیرات منفی قطع صادرات نفت ایران بر بازار بین الملل و اقتصاد و تجارت جهانی می پردازد. نگارنده می نویسد: "هفته گذشته قیمت نفت به 81 دلار در بشکه رسید و با قطع صادرات نفت ایران در ماه نوامبر برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت آن به صد دلار در هر بشکه نیز خواهد رسید. علی رغم افزایش قیمت نفت، اعضای سازمان اوپک به ثبات نفت اطمینان کامل دارند؛ اما برعکس، افزایش قیمت نفت تاثیر منفی بر اقتصاد آمریکا و جهان خواهد گذاشت؛ همچنان که نتایج کنگره آمریکا در نوامبر، سرنوشت ترامپ را تا دو سال آینده مشخص خواهد نمود؛ برخی از تولیدکنندگان می ترسند که افزایش قیمت همانند کاهش قیمت نفت در زمان مذاکرات شش گانه با ایران یک بازی سیاسی باشد. با این اوصاف، به رغم اطمینان تولیدکنندگان نفت، این کشورها از این که نتوانند جایگزینی برای کاهش نفت ایران پیدا نمایند، می ترسند."

"شروع پایان دولت آمریکا " مقاله ای است که روزنامه " الشعب " مصر به قلم "شفیق ناظم " به رشته تحریر درآورده است. این مقاله جنگ اقتصادی آمریکا علیه چین را مقدمه ای برای فروپاشی این کشور می داند و ترامپ را در این فروپاشی مقصر اصلی می داند. این روزنامه می نویسد: "اظهارات ترامپ درخصوص این که کشورهای عربی و اعضای اوپک باید تولید نفت خودشان را کاهش دهند، بیانگر حالتی از یاس و ناامیدی در تیم ریاست جمهوری آمریکا به رهبری ترامپ می باشد. این درخواست از سوی کشورهای بزرگ و کوچک تولید کننده نفت مورد توجه قرار نگرفت و این کشورها نمی توانند اقداماتشان را بر اساس دستورات ترامپ از طریق توییتر و یا سخنرانی اش در سازمان ملل به پیش ببرند. به نظر می رسد ترامپ نمی داند که اوپک دیگر همانند سابق تاثیرگذار نیست اما در مقابل باید بداند که جنگ اقتصادی وی در مقابل چین جنگی است که وی نمی داند چه زمان به پایان خواهد رسید و تاثیر این جنگ بر اقتصاد آمریکا بدتر از تاثیر جنگ عراق در سال 2003 می باشد و دلیلش هم این است که پاسخ چین در مقابل جنگ اقتصادی ترامپ، موثر و سخت خواهد بود."

"نتانیاهو: تفاهم نامه هسته ای روابط دوستانه ای را میان اسرائیل و کشورهای عربی ایجاد نمود که در زندگی ام هرگز ندیده ام و در سال های گذشته امکان پذیر نبود" عنوان مقاله ای است که روزنامه " القدس العربی" به قلم " ودیع عواودة" به چاپ رسانده است که در آن نویسنده به مواضع نتانیاهو در خصوص ایجاد روابط دوستانه استثنایی با کشورهای عربی که زمینه ساز آن تفاهم نامه هسته ای و ترس کشورهای عربی از این تفاهم نامه بوده، اشاره داشته است. این روزنامه می نویسد: "نتانیاهو به رسم عادت در سخنرانی خود در سازمان ملل، دوباره ایران را متهم نمود که درصدد دست یابی به سلاح هسته ای است . وی گفت که ایران دارای مخزن اتمی پنهانی است که وی برای اولین بار آن را کشف نموده است. نتانیاهو همچنین اظهار داشت که وی هزاران سند و مدرک و نوار ویدیویی در اختیار دارد که ایران ساختمان هایی را برای ساخت سلاح هسته ای در اختیار دارد. نتانیاهو به آثار مثبت تفاهم نامه هسته ای مبنی بر احیای روابط دوستانه با کشورهای عربی اشاره کرد و اظهار داشت که این رژیم با کشورهای عربی به این نتیجه رسیده اند که ایران دشمن مشترک آنها است و این رویکرد را وی درطول تاریخ زندگی اش تاکنون ندیده است.

روزنامه " فلسطین آن لاین" مطلبی را با عنوان "نشانه های بهره برداری اسرائیل از جایگاه سازمان ملل" به قلم "عدنان أبو عامر" به رشته تحریر درآورده است . نویسنده می نویسد: "دور از انتظار نبود که نخست وزیر اسرائیل از جایگاه سازمان ملل در نهمین سخنرانی اش برای بازاریابی مواضع سیاسی خود استفاده کند تا کشورها را علیه دشمنانش در منطقه تحریک نماید و سازمان ملل را برای همگامی با اهدافش بسیج نماید. در همین زمینه باید گفت که دولت اسرائیل و وزارت خارجه آن توجه ویژه ای به این کنفرانس سالیانه دارند. نتانیاهو در این سخنرانی بیش از همه از تهدیدات علیه اسرائیل سخن می گوید. در کنار سخنرانی، گروه های سیاسی و اقتصادی با مقامات رسمی دیگر کشورها برای ترویج و نشر ایده های صهیونیستی دیدار می کنند."

کد خبر: 971843

وب گردی

وب گردی