تفاهم‌نامه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 540 مگاواتی لاذقیه سوریه به امضا رسید

با حضور وزرای نیروی ایران و برق سوریه، تفاهم‌نامه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 540 مگاواتی لاذقیه به همراه یک خط لوله انتقال گاز به ارزش 411 میلیون یورو میان گروه مپنا و موسسه تولید برق سوریه به امضا رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در جریان نشست رضا اردکانیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با زهیر خربوطلی، وزیر برق سوریه قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 540 مگاواتی لاذقیه به امضا رسید.
عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا در حاشیه امضای این قرارداد به خبرنگار پاون گفت: قرارداد اجرای این طرح پیش از این برای نیروگاه سویدیه سوریه به امضا رسیده بود که به دلیل وقوع جنگ در این کشور اجرای این پروژه نیز متوقف شده بود.
او افزود: بر اساس مذاکرات صورت گرفته موافقت شده بود محل این نیروگاه در شرایط صلح تعویض و به منطقه لاذقیه منتقل شود که در جریان مذاکرات امروز وزاری نیروی ایران و برق سوریه قرارداد راه‌اندازی این نیروگاه میان گروه مپنا و وزارت برق سوریه به امضا رسید.
علی‌آبادی ادامه داد: این قرارداد شامل ساخت یک نیروگاه سیکل ترکیبی540 مگاواتی در لاذقیه به همراه یک خط لوله انتقال گاز به ارزش 411 میلیون یورو است.

اردکانیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قرارداد همکاری امضا شده با وزیر برق سوریه معادل 411 میلیون یورو ارزش دارد، افزود: ظرفیت های واجد شرایط ایران در صحنه بازسازی سوریه، هم در بخش برق و هم آب و فاضلاب فعالانه حضور خواهند داشت.
او ادامه داد: خوشبختانه فعالیت‌های خوبی در گذشته انجام شده که استمرار دارد و به خواست خدا توسعه پیدا خواهد کرد.
اردکانیان از مذاکرات وزارت برق سوریه با گروه مپنا به عنوان یک رویداد بسیار خوب یاد کرد و گفت: این درحالی است که همکاری‌ها با سایر شرکت‌های تخصصی ایرانی از جمله سانرژی، سانیر، ایران ترانسفو و ... برقرار است.
وزیر نیرو تصریح کرد: تاکنون حدود 900 مگاوات نیروگاه در سوریه توسط گروه مپنا ساخته شده و با وجود جنگ در آن کشور این ظرفیت‌ها وارد مدار شده است.
او همچنین از امضای موافقتنامه بین گروه مپنا و شرکت برق سوریه درخصوص احداث نیروگاه 540 مگاواتی لاذقیه در روز جاری خبر داد و افزود: موافقتنامه راهبردی بلندمدت بین دو کشور نهایی شده و آماده امضاست.
اردکانیان خاطرنشان کرد: با امضای این موافقتنامه همکاری‌ها توسعه بیشتری خواهد یافت؛ همانگونه که تاکنون همکاری های ما با سوریه برقرار بوده است.
او با اشاره به مذاکرات انجام شده با طرف سوری اظهار کرد: عرصه جدیدی برای همکاری‌ها درخصوص نیروگاه‌های تجدیدپذیر فراهم شده و قرار است احداث یک نیروگاه 50 مگاواتی بادی در دستور کار باشد.
وزیر نیرو تصریح کرد: بالغ بر 800 مگاوات نیروگاه‌های مختلف در کشور سوریه برای مراحل بازسازی و تعمیرات معرفی شده‌اند. شرکت‌های تعمیرات نیروگاهی ایران و سایر ظرفیت‌های تخصصی آمادگی دارند تا در این زمینه کار را به مرحله امضا برسانند.
او در پایان اضافه کرد: در زمینه توسعه همکاری‌های دوجانبه در صنعت برق نیز مذاکرات خوبی انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 972173

وب گردی

وب گردی