شفاف‌سازی جزئیات قرارداد سازمان مالیاتی با شرکت فرانسوی BULL

در پی ابهامات به‌وجودآمده در خصوص عملکرد اعتبارات طرح جامع مالیاتی در چند سال اخیر، بررسی جزئیات قرارداد سازمان مالیاتی با شرکت فرانسوی BULL به شفاف‌سازی در این حوزه کمک می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، یکی از طرح‌هایی که مدتهاست قرار است در سازمان مالیاتی اجرایی شود، طرح جامع مالیاتی است. این طرح پروژه کلانی است که رویه‌‌های مالیاتی را به‌صورت یک سامانه متحد تجمیع خواهد کرد که در آن سوابق مالیاتی نهادها یا اشخاص حقیقی و حقوقی در هر کجای کشور در دسترس باشد. همچنین قرار بود با اجرای این طرح روند تعیین و پرداخت مالیات به‌صورت سیستمی انجام شود.

گفتنی است، چندی قبل مستندی منتشر شد که مشخص شد جمع مصارف طرح جامع مالیاتی تا پایان سال 96 نزدیک به 740 میلیارد تومان بوده است. این هزینه‌ها شامل 340 میلیارد تومان هزینه قطعی و غیرقطعی و 370 میلیارد تومان هزینه مصارف ابلاغ‌شده به استانها است.

با توجه به گزارش عملکرد اعتبارات طرح جامع مالیاتی از چند سال گذشته تا کنون، ابهاماتی به‌وجود می‌آید به‌عنوان مثال آیا با این میزان اعتبار تخصیص‌یافته و اعتبار دریافتی به عملکرد مطلوب و افق روشن این طرح دست یافته‌ایم؟ آیا عدالت مالیاتی محقق شده است؟ آیا فرارهای مالیاتی که از اولویت‌های نظام مالیاتی کشور است روند نزولی داشته؟ و یا صرفاً اجرای طرح جامع مالیاتی باعث سهولت و سرعت در انجام امورات مالیاتی و مراجعه کمتر به سازمان مالیاتی شده است؟

آغاز همکاری با شرکت فرانسوی بول

این طرح به‌سفارش سازمان امور مالیاتی در سال‌های 84-83 با مطالعات شرکت کانادایی «دیلیوت» به‌روی نظام مالی و مالیاتی کشور کلید خورده است که حاصل این تحقیقات زمینه مذاکرات و همکاری با شرکت فرانسوی بول «BULL» شد.

سال 89 سازمان امور مالیاتی پس از مناقصه‌ای پرحاشیه قراردادی با شرکت بول منعقد کرد که طی آن شرکت فرانسوی متعهد شد نرم‌افزاری با نام «e-ris» را برای طرح جامع مالیاتی تهیه کند. بر مبنای این قرارداد بخشی با عنوان طرح جامع مالیاتی زیر نظر سازمان امور مالیاتی تأسیس شد.

بررسی قرارداد فروش سامانه نرم‌افزاری

همان‌طور که در جدول زیر قابل مشاهده است، بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی مبلغ قرارداد اولیه با شرکت فرانسوی بول حدود 27 میلیون یورو بوده است که با الحاقیه‌های بعدی به 47 میلیون یورو رسیده است. هم‌چنین برای انجام این پروژه زیرساخت‌هایی با هزینه بالا راه‌اندازی شده است.

از جمله این زیرساخت‌ها می‌توان به ایجاد دیتاسنتر، محل استقرار شرکت، حقوق کارکنان ایرانی و فرانسوی و... اشاره کرد که با هزینه‌های بالا آماده شده است، بر این اساس بایستی مشخص شود موارد اصلی استفاده از آنها دقیقاً در چه زمینه‌ای بوده است. به‌عقیده کارشناسان با به نتیجه نرسیدن و یا به‌عبارت دقیق تر عدم تکمیل نهایی پروژه‌های این طرح تاکنون حجم بالای هزینه‌های مذکور بیشتر به‌چشم می‌آید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 971934

وب گردی

وب گردی