تاثیرناوگان حمل و نقل عمومی  بر ترافیک هفته نخست مهرماه

جزییات وضعیت ترافیکی هفته نخست مهرماه در محدوده طرح ترافیک منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، وضعیت عملکرد سیستم حمل‌ونقل همگانی را می‌توان در هفته اول مهر ماه سال جاری در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته مطلوب ارزیابی کرد. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و استخراج پارامتر سرعت متوسط ناوگان حمل‌ونقل همگانی این مقدار با افزایش متوسط ۴ درصدی در روزهای کاری و افزایش ۱۸ درصدی در روز پنج‌شنبه در ساعات اوج صبح و عصر همراه بوده است. این بهبود ناشی از افزایش بهره‌وری و عملکرد بهینه ناوگان تندرو و خطوط عادی حمل‌ونقل همگانی است.

بهبود متوسط در سرعت ناوگان در خطوط تندرو داشتیم، در حالی که در خطوط عادی (همراه با جریان ترافیک) این بهبود کمتر قابل مشاهده است.

معابر شهری

میزان کیلومتر از ترافیک سنگین در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ بررسی شد؛ افزایش به طور متوسط ۲۵ درصدی طول کیلومتر از ترافیک سنگین در ساعات اوج صبح برای روزهای کاری و ۱۳ درصدی طول کیلومتر از ترافیک سنگین در بازه اوج عصر برای روزهای کاری قابل مشاهده است. این افزایش ناشی از متفاوت بودن الگوی جریان ترافیک در هفته اول مهر ماه ۹۶ (مراسم سوگواری امام حسین (ع)) است.

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته میزان کیلومتر از ترافیک سنگین در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۵ کاهش ۶.۵ درصدی در ساعت اوج صبح و اوج عصر برای روزهای کاری همراه بوده است. همچنین با توجه به عدم اجرای طرح ترافیک در روز پنج‌شنبه در سال ۹۷، میزان کیلومتر از ترافیک سنگین نسبت به سال ۹۵ به طور متوسط با افزایش ۵۵ درصدی همراه بوده است.

تقاطعات هوشمند

بر اساس جامعه آماری موجود از تقاطعات هوشمند با توجه به وضعیت اشباع تقاطعات در روزهای ابتدایی مهر ماه تغییر محسوسی مشاهده نشده است. ساعت اوج تردد در تقاطعات شهر تهران به طور متوسط در مهر ماه سال ۹۷ نسبت به شهریور ماه سال ۹۷، به میزان ۱ ساعت به عقب جابه‌جا شده است. علت این امر آگاهی شهروندان با توجه به تراکم ترافیک در معابر شریانی در روزهای ابتدایی مهر، خروج از منزل را زودتر انجام داده است.

سامانه پلاک‌خوان

با توجه به مشاهدات تردد طرح ترافیک و زوج و فرد، اجرای طرح جدید به طور محسوسی در کاهش میزان تردد ورودی به محدوده‌های فوق‌الذکر و تردد داخلی محدوده طرح ترافیک تأثیر مثبت داشته است. با توجه به حذف سهمیه‌های شناوری، آرم‌های سالیانه طرح ترافیک و اعمال عوارض متغیر ساعتی، این کاهش قابل توجیه است.

قابل توجه آنکه میزان ورود به محدوده طرح ترافیک به طور متوسط ۱۲ درصد در ساعت اوج صبح کاهش داشته است، همچنین ورود به محدوده زوج و فرد در طول کل روز به طور متوسط با کاهش ۲۰ درصدی و تردد داخل محدوده طرح ترافیک با کاهش ۳۰ درصدی نسبت به سال ۹۶ همراه بوده است. تردد ساعتی ورود به طرح ترافیک و با توجه به تغییر ساعت پایانی طرح، ساعت اوج ورود به طرح در بازه عصر با دو ساعت تأخیر مواجه شده است که با ساعت جدید پایان طرح همخوانی دارد.

منبع:مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 972027

وب گردی

وب گردی