چقدر از نیروی کار مهاجر در بازار کار آلمان شغل و درآمد کافی دارند؟ / پناهندگان در آلمان چه می کنند؟

این روزها برنامه مد نظر دولت آلمان در مورد پناهندگان که چندی پیش تحت عنوان ادغام (اینتگراتسیون؛ برنامه ای جهت سوق دادن پناهندگان به سوی زندگی جدید  و ادغام در محیط آلمان از جمله تحصیل و ادامه کار) نتیجه خود را پس از چند سال به آرامی  در بازار کار آلمان نشان می دهد؛ اما آمارها گویای چیست؟ چه تعدادی توانسته اند صاحب شغل واقعی و درآمد شوند؟ باقی پناهندگان در آلمان چه می کنند؟ 

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز و به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، سیستم مهاجرت و پناهندگی از سوی سازمانی به نام بامف (BAMF) اداره می شود به نحوی که شرایط مهاجران در آلمان از جمله اجازه اقامت، کار و یا تحصیل بستگی به سیاست های این سازمان دارد.

در سال ٢٠١٧ تعداد ٢٦١٧٠٢ نفر از سوی این سازمان موفق به دریافت جواب مثبت پناهندگی خود شده اند. این افراد به عنوان پناهنده به رسمیت شناخته شده اند و مجاز به کار و تحت حفاظت دولت آلمان بوده و نمی توانند به کشور مبدا خود بازگردانده شوند؛ اما در این میان افراد زیادی نیز وجود دارند که هنوز موفق به دریافت پاسخ مثبت از این سازمان نشده و در انتظار احتمال بازگردانده شدن به کشورشان هستند، با این حال آنان نیز می توانند با دریافت اجازه کار از سوی همین سازمان با شرایط خاص به کار در آلمان بپردازند.

در سال ٢٠١٧ اداره بامف به طور کلی تعداد ٦٠٣.٠٠٠ پرونده مهاجرت را مورد بررسی خود قرار داده است که از کل این تعداد به حدود ٤٣% پرونده جواب مثبت داده شده است. در نیمه اول سال ٢٠١٨ سطح قبولی های این سازمان به طور واضحی کاهش یافته است. تنها تعداد ٣٩.٦٠٠پرونده نتیجه مثبت داشته اند. در مقایسه با سال گذشته می توان اینطور توضیح داد که از هر سه پرونده یک نفر موفق به دریافت جواب مثبت شده است.

در سال ٢٠١٥ در آلمان حدود ٤٧٦.٠٠٠ نفر درخواست پناهندگی داده اند. در سال ٢٠١٦ آلمان با موج بیشتری از مهاجرین روبرو شد که این تعداد چیزی حدود ٧٤٥.٠٠٠ نفر بوده است.

تعداد متقاضی پناهندگی در آلمان در سال ٢٠١٧ روندی نزولی داشته و این عدد به تعداد ٢٢٣.٠٠٠ نفر کاهش یافت. در نیمه اول سال ٢٠١٨ تعداد متقاضیان اقامت در آلمان باز هم کاهش یافته و این رقم به حدود ٩٣.٠٠٠ نفر رسید.

با توجه به تغییر سیاست های داخلی اداره بامف و تسریع بخشیدن به روند بررسی مراحل پناهندگی هنوز حدود ٥٣.٠٠٠ پرونده در لیست انتظار این سازمان قرار دارند.

١٨٧.٠٠٠ نفر در آلمان با وجود داشتن جواب قبولی از سازمان بامف خود را بیکار معرفی کرده اند؛ اما آمار واقعی افراد بیکار در بین پناهندگان چیزی حدود دو برابر این رقم است و نزدیک به عدد ٣٩٥.٠٠٠ است.

این تعداد شامل افرادی هم می شود که در لیست دریافت کار و آموزش های مجدد جهت کسب مهارت های کاری بیشتر و یا افرادی که توان کار کردن ندارند و افراد بیمار نیز است با این همه این آمار بیکاری با توجه به تعداد اعلام شده حدود ٤٢٠.٠٠٠ هزار نفر رو به کاهش گذاشته است.

حدود 500 هزار پناهنده از سوی اداره کار آلمان به عنوان جویای کار معرفی شده اند. البته این رقم شامل افرادی نیز شده که در کلاس های اینتگراتسیون یا همان ادغام و یا کلاس های زبان مخصوص دوره های آموزش مهارت های فنی شده است. حدود ٢٩٢.٠٠٠ نفر در این سال ها دوره ادغام را با موفقیت پشت سر گذاشته اند. تنها در ایالت بایرن حدود ١٠.٠٠٠ نفر دوره های کسب مهارت های فنی را به خوبی گذرانده و آماده ورود به بازار کار و کسب مشاغل هستند. در بین این افراد شاغل، افرادی نیز وجود دارند که با وجود داشتن شغل هنوز از سازمان بامف با درخواست پناهندگی آنان موافقت نشده و همچنان در حال پیگیری مراحل پناهندگی خود هستند.

