بررسی عوامل موثر بر یادگیری دانشجویان/ بازار کار به حاشیه می رود

بررسی های میدانی خبرنگار ایسکانیوز نشان می‌دهد علاقه به رشته تحصیلی و روش تدریس استادان سهم بیش‌تری در یادگیری دانشجویان دارد، همچنین بازار کار و شغل آینده دانشجویان عواملی هستند که نقش کم‌رنگ تری در یادگیری آنان ایفا می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرقی نمی‌کند در کدام منطقه جهان درس خوانده باشید، همه ما بخشی از عمر خود را پشت نیمکت‌های مدرسه گذرانده‌ایم،‌ پشت همان میزها درس خوانده‌ایم، امتحان داده‌ایم، معلم مباحث جدید را مطرح کرده است و ما پشت همین میز و نیمکت‌ها تلاش کرده ایم تا این مباحث را درک کنیم و به خاطر بسپاریم.

یادگیری دروس یکی از مواردی است که افراد از دوران دبستان گرفته تا دکتری با آن درگیر هستند، این یادگیری حتی پس از پایان یافتن درس و دانشگاه نیز متوقف نمی‌شود و می‌تواند تا پایان عمر نیز ادامه یابد. حتی دانشگاهی در بیروت با سیاست تداوم یادگیری سالمندان برنامه هایی را در نظر گرفته است تا آنان نیز بتوانند از یادگرفتن لذت ببرند. از اقدام این دانشگاه می توان این‌گونه نتیجه گرفت که یادگیری مختص جوانان یا سن خاصی نیست،‌ حتی سالمندان نیز می‌توانند نکات جدیدی یاد بگیرند.(برای خواندن این گزارش اینجا کلیک کنید.)

عوامل بسیاری هستند که در یادگیری دانشجویان به طور مستقیم و غیر مستقیم نقش آفرینی می‌کنند،‌ افرادی که به رشته تحصیلی خود علاقه‌مند هستند، مباث علمی و عملی رشته خود را بهتر یاد می‌گیرند. شرایط محیطی نیز از جمله مواردی است که در یادگیری دانش آموزان و دانشجویان تاثیر گذار است،‌ طبیعتا اگر شرایط محیطی افراد مناسب نباشد نمی‌توانند به طور مطلوب دروس خود را فراگیرند.

یکی از مواردی که منجر به افزایش انگیزه در میان دانشجویان و دانش آموزان می شود، ایجاد رقابت تحصیلی است، در چنین شرایطی افراد برای دست‌یابی به بهترین جایگاه علمی در سطح خود، با سایر دانشجویان رقابت می‌کنند،‌ این رقابت منجر می‌شود روند یادگیری آن‌ها با سرعت بیشتری پیش برود.

روش تدریس معلم‌ها و استادان نیز یکی از عواملی است که به طور مستقیم در یادگیری دانشجویان و دانش آموزان تاثیرگذار است. عواملی مانند اشتغال و بازار کار نیز می تواند در یادگیری دانشجویان و دانشجویان سهم داشته باشد. تمامی مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد،‌ از جمله عواملی هستند که در یادگیری دانشجویان بیش‌ترین نقش را ایفا می کنند،‌ برای اینکه دریابیم کدام عامل در یادگیری نقش پررنگ‌تری دارد، سری به خیابان انقلاب زدیم تا این موضوع را از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تهران،‌ بررسی کنیم.

سهم 75 درصدی علاقه به رشته تحصیلی در یادگیری دانشجویان

داده‌های زیر بر اساس گزارش میدانی 30 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران تهیه شده است.

نمودار زیر بیانگر تاثیر علاقه به رشته تحصیلی در یادگیری مباحث درسی از دیدگاه دانشجویان است:

با بررسی نمودار فوق می‌توان دریافت 63 درصد دانشجویان معتقدند، رشته تحصیلی 76 تا 100 درصد بر یادگیری مباحث درسی آنان تاثیرگذار است، 30 درصد دیگر تاثیر رشته تحصیلی بر مباحث درسی را بین بازه زمانی 51 تا 75 درصد ارزیابی کردند. 7 درصد باقی مانده نیز معتقد بودند رشته تحصیلی 26 تا 50 درصد بریادگیری آن‌ها تاثیر گذار است. به طور کلی 63 درصد دانشجویان تاثیر رشته تحصیلی دانشجویان در یادگیری مطالب را بیش از 75 درصد ارزیابی کردند.

