طلای سرخ قربانی بورس بازی

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: ما مخالف عرضه زعفران در بورس نیستیم؛ ولی به دنبال ایجاد یک بازار باثبات در اقتصاد کشور هستیم که این دو موضوع تا حدی باهم در تضاد هستند اما اگراین تضاد و موانع را برطرف کنیم می تواند در رشد و توسعه صنعت زعفران راهگشا باشد.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز اظهار کرد: با وجود افزایش قیمت زعفران شاهد افزایش میزان صادرات در کشور هستیم و این سوالی است که در ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی و مردم عادی شکل گرفته است که در واقع بیشترین مشکلات را برای ما صادرکنندگان ایجاد می کند.

او ادامه داد: یکی از دلایل افزایش قیمت زعفران این است که صادرکنندگان زعفران معمولا از حدود دو ماه قبل سفارش های خود را می گیرند، چرا که آماده کردن و بسته بندی محصولات زمان بر است و همین امر توانسته در قیمت فعلی زعفران تاثیر گذار باشد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران افزود: همان طور که می دانیم زعفران یک محصول ایرانی است و هیچ ارز بری و وارداتی برای کشور ندارد اما نکته مهم این است که چرا زعفران باید در این مدت بسیار کوتاه دو برابر افزایش قیمت داشته باشد. در سال 96، سازمان تعاون روستایی، یک چهارم زعفران‌های موجود را با قیمت بسیار پایین از کشاورزان خریداری کرد و آن ها را پس از جمع آوری در انبارها ذخیره کردند و منتظر ماندند تا در فرصت مناسبی زعفران‌های ذخیره شده را به بازار عرضه کنند.

او تصریح کرد: محصولات زعفران در گذر زمان کیفیت و مرغوبیت خود را از دست می دهند و خریداران خارجی ما بر این موضوع به خوبی واقف هستند و هیچ گاه زعفران های با کیفیت پایین را خریداری نمی کنند به همین دلیل اکثر افرادی که زعفران دارند چه کشاورزان چه بنکداران، زعفران خود را فروختند و طی مدت کوتاهی بازار از زعفران خالی شد چون هر سال میزان نسبتا ثابتی برای عرضه و تقاضای زعفران در بازار داشته ایم و تا وقتی که محصول جدید وارد بازار شود وجود دارد قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت.

او ادامه داد: امسال آن هایی که زعفران را انبار کرده بودند از عرضه آن خودداری کردند؛ اما زمانی که زعفران در بازار کم شد و موقعیت را برای عرضه جدید مناسب دیدند و آن ها را از طریق بورس عرضه کردند. این زعفران ها با دو هدف خریداری شده بودند اولین هدف این بود که از کشاورزان و تولید داخلی حمایت شود که به سرانجام رسید اما هدف دوم که تنظیم بازار و تثبیت قیمت ها بود نامبسوط ماند و در واقع به انحراف کشیده شد.

این صادر کننده زعفران تصریح کرد: بسیاری ازسوء استفاده کنندگان، زعفران را از طریق بورس با قیمت های بسیار بالا عرضه کردند مثلا زعفران را با قیمت پایین ثبت نام کردند و همان زعفران را بعد از چند روز دوباره با قیمت بالاتر در بورس به فروش رساندند و یک بورس بازی و سفته بازی صورت گرفت که باعث شد بسیاری از زعفران‌هایی که قیمت واقعی آنها حدود 6 میلیون تومان بود را با قیمت 8 الی 14 میلیون تومان فروختند و اکثرا از طریق بورس یا تعاون های روستایی به صورت 4 ماهه یا 5 ماهه پیش فروش کردند، بدون این که ریالی پول دریافت کرده باشند که درنتیجه منجر به افزایش قیمت زعفران در این مقطع کوتاه باعث ایجاد نابسامانی بیشترشده است.

