دانشجویان وثیقه ۳ میلیونی برای خروج از کشور نمی‌دهند

 مسئول دبیرخانه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان با اشاره به آغاز به کار سامانه سقای نور ویژه ثبت نام دانشجویان پسر برای دریافت مجوز خروج از کشور ویژه پیاده روی اربعین نحوه استفاده از این سامانه را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز، بهرامی مسئول دبیرخانه ستاد اربعین دانشجویی در نشست خبری ستاد ملی اربعین دانشجویی با اشاره به آغاز به کار سامانه سقا نور گفت: ستاد ملی دانشجویان اولین ماموریت خود را تسهیل در حضور دانشجویان می‌داند. خروج دانشجویان مشمول خدمت بزرگترین مشکل سازمان بود که به وسیله ما مرتفع شد و سامانه‌ای در این خصوص از سال ۹۳ توسط این ستاد راه اندازی شد که در آن طی سال‌های ۹۳ برای ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی پسر، در سال ۹۴ بیش از ۱۲ هزار دانشجو، درسال ۹۵ بیش از ۲۶ هزار درخواست دانشجویی و در سال ۹۶ حدود ۵۱ هزار و ۵۰۰ دانشجوی پسر، اقدام به ثبت مجوز برای خروج از کشور به منظور حضور در راهپیمایی اربعین کردند.

مسئول دبیرخانه ستاد اربعین دانشجویان در ادامه گفت: امسال فرآیند‌ها به صورت کاملا اینترنتی بوده و دانشجو‌ها باید به سامانه www.sagha-noor.ir مراجعه کنند و با کد ملی و کد سخا که از پلیس + ۱۰ گرفته می‌شود درخواست ثبت خروج از کشور بدهد. دانشجویان پس از گذراندن این مراحل دو گزینه ثبت وثیقه ۳ میلیونی و دیگری گزینه اربعین دانشجویی برای این دانشجو فعال می‌شود که وی با انتخاب گزینه اربعین دانشجویی می‌تواند بدون پرداخت وثیقه سه میلیونی نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کند. دانشجویان تا یک آبان وقت دارند درخواست بدهند. دانشجویان پس از دریافت گذر واژه که به صورت پیامکی به تلفن همراه او ارسال می‌شود، می‌توانند اطلاعات خود را تکمیل کنند. پس از گزینه گذرنامه برای او فعال می‌شود که با گرفتن پرینت آن و مراجعه به بسیج دانشجویی دانشگاه خود ضمن تأیید بسیج دانشجویی و دریافت کد سقا که برای او ارسال می‌شود نسبت به دریافت مجوز خود اقدام کند. این مجوز برای کلیه دانشجویان کشور است باید اطلاعات ضامن را نیز وارد کرده هر دانشجو فقط برای یک نفر می‌تواند ضامن شود.

بهرامی به دیگر امکانات این سامانه اشاره کرد و گفت: اعزام‌های کاروانی و اطلاعات مربوط به این بخش و همچنین ثبت نام خادمین پیاده روی اربعین از طریق این سامانه برای دانشجویان فعال شده و آن‌ها می‌توانند از ۱۵ مهرماه تا ۲۰ مهرماه نسبت به ثبت نام خود در این بخش اقدام کنند.

وی مهلت ثبت‌نام برای ثبت درخواست خروج از کشور دانشجویان را از ۹ مهر تا اول آبان ماه اعلام کرد.

مسئول دبیرخانه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان در ادامه با اشاره به فعالیت ستاد اربعین دانشگاهیان در راه‌اندازی موکب‌های دانشگاهی گفت: موکب‌های دانشگاهی با محوریت دانشگاه‌ها و وحدت جهان اسلام راه‌اندازی شده و در بخش‌های مختلف مسیر راهپیمایی و مرز‌های کشور مانند مرز بازرگان راه‌اندازی خواهد شد؛ حدود ۳۰ موکب دانشجویی در پیاده روی اربعین فعال خواهند بود.

بهرامی افزود: در ایام اربعین حسینی همایش دانشجویان جهان اسلام با حضور دانشجویان کشور‌های اسلامی در حرم امام‌حسین (ع) برگزار خواهد شد.

وی همچنین در رابطه با بحث آسیب شناسی پیاده روی اربعین توسط این ستاد گفت: از سال گذشته پژوهشی در این زمینه آغاز شده و ستاد اربعین دانشگاهیان به شکل عملی و پژوهشی با هدف آسیب شناسی این پیاده روی و همچنین طراحی ارتباط میان فرهنگی بین ایران و عراق که معتقدیم نیازمند طراحی ارتباط مناسبی بین این دو فرهنگ هستیم انجام می‌شود. امسال قرار است بخش پژوهش را تقویت کنیم به شکلی که امسال خادمین پژوهشگر در این پیاده روی با ستاد همکاری می‌کنند.


مسئول دبیرخانه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان همچنین یادآور شد: با دستور وزیرعلوم از موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع پیاده روی اربعین به صورت ویژه استفاده خواهد شد.

وی در ادامه گفت: کاروان‌های دانشجویی هم برای این افراد در نظر گرفته شده و درخواست دانشجویان برای خادمی هم در همین سامانه امکان پذیر است و از تاریخ ۱۵ تا ۲۰ مهر می‌توانند درخواست خادمی بدهند؛ و درخواست برای خروج از ۹ مهر تا اول آبان است.

وی در ادامه گفت: طراحی مدل ارتباطات میان فرهنگی ایران و عراق مهمترین دغدغه‌ ماست.

انتهای پیام/

کد خبر: 972077

وب گردی

وب گردی