دنده معکوس خودرو در بازار آزاد/ همه فروشنده شدند، خریدار نیست

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی بین ۱/۵ تا ۱۲ میلیون تومان و قیمت خودروهای وارداتی که نسبت مستقیم با نرخ ارز دارند، به طور میانگین 45 تا ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص تاثیر کاهش نرخ دلار در بازار خودرو، اظهار کرد: با آغاز ریزش قیمت دلار در بازار از روز گذشته، امروز شاهد افت قیمت خودرو در بازار خودرو بوده‌ایم.

او با تاکید بر این‌که معمولا قیمت را خریدار در بازار تعیین می‌کند، گفت: استپ‌وی که دیروز 136 میلیون تومان بود، امروز به قیمت 125 میلیون تومان رسیده است و کاهش 12 میلیونی را نشان می‌دهد، همچنین 207 دنده ای که دیروز 92 میلیون تومان بود، امروز به قیمت 85 میلیون تومان است.

پراید 111 از 38 میلیون تومان به 36/5 میلیون تومان، پراید 131 از 35 میلیون تومان به 34 میلیون تومان رسیده است. این روند در بازار بیانگر این است که قیمت‌ها به شدت کاهش خواهد یافت.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی بین ۱/۵ تا ۱۲ میلیون تومان و قیمت خودروهای وارداتی که نسبت مستقیم با نرخ ارز دارند، به طور میانگین 45 تا ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است. این وضعیت در حالی است که همه در بازار خودرو در حال حاضر فروشنده شده‌اند و هیچ خریداری در بازار وجود ندارد.

او با اشاره به این‌که در کنار این کاهش قیمت، متاسفانه مشکل عرضه خودرو در بازار وجود دارد، تصریح کرد: اگر قیمت خودرو از قبل روند صعودی داشت و این روند افزایشی به‌خاطر قیمت دلار نبود و به‌دلیل کمبود عرضه خودرو در بازار بود، مطمئنا شاهد کاهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار بودیم.

موتمنی افزود: خودروسازان ماه‌هاست که به دنبال افزایش قیمت در بازار هستند تا بتوانند تعادل را در بازار حاکم کند؛ اما شورای رقابت زیر بار این حرف نرفت. اگر عرضه در بازار به اندازه کافی صورت می‌گرفت، به طور یقین الان بایستی با روند نزولی دلار شاهد کاهش بیشتر قیمت خودرو در بازار بودیم. خودروسازان طی دو ماه اخیر خودروی زیادی را روانه بازار نکردند و این پیش فروش‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شود، به صورت کاغذی است که در دراز مدت انجام خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا پیش فروش خودرو از سوی خودروسازان در کاهش قیمت تاثیر گذار خواهد بود؟ اظهار کرد: این پیش فروش ها برای دراز مدت است و تاثیر ندارد. اگر پیش فروش ها در کوتاه مدت بود به طور یقین تاثیرگذار بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، تاکید کرد: شرکت‌ها به‌خاطر این‌که می خواهند افزایش قیمت کارخانه را داشته باشند تا به امروز به خواسته خودشان دست پیدا نکردند، به‌همین دلیل خودروهای زیادی را به بازار تزریق نکردند.

او افزود: در چند روز آینده شاهد ریزش سنگین قیمت دلار در بازار خواهیم بود؛ بنابراین وقتی نوسان ارز در بازار داشته باشیم، خریداران سعی می کنند کالایی (سکه، دلار، خودرو و مسکن) که در اختیار دارند؛ نفروشند، اما وقتی ارز در بازار ثبات پیدا کند، در این صورت معنایی ندارد که کالای خود را به فروش نرسانند.

موتمنی، دلیل بالارفتن قیمت خودرو، دلار، طلا و مسکن در بازار را وجود برخی از سایت و شبکه های مجازی عنوان کرد و افزود: این سایت‌ها با ارائه تبلیغات نابجا نقش مخرب را در بازار ایفا می‌کنند. ما بارها اعلام کردیم که مردم نباید فریب اخبار کذب سایت ها را بخورند. مسئولان کشور باید این سایت‌ها و کانال های مجازی مخرب را رصد کنند تا بتوانند جلوی آشفتگی در بازار را بگیرند.

موتمنی، در مورد پیش بینی قیمت خودرو طی روزهای آتی گفت: زمانی که قیمت کالایی در بازار کاهش پیدا می‌کند باید کالا را به اندازه کافی به بازار تزریق کرد. اگر عرضه کالا کم باشد در بازار آن کالا، بازار سیاه شکل می‌گیرد. ما هیچ وقت نیاز روزانه بازار را نباید کم کنیم و باید به صورت کنترل شده نیاز را روانه بازار کرد.

او خاطرنشان کرد: به مردم توصیه می کنم خودرو را از جاهای مطمئن خریداری کنند. خودروهایی را بخرند که شناسنامه و جواز کسب داشته باشد و همچنین خودرو را به صورت نقدی خریداری کنند. در کنار این موارد اگر می خواهند خودرو را به صورت پیش فروش تهیه کنند، از مراکز مجاز که مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت است، خریداری کنند. همچنین پولی را که می خواهند پرداخت کنند به حساب خود شرکت واریز کنند نه به حساب نمایندگی‌ها.

انتهای پیام/

کد خبر: 972166

وب گردی

وب گردی