سپرده‌گذاری ارزی محدود به بانک‌های خوشنام باشد/سود سپرده‌ها را سریع واریز کنند

مدنی‌زاده گفت: انتشار گواهی سپرده‌ها موجب نرخ خوردن در بازار می‌شود و زمانی که این نرخ در بورس یا فرابورس بالاتر و بهتر باشد موجب افزایش اعتماد مردم و ترغیب آنان جهت سپرده‌گذاری می‌شود و حرکت تدریجی مردم به بانک‌ها می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سیدعلی مدنی‌زاده ، در مورد حجم سپرده‌های ارزی که بنابر اعلام بانک مرکزی تقریبا 10 میلیون دلار است، گفت: هنوز اعتماد لازم برای این تصمیم جلب نشده است و دلیل آن مربوط به سال‌های گذشته است که بانک‌ها در انجام تعهدات خود در مورد بازگرداندن سود ارزی کوتاهی کرده و این کوتاهی زمینه کاهش اعتماد و هراس مردم را ایجاد کرده است.

او ادامه داد: بنابراین در اولین گام باید اعتمادسازی از طریق ضمانت‌نامه‌های بانک مرکزی، مصوبه شورای هماهنگی سران قوا و تبلیغات مناسب صورت بگیرد و این اعتماد ایجاد شود که اصل و فرع سپرده‌ها به صورت اسکناس پرداخت خواهد شد.

این اقتصاددان انتشار گواهی سپرده را یکی از راهکارهای مناسب برای جذب سپرده‌ها دانست و افزود: انتشار گواهی سپرده‌ها موجب نرخ خوردن در بازار می‌شود و زمانی که این نرخ در بورس یا فرابورس بالاتر و بهتر باشد موجب افزایش اعتماد مردم و ترغیب آنان جهت سپرده‌گذاری و حرکت تدریجی مردم به سمت بانک‌ها می‌شود.

او در مورد دیگر راهکارها گفت: همچنین سپرده‌گذاری تنها به بانک‌های خوشنام محدود شود که توان انجام تعهدات را داشته باشند که البته این باعث می‌شود تا بانک‌ها در راستای خوشنام شدن گام‌های اساسی بردارند، همچنین بانک‌ها با واریز سریع سودها یا اعلام معادل ریالی به صورت روزانه، اطمینان لازم را جلب کنند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف افزود: باید صندوق‌های با درآمد ثابت ایجاد شود که این کار را بر عهده بگیرند‌ که به دلیل آشنایی مردم با فعالیت و کارکرد آنها، براحتی جذب این صندوق‌ها خواهند شد.

مدنی‌زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه در این مورد تبلیغات کمی صورت گرفته و جا دارد صداوسیما یا بانک‌ها جهت آشنایی مردم تبلیغات گسترده‌ای انجام دهند تا آشنایی و آگاهی مردم بالا رود.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 971852

وب گردی

وب گردی