میری ادامه داد: با توجه به این که تا چند روز آینده زعفران تازه به بازار خواهد آمد امسال حداقل 40 تن از زعفران های از قبل ذخیره شده درانبارها باقی خواهند ماند ولی متاسفانه واحدهای صادراتی و تولیدی و بسته بندی ما با کمبود زعفران مواجه شده اند که باعث افزایش قیمت در بازار شد که باعث شد صادرکنندگان ما نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و خسارت و بد قولی نه تنها برای شخص صادرکننده بلکه برای کل کشور ایران به دنبال دارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: در خصوص همین موضوع با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز جلسات متعددی برگزار کردیم که متاسفانه تا کنون به نتیجه مطلوبی دست نیافتیم. با تمام این اوصاف ما هنوز هم در حوزه زعفران اول دنیا هستیم و هیچ مشکل و کمبودی در تولید و تامین این محصول نداریم. بیشتر مسائلی که با آن ها روبه رو هستیم برمی گردد به بخش خرید و فروش و توزیع این کالا که در حال حاضر در دیگر بخشهای اقتصادی کشور مانند بازار ارز و طلا هم مشهود است و مسئولین باید به صورت اساسی فکری به حال این موضوع کنند.

میری در ادامه تصریح کرد: همین روزها در بورس تهران زعفران 10 میلیونی را به قیمت 19 میلیون و 270 تومان برای دی ماه پیش فروش می کنند و این شرایط را برای ما صادرکنندگان سخت تر می‌کند که با این بی ثباتی قیمت نمی توانیم یک صادرات پایدار و مطلوب در کشورهای مختلف خارجی داشته باشیم و با همین روند احتمال دارد صادرات زعفران در روزهای آتی کاهش یابد.

او ادامه داد: ما همچنان تولیدکننده 99 درصد زعفران دنیا هستیم و در حوزه تولید کمبودی نداریم اما در بخش خرید و فروش رانت زیادی ایجاد شده است، همان طور که بازارهای دیگر کشور مثل بازار ارز و سکه نیز این موضوع وجود دارد.

میری افزود: در روزهای اخیر تابلوی تالار بورس، زعفران 10 میلیون تومانی را به قیمت 19 میلیون تومان برای دی ماه پیش فروش می کند و با ورود زعفران تازه و جدید به بازار دلایل زیادی از جمله مقدار محصول، شرایط خرید و فروش که ممکن است باعث تغییرقیمت زعفران شود که هم به ضرر تولیدکننده و هم به ضرر بخش صادرات کشور تمام می شود.

او افزود: ما نمی توانیم مدام قیمت هایی که به مشتریان خارجی خود می دهیم را تغییر دهیم و باید این موضوع مهم را در نظرداشته باشیم که در دنیایی زندگی می کنیم که نرخ تورم بسیار پایین است و این گونه نوسانات قیمت ناملموس است. عقیده من این است که سهم بخش صادرات و واحدهای بسته بندی را کنار بگذارند و بقیه آن در بورس عرضه کنند.

این صادرکننده زعفران تصریح کرد: از گوشه و کنار شنیده می شود برخی از تجار مخالف افزایش قیمت هستند و سنگ کشاورزان را به سینه می زنند؛ اما بنده به عنوان یک تولیدکننده که در سال 10 تا 20 تن زعفران صادر می‌کند معتقدم که مثلا اگر قیمت واقعی زعفران 5 تومان است به قیمت ثابت مثلا دو برابر یعنی 10 تومان قیمت گذاری و خرید و فروش شود نه اینکه مدام قیمت ها تغییرکند و صنف ما هم بلا تکلیف بماند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در آخر اشاره کرد: ما مخالف عرضه زعفران در بورس نیستیم ولی به دنبال ایجاد یک بازار باثبات در اقتصاد کشور هستیم که این دو موضوع تا حدی باهم در تضاد هستند؛ اما اگر این تضاد و موانع را برطرف کنیم می تواند در رشد و توسعه صنعت زعفران راهگشا باشد. تفاوت زعفران با سکه این است که زعفران با هدف حمایت از تولیدکننده خریداری می شود و از طرفی هم در اختیار صادرکننده و واحدهای بسته بندی قرار بگیرد نه اینکه تمام زعفران موجود را در بورس عرضه کنیم که نتیجه آن ایجاد چنین بازار آشفته‌ای شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 972193

وب گردی

وب گردی