دلیل افزایش فعالیت‌های طوفانی چیست؟

جدیدترین مطالعه اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا(NOAA) نشان می‌دهد که به احتمال فراوان، افزایش دمای آب اقیانوس اطلس باعث شکل‌گیری شش طوفان بزرگ در سال گذشته شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از ایسنا، طبق تحقیقات جدید، گرم شدن آب اقیانوس‌ها ناشی از افزایش دمای جهانی، مسئول افزایش فعالیت‌های طوفانی در اقیانوس اطلس شمالی در سال 2017 است.

سال گذشته، ایالات متحده آمریکا متحمل شش طوفان بزرگ شد که سه مورد از آنها، یعنی هاروی، ایرما و ماریا به خشکی رسیدند و تعداد زیادی از خانه‌ها را ویران و خانواده‌ها را آواره کردند.

پورتوریکو هنوز از آسیب ناشی از طوفان ماریا که در ماه سپتامبر در این جزیره اتفاق افتاد، سر بلند نکرده است. تعداد تلفات تاکنون حدود 3000 نفر گزارش شده است.

اما این تازه ابتدای کار است. کارشناسان هشدار می‌دهند که فصل‌های طوفان بیشتری در آینده نزدیک خواهیم داشت.

چندین عامل دیگر نیز باعث افزایش فعالیت طوفان در سال گذشته شده است. محققان خاطرنشان کردند که "لانینا"ی متوسط ​​در اقیانوس آرام نیز تا حدودی مسئول تشکیل شش طوفان بزرگ در اقیانوس اطلس شمالی است.

لانینا(La Niña) وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، آب سردتر از حالت طبیعی می‌شود. لانینا تقریبا متضاد "ال‌نینو" است.

لانینا در هر سه تا هفت سال اتفاق می‌افتد و درجه حرارت آب دریا سرد می‌شود. این پدیده حاصل تغییر اختلاف فشار منطقه است و اجازه می‌دهد سطح آب‌های اقیانوس در قسمت شرقی سردتر از حالت معمول شود و در قسمت‌های حاره غربی گرم‌تر از حالت عادی گسترش یابد.

علل لانینا برعکس عواملی است که در ایجاد ال‌نینو موثر هستند.

با این حال، آب گرم غیرعادی در اقیانوس، همه عوامل دیگر را از بین می‌برد و در آینده نیز باعث ایجاد طوفان‌های شدید خواهد شد.

دانشمندان برای مطالعه این موضوع از "HiFLOR" که یک مدل آب و هوای جهانی با وضوح بالا است و توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی ساخته شده است.

این ابزار آب و هوا، فصل طوفان بزرگ و فعال را در سال گذشته با موفقیت پیش‌بینی کرد.

آزمایش‌های مکرر با استفاده از "HiFLOR" نشان داد که آب اقیانوس اطلس که به طور غیرمعمول گرم است، عامل اصلی فصل طوفان است.

"هیرویکی موراکامی" یکی از محققان NOAA و نویسنده اصلی این مطالعه توضیح داد: این روش جدید، ما را قادر می‌سازد فعالیت‌های طوفانی را فصل طوفان پیش‌بینی کنیم و همچنین میزان تقصیر گرم شدن هوا را در نظر بگیریم.

محققان با استفاده از همین مدل، تعداد بیشتری از طوفان‌های بزرگ را در اقیانوس اطلس شمالی که در آینده اتفاق خواهند افتاد، پیش‌بینی کردند.

این مطالعه جدید، نگرانی‌های دانشمندان را برانگیخته است و هشدار می‌دهند که افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو که موجب افزایش درجه حرارت در سراسر جهان شده و می‌شود، پیامد فاجعه باری دارد.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در یک مطالعه جداگانه، نشان داد که میانگین دمای جهانی سطح دریا در چند دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در سال 2017 میانگین دمای جهانی سطح دریا 0.67 درجه سانتیگراد بود، در حالی که صد سال پیش، میانگین دمای جهانی سطح دریا -0.23 درجه سانتیگراد بود.

اگر این امر ادامه یابد، جهان نه تنها شاهد طوفان‌های شدید و مکرر خواهد بود، بلکه بشر باید با افزایش بی‌رویه سطح اقیانوس‌ها روبرو شود که موجب سیلاب‌های مکرر در شهرهای ساحلی و سفید شدن گسترده مرجان‌ها می‌شود که امنیت غذایی را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 971868

وب گردی

وب گردی