این مسئله خود به نوعی در بازار کار برای این دسته افراد مشکلات بزرگی ایجاد می کند؛ زیرا کارفرمایان و صاحبان کار نمی توانند اطمینان کافی در مورد شرایط اقامتی این افراد داشته باشند. حدود ٣٠٧.٠٠٠ پناهنده از کشور های سوریه، عراق و افغانستان به گفته اداره کار آلمان کار موفق به دریافت شغل شده اند. فقط از ماه آگوست سال ٢٠١٧ تا جولای ٢٠١٨ حدود ١٠١.٠٠٠ نفر از طریق نهاد های واسطه گر صاحب کار شده اند.

نرخ اشتغال پناهندگان در حال حاضر ٢٧.٢ درصد است. نرخ اشتغال افراد عضو اتحادیه اروپا در آلمان ٤٩.٣ درصد است. نرخ آلمانی های مشغول به کار در خود آلمان حدود ٦٨.٣ است. این آمار به تنهایی گویای این نکته است که اشتغال پناهندگان در آلمان منوط به یک تحمل بالا از سوی متقاضی کار است.

این نکته از سوی سازمانی به نام (WI)که یک موسسه کسب و کار در آلمان است گفته شده است. بر اساس یک تحقیق از سوی سازمان (IAB) که خود تحلیلگر بازار کار است پیش‌بینی در مورد پناهندگان اینگونه ارائه شده است:

- از ٢٠١٥ حدود ٥ سال زمان نیاز است تا آمار اشتغال به ٥٠٪؜ برسد و در سال ششم حدود ٦٠٪؜ خواهد شد. بعد از گذشت ١٤ سال این عدد به ٧٥٪؜ خواهد رسید. برخی از پناهندگان حتی نیاز به نیمی از زمان فوق برای رسیدن به این حد مطلوب را دارند.

- مانع زبان بزرگ‌ترین چالش پناهجویان است علت اصلی ناتوان بودن پناهندگان در پیداکردن شغل مناسب مسئله زبان است. باوجود اینکه سازمان بامف آلمان برای مهاجرین کلاس های زبان برگزار می‌کند، تنها یک نفر از هر سه پناهجو توانسته با موفقیت این دوره را پشت سر بگذارد. این حاصل تحقیقات بامف پس از یک آزمایش کلی بوده است. از آنجا که بیشتر پناهندگان از کشور های عربی و پشتو زبان می باشند و اغلب الفبای لاتین را نمی دانند، در این کلاس رسم الخط لاتین نیز آموزش داده می شود. حدود ١٥٪؜ زنان خوانندن و نوشتن بلد نیستند. به علت وجود مشکلات این چنینی طبیعی است که تنها یک نفر از هر سه پنهاه‌جو موفق به دریافت مدرک زبان شده باشد. این به این معنی نیست که اکثر پناهندگان بیسواد هستند، بلکه علت اصلی این موضوع جوان بودن نسل پناهندگان است. اکثریت پناهندگان جوانان و نوجوانان زیر ٢٥ سال هستند و بر اساس آمار حدود ٤٥٪؜ زیر سن قانونی قرار دارند و به این دلیل است که اکثر آنان در کشور خود تحصیلات خود را ناتمام گذاشته اند؛ اما بالاترین سطح تحصیلات از کشور ایران است که با آمار ٨٠٪؜ با مدارک تحصیلی مهندسی و یا دیپلم ١٢ ساله، به عنوان کارآمد ترین مهاجرین در بین پناهجویان شناخته می شوند. کشور سوریه در رتبه بعدی با ٤٠٪؜ و عراق و پاکستان هرکدام با ٣٠٪؜ در جایگاه بعدی قرار دارد.

-طی پرسشی از پناهجویان در ارتباط با حرفه آنان در زندگی گذشته خود آمارها به این صورت بوده است: 8٪؜ صنعتگر، ٦٪؜ کارمندان شرکت ها، ٥٪؜ کشاورز و یا شاغل در بخش خدمات و مجموع ٢٪؜ از پناهندگان را پزشکان، متخصصان و مدیران تشکیل داده اند و باقی افراد زیر سن قانونی و یا بدون تخصصی خاص بوده اند.

بسیاری از مهندسان از کشور ایران بوده اند و بسیاری از کارگران صنعتی از کشور نیجریه. به گفته اداره کار آلمان بسیاری از پناه جویان مشغول کار ساعتی و پاره وقت هستند که در زمینه های راه سازی و یا خدمات مشغول به کار هستند.

اکثر کسانی که نتوانستند در آزمون زبان آلمانی قبول شوند در رستوران و یا بخش خدمات مشقول به کار شده اند. کار ساعتی پناهندگان فرصت مناسبی برای بازار کار آلمانی شده است، آنان جای خالی بسیاری از مشاغل کوچک را پرکرده اند.

بسیاری از مهاجران در حال حاضر حتی با داشتن مدارک تحصیلی بالا مشغول به کار خدماتی در آلمان شده اند و این نیاز بازار را برطرف کرده اند. نیروی کار آلمانی در حال پیر شدن است و رشد جمعیت آلمان در اکنون سیر نزولی خود را طی می کند، آلمان توانسته با دادن پناهندگی به مهاجران بخش کوچکی از این نیاز بزرگ را تامین کند. در طول سال های آینده این کشور شاهد رشد منفی بیشتر از پیش خواهد بود. در همین رابطه نیز سیاست های مهاجرتی نیز دستخوش تغییراتی شده اند. آلمان در برنامه های خود قصد دارد نیروی متخصص بیشتری را وارد بازار کار خود کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 972157

وب گردی

وب گردی