پیمان همکاری مشترک در حوزه علم و فناوری باید بین کشورهای آسیایی برقرار شود   

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایران، روسیه، چین و هند می توانند در قالب یک پیمان، حرکت مستقل علمی برای رهبری جهان ایجاد کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در کارگاه علمی مشترک ایران و چین که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به مرجعیت علمی و رهبری جهان در مناسبات ایران و چین و آمریکا، گفت: برخی از منظر روابط بین الملل به مناسبات نگاه سیاسی دارند، اما بنده از منظر یک سیاست گذار علم می خواهم این موضوع را مورد بررسی قرار دهم.

وی افزود: اکنون یک جغرافیای علمی با مناسبات علم و فناوری در جهان شکل گرفته که در این مناسبات عمدتاً بعد از جنگ جهانی دوم شکل گیری جغرافیای دنیای علم خود را به جهان تحمیل کرد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه پیش از جنگ جهانی دوم کشورهای جهان خیلی به کنشگران جنگ توجه نداشتند، یادآور شد: آمریکا پس از استفاده از بمب اتمی یک استیلای مطلق به جهان تحمیل کرد و در دوران جنگ سرد هم در سال 1957 استیلای علمی با پرتاب انسان به فضا آغاز شد که همه اینها ماحصل کار علمی است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عمده اتفاقات مهمی که در نیمه دوم قرن بیستم اتفاق افتاد، ماحصل دستاوردهای علمی بود که پس از جنگ جهانی دوم قدرت آفرین شد، خاطرنشان کرد: در حقیقت در این دوره اتفاقی که رخ داد، این بود که آمریکا براساس سندی که در سال 1945 تنظیم شد، برای رهبری جهان از موضع علمی برنامه ریزی کرد و از آن سال آنها به طور ویژه به علم پرداختند تا علاوه بر حفظ رهبری جهان، بتوانند مسائل دیگر خود را حل کنند.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت اوباما گزارشی با عنوان «فراتر از طوفان پیش رو» منتشر شد که این گزارش در سند علمی انگلستان آمده و زوایای آن کاملاً سیاسی است. در این سند اشاره شده که ایالات متحده در حال بررسی جایگاه جهانی علم خود است و با بررسی رفتار دیگر کشورها در حوزه علم و فناوری به این نتیجه رسیده که تهدیداتی پیش روی سلطه آنها قرار دارد و در حوزه علم و فناوری پیشتازی آمریکا با حضور چین در حال تهدید است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این گزارش آمده زمانی که از شرکت های جهانی رأی گیری شد که کدام کشور برای تحقیق و توسعه علم مناسب تر است، 62 کشور به چین و 41 کشور به آمریکا رأی دادند. به این ترتیب چین توانسته جایگاه قابل توجهی در علم و فناوری به دست آورد که این موضوع تهدید جدی برای آمریکا محسوب می شود.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه ایالات متحده بازیگر اصلی پژوهش در دنیاست، خاطرنشان کرد: اکنون چین در حال رشد علمی و فناوری است که البته این شکل حضور سایر کشورها همچون چین، جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای نوظهور در حوزه علم و فناوری، باعث ترس آمریکا شده است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مقاله مجله نیچر در سال 2005 که به موضوع مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران پرداخته بود، گفت: پس از آنکه که سردبیر اروپایی مجله نیچر از ایران بازدید کرد، این مقاله را نوشت و در آن اشاره کرد که مرجعیت علمی در حال ظهور دوباره در ایران است و تأکید کرد که تنها با ایجاد اختلافات سیاسی و تحریم های تدریجی می توان این مرجعیت را متوقف کرد.

