جشنواره بین المللی سنت های قومی فرهنگی «فراخوان پالسیا» در بلاروس برگزار می شود

جشنواره «فراخوان پالسیا» (منطقه پالسیه ـ خطوط جنگلی که از چهار کشور بلاروس، روسیه، لهستان و اکراین عبور می‌کند)گوشه های پنهانی فرهنگ غنی بلاروس را نمایان می کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در بلاروس؛ وزیر فرهنگ بلاروس یوری بوندر این دیدگاه را در افتتاحیه نشست فرهنگی در دهکده لیاسکوویچی منطقه پتریکوف بیان کرد. وی تاکید نمود: «من بسیار خوشحال هستم که در زندگی فرهنگی کشور چنین رویداد پرنگی، مانند«فراخوان پالسیا» وجود دارد. به لطف ابتکار رئیس جمهور، جشنواره روح زندگی به خود گرفت. هر ساله این نشست توسعه می یابد، و برنامه آن پنهان ترین گوشه های فرهنگ غنی بلاروس که اساس هویت ملی ما است را آشکار می سازد. فکر می کنم که این جشنواره آینده عالی دارد». یوری بوندر، وزیر فرهنگ، پیام تبریک رئیس جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو را به برگزارکنندگان، شرکت کنندگان و مهمانان این نشست ارائه کرد.

امسال در «فراخوان پالسیا»، بیش از 1700 هنرمند و حدود ۲۰ هزار تماشاگر شرکت داشتند. برنامه جشن، فرهنگهای پرمعنا و ریشه دار پالشوکی (پالشوکی ـ اقلیت قومی و ساکنان اصلی منطقه پالسیه هستند.) پیش رودارد. آنها به سنت مهمان نوازی نان و نمک، به وسعت ۳ کیلومتر با نمایش هنرهای اصلی و امتحان کردن غذاهای متنوع پیشوازی می نمایند. هر کدام از آنها تاریخ و سنت های یکی از روستاهای بلاروس را با یک نام غیر معمول نشان می دهد. برای یک روز همه آنها در منطقه پالسیه با شعار «در سرزمین خود، در بهشت بودن» متحد شده اند. گروه های هنری، استادان و صنعتگران از هشت منطقه استان گومل (ژیتکوویچی، یلسک، کالینکوویچی، للچیتسی، موزیر، ناروولیانس، پتریکووسکی، خوینیکی) و سه منطقه استان برست (لونینتس، پینسک، استالینسکی) برنامه خود را به نمایش می گذارند.

در صحنه رقص گروهی «به سنت های قدیمی می رقصیم» هنرمندان گروهی ـ ملی، رقصهای بازسازی شده و بسیار معروف ملی «لیاوانیخا»، «شامل»، «کاروباچکو»، «پادیسپان»، والس «شب های طلایی» و غیره را اجرا می نمایند. غرق شدن در فضای بازی ها و سرگرمی های ملی و سنتی را، همه علاقه مندان میتوانند در جشن "در میان روستای خاراوود (بازی ملی روسی)" امتحان کنند.

صحنه تئاتر ملی بلاروس «Batleika.by» بدون توقف درحال کار است. در دوره آموزشی ـ نمایشی امکان ساخت عروسک ها، اسباب بازی ها، وسایل دکور تئاتر و عروسک های بلاروسی و همچنین تماشای نمایش های جدید هنرمندان و عروسک گردانان بلاروسی از استان های گومل و برست وجود دارد. با نشریات جدید انتشارات کتاب و اخبار تازه منطقه و کشور در نمایشگاه تعاملی «جشنواره کتاب و مطبوعات» آشنا می شوید. در نمایشگاه پتانسیل گردشگری استان گومل، مهمانان جشنواره می توانند تور سیاحتی و گردشی مراکز تفریحی بلاروس را انتخاب کنند. هنرمند ملی بلاروس، برنده جایزه دولتی، پروفسور میخائیل فینبرگ از ساعت ۱۶.۰۰ تا ۱۷​.۰۰ به هموطنان تبریک می گوید. با رهبری او کنسرت ارکستر آکادمی ملی موسیقی سمفونی بلاروس برگزار می شود. جشنواره سنت های قومی فرهنگی با جشن جوانان تا ساعت ۲۲.۰۰ ادامه پیدا می کند، آسمان پالسیه با رنگ و شعله فشفشه و مراسم آتش بازی در ساعت ۱۲.۰۰ شب روشن می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 972159

وب گردی

وب گردی