تاثیر شرایط محیطی بر یادگیری دانشجویان

نمودار زیر بیانگر تاثیر شرایط محیطی در یادگیری مباحث درسی از دیدگاه دانشجویان است:

با بررسی نمودار فوق می‌توان دریافت 70 درصد دانشجویان معتقدند، شرایط محیطی 26 تا 50 درصد بر یادگیری مباحث درسی آن‌ها تاثیرگذار است، 20 درصد دیگر تاثیر شرایط محیطی بر یادگیری مباحث درسی را بین بازه زمانی 51 تا 75 درصد ارزیابی کردند. 7 درصد از دانشجویان نیز معتقد بودند شرایط محیطی، 0 تا 25 درصد بریادگیری آن‌ها تاثیر گذار است. تنها 3 درصد دانشجویان معتقد بودند شرایط محیطی بیش از 76 درصد در یادگیری آنان نقش آفرینی می‌کند.

نقش کم‌رنگ رقابت تحصیلی در یادگیری دانشجویان

نمودار زیر بیانگر تاثیر رقابت تحصیلی در یادگیری مباحث درسی از دیدگاه دانشجویان است:

با بررسی نمودار فوق می‌توان دریافت 57 درصد دانشجویان معتقدند، رقابت تحصیلی 26 تا 50 درصد بر یادگیری مباحث درسی آن‌ها تاثیرگذار است، 23 درصد دیگر تاثیر رقابت تحصیلی بر یادگیری مباحث درسی را بین بازه زمانی 0 تا 25 درصد ارزیابی کردند.17 درصد از دانشجویان نیز معتقد بودند رقابت تحصیلی 51 تا 75 درصد بر یادگیری آن‌ها تاثیر گذار است. تنها 3 درصد دانشجویان معتقد بودند رقابت تحصیلی؛ بیش از 76 درصد در یادگیری آنان نقش آفرینی می‌کند.

سهم 87 درصدی روش تدریس بر یادگیری دانشجویان

نمودار زیر بیانگر تاثیر روش تدریس در یادگیری مباحث درسی از دیدگاه دانشجویان است:

با بررسی نمودار فوق می‌توان دریافت 87 درصد دانشجویان معتقدند، روش تدریس 76 تا 100 درصد بر یادگیری مباحث درسی آن‌ها تاثیرگذار است، 10 درصد دیگر تاثیر روش تدریس بر یادگیری مباحث درسی را بین بازه زمانی 51 تا 75 درصد ارزیابی کردند. تنها 3 درصد از دانشجویان معتقد بودند روش تدریس 26 تا 50 درصد بر یادگیری آن‌ها تاثیر گذار است.

شغل آینده دانشجویان در یادگیری آنان تاثیر چندانی ندارد

نمودار زیر بیانگر تاثیر شغل آینده دانشجویان در یادگیری مباحث درسی از دیدگاه آنان است:

با بررسی نمودار فوق می‌توان دریافت 57 درصد دانشجویان معتقدند، شغل آینده آنان 0 تا 25 درصد بر یادگیری مباحث درسی‌شان تاثیرگذار است، 43 درصد دیگر تاثیر شغل آینده بر یادگیری مباحث درسی را بین بازه زمانی 26 تا 50 درصد ارزیابی کردند.

آیا بازار کار در یادگیری دانشجویان موثر است؟

نمودار زیر بیانگر تاثیر بازار کار در یادگیری مباحث درسی از دیدگاه دانشجویان است:

با بررسی نمودار فوق می‌توان دریافت 77 درصد دانشجویان معتقدند، بازار کار 26 تا 50 درصد بر یادگیری مباحث درسی آن‌ها تاثیرگذار است، 17 درصد دیگر تاثیر بازار کار بر یادگیری مباحث درسی را بین بازه زمانی 51 تا 75 درصد ارزیابی کردند. تنها 6 درصد از دانشجویان معتقد بودند بازار کار 0 تا 25 درصد بر یادگیری آن‌ها تاثیر گذار است.

بررسی های میدانی خبرنگار ایسکانیوز نشان می‌دهد علاقه به رشته تحصیلی و روش تدریس استادان سهم بیش‌تری در یادگیری دانشجویان دارند، همچنین بازار کار و شغل آینده دانشجویان عواملی هستند که نقش کم‌رنگ تری در یادگیری آنان ایفا می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 971952

وب گردی

وب گردی