وی تصریح کرد: با بررسی این موضوع می توان دریافت آنچه پس از سال 2005 در قالب تحریم های هسته ای، حقوق بشر و... با آن مواجه بودیم، علت اصلی آن جلوگیری از رشد و پیشرفت و مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در این مقاله اشاره شده که علت پیشرفت علمی ایران، حمایت رهبر آن از جامعه دانشگاهی ایران است که مسیر پیشرفت کشور را توسعه علمی همه ­جانبه و درون­ زا می داند، گفت: این مقاله مرجعیت علمی ایران را خطرناک می داند، چرا که ایران صاحب تمدن و دستاوردهای علمی در قرن 8 تا 13 میلادی بوده است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیشرفت علمی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب، خاطرنشان کرد: ایران در سال 1996 رتبه پنجاه و سوم تولید علم در جهان را داشت که جایگاه پایینی بود، اما این جایگاه در سال 2016 به جایگاه شانزدهم ارتقا پیدا کرد و ایران به رتبه اول خاورمیانه تبدیل شده و این پیشرفت های علمی جرم ما برای تحریم هایی بود که از سال 2005 به بعد وضع شد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مقابله آمریکا با پیشرفت علمی تنها منحصر به ایران نیست، تصریح کرد: در متن سند، همین نگاه به چین هم وجود دارد و آمریکا برای اینکه چین از آنها سبقت نگیرد، سیاست خود را در سال 2010 تغییر داد، چرا که به هیچ وجه نمی خواهد صحنه رقابت علمی را واگذار کند.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه نگاهی که آمریکایی ها به رهبری علمی جهان دارند، براساس اقتصاد دانش بنیان و نوآوری است، گفت: متأسفانه آمریکایی ها زمانی که دیدند کشورهای دیگر هم به حوزه اقتصاد دانش بنیان ورود کرده اند، به کنترل دلار روی آوردند و آنچه ما از اسناد علمی دنیا درک می کنیم، مقابله ای است که آمریکا با رشد علمی ایران دارد و این مقوله را به سیاست کشانده است. در مواجهه با پیشرفت علمی چین هم همین کار را می کند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا با جریان های علمی مستقل مشکل دارد، تصریح کرد: غرب به دلیل آنکه رهبری جهان را مبتنی بر اقتدار علمی می بیند، به مقابله با پیشرفت علمی کشورهای مستقل بر می خیزد که باید برای مقابله با این کارشکنی ها، برنامه ریزی داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم شکل گیری جغرافیای جدید علم در آسیا، گفت: همان طور که در حوزه امنیتی پیمان شانگهای یا در حوزه اقتصادی پیمان بریکس را داریم، باید در حوزه علم و فناوری هم برای کنشگران مستقل حوزه علم در رهبری جهان، پیمان همکاری مشترک بین کشورهای آسیایی شامل ایران، چین، روسیه، هند و... داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایران در حوزه تولید مقالات علمی از کشورهای جهان سبقت گرفته است، خاطرنشان کرد: ایران از نظر جمعیت آموزش عالی یکی از 10 کشور اول جهان است و چین، هند، روسیه و ایران کشورهایی هستند که می توانند حرکت مستقل علمی برای رهبری جهان را در قالب یک پیمان ایجاد کنند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کارشکنی های آمریکا در مواجهه با پیشرفت علمی جهان، گفت: در سال های گذشته بسیاری از مجلات علمی حاضر نبودند مقالات ما را چاپ کنند یا مانع حضور دانشمندان ما در سخنرانی های بین المللی می شدند، چرا که سیاست غرب این است که پیشرفت علم و فناوری در جهان فراگیر نشود و آمریکا هم تلاش می کند تا نگذارد کشورهای دیگر در پیشرفت علم گوی سبقت را از آنها بربایند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری اقتصاد، علم و فرهنگ سه عنصر قوام دهنده کشور است، خاطرنشان کرد: آمریکا این سه مقوله را با ایجاد تحریم و تهدیدهای جدی مورد حمله قرار داده است. امیدوارم با تدابیر جدی بتوانیم پیمان های علمی خلق کنیم تا بتوانیم به سلطه غرب به ویژه آمریکا بر علم پایان دهیم.

وی در پایان گفت: امروز آمریکا رسماً اعلام می کند که دوران همکاری علمی پایان یافته و دوره رقابت علمی آغاز شده، اما باید مراقب باشیم تا اسیر حرکت آنها نشویم.

انتهای پیام /

کد خبر: 971910

وب گردی

وب گردی