موشکافی مشکلات کامیون‌داران

گران شدن عوارض، لوازم‌یدکی، کمبود سوخت، افزایش حق بیمه رانندگان و ثابت ماندن کرایه بار در پایانه کالا (باربری) از مشکلات کامیون داران است. اعتراض رانندگان کامیون در مناطق مختلف ایران به‌مرور گسترده‌تر شد و آن‌ها خواستار تجدیدنظر در دستمزد ثابت خود شدند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حمل‌ونقل در کشور یک جریان زیربنایی است و بر بسیاری از مسائل دیگر تأثیر می‌گذارد. این موضوع به خاطر وسعت بسیار زیاد کشور و فاصله زیاد بین مبادی ورودی کالا تا نقاط مصرفی یا تولید کالاست. کرایه حمل کامیون‌داران از سال 94 به این طرف افزایش نیافته بود. سال 94 کرایه حمل حدود 15 درصد افزایش یافته و طی سه سال اخیر با وجود افزایش نرخ دلار و تأثیر آن در اقلام مصرفی نرخ کرایه تغییری نکرده بود و رانندگان درخواست افزایش 40 درصدی نرخ کرایه‌ها را دارند که با عملی نشدن این درخواست برخی از اعتراضات آغاز شد.

این اعتراضات از روز سه‌شنبه اول خرداد شکل اعتصاب به خود گرفت و کامیون‌داران در استان‌های قزوین، لرستان، آذربایجان شرقی، مازندران و چند استان دیگر با خودداری از حمل بار سعی کرده‌اند تا مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند. اغلب راننده‌ها و مالکان کامیون معتقد هستند، در پایانه‌های بار به آن‌ها اجحاف می‌شود، بارهای خوش‌قیمت با دریافت حق واسطه‌گری و زیرمیزی ارائه می‌شود و شرکت‌های حمل‌ونقل کمیسیون‌های سنگین و زیرمیزی دریافت می‌کنند.

3 خرداد 97/ مشکلات بیمه حل شد

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور می‌گوید، کامیون‌داران به افزایش 2 برابری قیمت اقلام موردنیاز از جمله لاستیک و روغن اعتراض داشتند که کرایه حمل بار تا سطح ۲۰ درصد برای جبران بخشی از گرانی‌ها و کم‌باری افزایش یافت. به گفته محمد خان‌بلوکی این اعتراضات به‌دلیل گرانی تمامی اقلام موردنیاز کامیون‌داران بوده، قیمت لاستیک، روغن و ... 2 برابر شده و کار و معیشت کامیون‌داران را دچار مشکل کرده است.

5 خرداد 97/ حل مشکل بازنشستگی

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: یکی دیگر از خواسته‌های رانندگان، موضوع بازنشستگی آن‌ها بود که در حال حاضر بیمه برای بازنشستگی رانندگان، حداقل حقوق را در نظر می‌گیرد و راننده‌ای اگر بعد از 30 سال تلاش بازنشسته شد، با همان حداقل حقوق بازنشسته می‌شود که این موجب اعتراض رانندگان بود که البته حرف به‌حقی است. به گفته داریوش امانی رانندگان، متقاضی بودند که به‌صورت داوطلبانه هر راننده‌ای که مایل بود مازاد حق بیمه را پرداخت کند و با حقوق بالاتری بازنشسته شود که این موضوع نیز در دستور کار قرار گرفت و مکاتبات آن با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد که وی نیز دستور صریح داد تا این اتفاق رخ دهد.

19 خرداد 97/ برخورد با دلالان

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری با بیان اینکه با تمامی دلالان و واسطه‌گران پایانه‌ها برخورد قاطعی صورت خواهد گرفت، گفت: این سازمان با شرکت‌های حمل‌ونقلی که از کامیون‌داران کمیسیون اضافی دریافت می‌کرده‌اند و یا خارج از نوبت، بار تحویل می‌داده‌اند برخورد قاطعی خواهد کرد. این موضوع در اسرع وقت پیگیری می‌شود. به گفته داریوش امانی متأسفانه برخی از دلالان و سوءاستفاده‌کنندگانی که در شرکت‌های حمل‌ونقل حضور دارند باعث ایجاد مشکلات و تخلفاتی در حوزه بار شده‌اند.

27 تیر 97/ مشکل قطعات‌یدکی حل شد

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی لوازم‌یدکی کامیون‌داران به‌صورت کامل در اختیار آنان قرار می‌گیرد و از این پس هم سعی خواهد شد این لوازم بین آنان توزیع شود. علی ربیعی پس از نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که امروز با حضور اعضای اتحادیه‌های صنفی کامیون‌داران سراسر کشور برگزار گفت: در خصوص موضوع پرداخت مطالبات کامیون‌داران از جانب دو شرکت، موضوع حل شد و نیز رفع مشکل در شرکت دیگر هم در حال مذاکره و بررسی است.

2 مرداد 97/ کامیون‌داران هیچ تجمع دیگری ندارند

محمد خان‌بلوکی می‌گوید، مشکلات تمام کامیون‌داران کل کشور بررسی و خوشبختانه مشکلات عمده آن‌ها برطرف شده است و قرار نیست تجمع دیگری داشته باشند. به گفته مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور در حال حاضر بیش از 70 درصد مطالبات کامیون‌داران حل شده است و مشکلات اصلی آن‌ها برطرف شده است.

5 مهر 1397/ حدود ۹۰ هزار حلقه لاستیک برای رانندگان

عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با محدودیت در عرضه با کمبود لاستیک در سایزهای مختلف برای ناوگان باری کشور مواجه شدیم،‌ می‌گوید ماه گذشته ۱۳۰ هزار لاستیک توزیع شد که با نظارت انجمن صنفی رانندگان و نمایندگی فروش لاستیک ۹۰ هزار حلقه به دست رانندگان ناوگان باری رسید که اتفاقاً توزیع کاملاً درست و طبق مقررات انجام شد؛ اما مشکل این بود که باید حداقل دو برابر این رقم لاستیک بین رانندگان توزیع می‌شد.

9 مهر 1397/ تأکید رئیس قوه قضائیه بر حل مشکل کامیون‌داران

به گفته آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه اینکه دشمن مدام به رصد مشکلات ما می‌پردازد، امر واضحی است و همه می‌دانیم که امروز دشمن با همه ابزار تبلیغاتی خود به صحنه آمده است، اما مسئولان نیز وظیفه‌ای دارند که باید به‌موقع انجام دهند. رئیس قوه قضاییه تاکید می‌کند به‌عنوان‌مثال اگر قرار است برای کامیون داران لاستیک تهیه شود، باید این کار سریع‌تر صورت گیرد و علاوه بر این با مردم سخن گفته شود تا بدانند که مسئولان به فکر حل مشکلات هستند. این موضوع به‌ویژه در مسائل اقتصادی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر: 972081

وب گردی

وب گردی