سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه " الشرق الاوسط " به قلم "محمد علی السقاف " با عنوان " انتقاد از سازمان ملل و عدم اقناع منتقدانشان از سوی این سازمان " به زیر سوال رفتن سازمان ملل به واسطه ناکارآیی آن اشاره می کند. نگارنده در همین زمینه می نویسد: " نشست سالیانه مجمع عمومی در بزرگترین پارلمان جهان یعنی سازمان ملل متحد در نیویورک و با حضور همه اعضای آن ( 193 کشور) و در سایه پیچیدگی ها و سختی های زیادی که جهان با آن روبروست، برگزار شد. نشست امسال با برخی از رفتارهای عامیانه و نمایشی از سوی برخی از روسای کشورها همراه بوده است، مانند حضور نخست وزیر نیوزلند با کودک شیرخواره اش در صحن علنی که سبب خنده حضار گردید و یا زمانی که ترامپ از موفقیت های دو ساله دولتش در مقایسه با همه دولت های گذشته این کشور سخن می گفت، که سبب خنده رهبران کشورها گردید. بر طبق روال، سوالاتی در این نشست در خصوص فایده این سازمان بین المللی مطرح می گردد که 73 سال از تاسیس آن تاکنون می گذرد. به رغم این زمان، سازمان ملل متحد با ناکارهایی مواجه می باشد، به گونه ای که هنوز اعضای بزرگ آن در شورای امنیت؛ اصلاحات در این سازمان را نمی پذیرند و رد می کنند."

روزنامه " عمان " در مقاله ای با عنوان "ادعاهای خنده دار نتانیاهو" به قلم "زهیر ماجد " به اقدامات خنده آور نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ارایه تصویری از فرودگاه لبنان و ادعای وجود موشک حزب الله در آن آورده است: "علی رغم این که نتانیاهو در تریبون سازمان ملل لبنان را مورد خطاب و بحث قرار داد اما در واقع سخن وی درباره حزب الله بود و تاکنون نیزحزب الله به ادعاهای وی پاسخی نداده و شاید هم به عبارتی برای آن ذره ای حساب باز نکرد. نتانیاهو در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، تصویری از فرودگاه لبنان را بالا برد و مکانی را مشخص نمود و ادعا کرد که در آنجا موشک های حزب الله قرار دارد. بر اساس همین ادعا، جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان اقداماتی را برای پاسخ به این ادعای نتانیاهو انجام داد و برخی از سفرای عرب و مسئولان دیگر کشورها را باخود به مکان مورد ادعاهای نتانیاهو برده تا خالی بودن این اماکن از وجود موشک ها را ببینند. این اقدام نتانیاهو بیانگر دسیسه چینی علیه لبنان می باشد و وزیر امور خارجه روسیه لاوروف هم به رژیم اسراییل نسبت به هر نوع حمله و تهاجم به لبنان هشدار داد."

"مصطفی الفقی " مطلبی را در روزنامه " الاهرام "با عنوان" فلسطینی ها و معامله قرن" به رشته تحریر در آورده و به معامله قرن اشاره نموده که بیانگر فشار آمریکا و اسراییل به فلسطین بوده و چیزی جدید در آن وجود ندارد. وی می نویسد: "اصطلاح معامله قرن از زمان روی کار آمدن ترامپ مطرح شد و کوشنرداماد یهودی وی همانند همزه وصلی برای ارتباط میان اسراییلی ها با فلسطینی ها عمل کرد. به نظر من، این اصطلاح جدید نیست بلکه مجموعه ای از صحنه آرایی هایی می باشد که در دهه های مختلف درگیری و تنش میان اسراییل و فلسطین شکل گرفته است. مفهوم جدیدی که هم اکنون مطرح شده متاثر از رویکرد آمریکا و اسراییل و در راستای اقدامات غرب برای ریشه کن کردن مساله فلسطین و انتقال آن به مرحله جدید می باشد که از نشانه های آن انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و همچنین بستن دفتر فتح در آمریکا و قطع کمک های مالی این کشور به پناهجویان فلسطینی است."

"لطفی حاتم " در مقاله ای در روزنامه " الاخبار" عراق با عنوان " نقش طایفه گرایی سیاسی در تخریب دولت عراق" به طایفه گرایی سیاسی از زمان صدام و نقش آن در تخریب تشکیل کنونی دولت عراق پرداخته است. این نویسنده می نویسد: "از زمان سقوط نظام دیکتاتوری صدام و فروپاشی ساختار سیاسی و اجتماعی مربوط به این نظام، فرقه گرایی سیاسی در آرایش سیاسی موجود در عراق دوباره احیا شده است. این مساله به لحاظ تجربه تاریخی به دلایلی باز می گردد که عبارتند از:

1- وابستگی و نیاز نظام دیکتاتوری صدام به فرقه گرایی سیاسی در این کشور

2-آزار و اذیت دایمی شیعیان عراق از سوی نظام صدام و کوچاندن آنها به مناطق مختلف و ممنوعیت ورود آنها به قدرت سیاسی

3-پاسخ این فرقه گرایی سیاسی به روش نظام سرمایه داری برای ایجاد شکاف در میان دولت ها با ملت ها.

این فرقه گرایی سیاسی که مورد استقبال نظام سرمایه داری قرار گرفت سبب تخریب اجتماعی و تشکیل دولت ملی در عراق گردید."

انتهای پیام/

کد خبر: 972163

وب گردی

وب گردی