بحران هویت ریشه اصلی تمام معضلات جامعه است

عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات، گفت: یکی از مشکلات جدی جامعه ما بحران هویت است. اندیشه‌‌های غربی به درد جامعه ایرانی نمی‌‌خورد و دانشگاهیان و حوزویان باید در این زمینه حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

دکتر فریبرز باقری عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در گفت‌و‌‌گو با خبر‌نگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره معضلاتی چون اعتیاد، طلاق و نقش دانشگاهیان در آگاهی بخشی در این موارد گفت: معضلات و آسیب‌‌‌‌‌هایی چون طلاق و اعتیاد بیش از آنکه خاستگاه فردی داشته باشد ریشه در فرهنگ و اجتماع دارد و در دسترس بودن مواد توجیه مناسبی برای گرایش به این کار نیست. در واقع اگر فرد عزت نفس داشته باشد و خودش را بشناسد، بداند هدفش در زندگی چیست هرگز دچار چنین بحرانی نخواهد شد. ریشه اصلی تمام این مشکلات در بحران هویت افراد است.

وی افزود: در بحران هویت فرد خودش را نمی‌‌شناسد و آگاهی و شناختی از شادی ندارد تنها زندگی فیزیولوژی داشته و یکی از مشکلات جدی جامعه ما بحران هویت است. اندیشه‌‌های غربی به درد جامعه ایرانی نمی‌‌خورد و دانشگاهیان و حوزویان باید در این زمینه حضور پررنگ‌تری داشته باشند تا الگوی‌‌های ایرانی و اسلامی مناسبی را به نسل جوان ارائه دهند.

باقری تاکید کرد: تنها ارائه اطلاعات به افراد جنبه آگاهی بخشی ندارد. زمانی که یک نفر دچار بحران هویت شده باشد و عزت نفس پایینی داشته باشد از مسیر اشتباه خود برنمی گردد. مدت‌هاست روی جعبه‌‌های سیگار عکس ریه سرطانی را قرار دادند؛ ولی همچنان عده زیادی سیگار می کشند پس آگاهی بخشی تا زمانی که فرد خودش را نشناسد و هدفش را در زندگی نداند کارساز نخواهد بود.

مدیر گروه روان شناسی واحد علوم و تحقیقات در ادامه درباره معضل طلاق خاطر نشان کرد: تا زمانی که علت‌‌‌‌های طلاق را در سطح فرهنگی و اجتماعی جست‌وجو نکنیم درک درستی از این مقوله نخواهیم داشت. متاسفانه نسل جدید ما گرایش شدیدی به توهمات غربی دارند تا جایی که نمادهای غربی الگوی جوان ایرانی شده، آنچه مسلم است، ورود فرهنگ غربی در جامعه ایرانی زمینه ساز فرو پاشی خانواده است و جامعه امروز ما نیازمند الگوسازی صحیح ایرانی و اسلامی است.

عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات درباره موانع جلوگیری از طلاق و آموزش های لازم یاد آورشد: تا زمانی که بررسی معضلات اجتماعی چون طلاق و راهکارهای آن وارد شعور جامعه نشود اتفاقی رخ نخواهد داد، متاسفانه در حال حاضر دانشگاهیان ما به‌جای اینکه مسائل جامعه ایرانی را بببینند اندیشه‌های غربی را دیده و مسائل ما را در آن فرو می‌کنند. دانشگاهیان و حوزویان ما به طور جدی وارد این مسئله نشده‌اند و بسیاری از مسائل را مسکوت گذاشتند.

وی در پایان متذکر شد: عدم توجه به پژوهش‌‌ها و شاخص‌های کیفی یکی از مشکلات مهم درحل معضل طلاق است که در این بین بسیاری از دانشجویان دکتری و پژوهشگران در ارائه دستاوردهای خویش مجبور به ارائه الگوهای غربی و مقایسه میان این الگوها خواهند شد، اتفاقی که منجر به عدم ارائه درست الگوی ایرانی است و اطلاعات درستی را از جامعه ایران ترسیم نخواهد کرد که توجه بیشتر مسئولان امر را می طلبد و جامعه علمی و حوزوی باید در راستای حل مشکلات جامعه همکاری متقابلی با محوریت دین و فرهنگ داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 972102

وب گردی

وب گردی