فرصت طلبی اصلاحات در زمین  روحانی

اصلاح طلبان که روزی تمام قد از روحانی حمایت می کردند، حال با انتقادات خود از دولت به دنبال فاصله گرفتن ازنامزد انتخاباتی محبوب خود یعنی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 و 96 هستند که چنین اقدامی نگاه فرصت طلبانه آنها را نشان می دهد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ بدون شک مردم ایران انتخابات سال 96 را به یاد دارند. زمانی‌که اسحاق جهانگیری به صراحت گفت: «من نماینده اصلاح طلبان هستم.» همچنین مردم حمایت های بی دریغ اصلاح طلبان از دولت را هرگز از ذهن خودفراموش نخواهند کرد. برای همین موضوع می توان نگاهی به نقل قول های اصلاح طلبان در ایام انتخابات ریاست جمهوری 96 انداخت در این ارتباط علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: «اصلاح طلبان قطعاً همانند سال 92 از آقای روحانی به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات حمایت خواهند کرد و هیچ تردیدی در این خصوص وجود ندارد.»

دولت حسینقلی خان :

ناگفته پیداست همین حمایت ها بود که باعث شد تا کاندیدای مورد نظر اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری راهی پاستور شود و در پی آن دیگر فرد مورد نظر اصلاحات در کابینه دولت جای بگیرد .حسن روحانی رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری معاون اول او شد. هنوز زمان زیادی نگذشته بود که اصلاح طلبان دولتی را که خودشان به پاستور رسانده بودند را با تعابیری چون «رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان»، «فرزند خوانده اصلاحات»، «دولت تصادفی»، «دولت یک میلیونی»، «دولت پوپولیستی»، «دولت قرضی»، «دولت حسینقلی خان »و «بی شناسنامه ترین دولت» خواندند که باعث توجه فعالان سیاسی شد؛ اما با اظهار نظراتی که طی چند وقت اخیر از سوی اصلاح طلبان سر زده است باعث می شود این شائبه صورت بگیرد که آنها در حال فاصله گرفتن از روحانی هستند به طوری که محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: «از مردم هم بابت مشکلات عذر خواهی می کنیم چون دولتی را روی کار آوردیم که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند منویات اصلاحات را پیاده کند؛ البته منطقی هم نیست رو در روی آن بایستیم. مجبوریم صورت‌مان را با سیلی سرخ کنیم.»

اما انتقاد های اصلاح طلبان و فاصله گرفتن آنها از روحانی تازه ابتدای راه است به همین دلیل شاهد هستیم که نظرات مختلفی در این خصوص بیان شده است. اما یکی از اظهار نظرهای جالب برمی‌گردد به مصطفی کواکبیان نماینده لیست امید در مجلس شورای اسلامی. کسی که روزی در قامت حامی رئیس جمهور برآمده بود اما حالا در اظهار نظری گفته است: «به عنوان نماینده مردم، خدا را شاهد می‌گیرم با توجه به وضعیت اقتصادی خجالت می‌کشم بگویم از این دولت حمایت کردم.»

پشیمان نیستم!

اما چنین انتقادهایی در کنار حمایت های اصلاح طلبان از روحانی جای سوال دارد. به طور مثال مصطفی کواکبیان که نظر او در نقد دولت از نظر گذرانده شد در موارد دیگری گفته است: «عده‌ای گفتند ما اصلاح طلبان از اینکه به روحانی رأی داده‌ایم پشیمان هستیم؛ اما باید بگویم که ما همچنان از این دولت حمایت می‌کنیم و از رأی خود هم پشیمان نیستیم.»

اگر از تناقضی که در سخنان کواکبیان وجود دارد بگذریم شاید به این نتیجه برسیم که اصلاح طلبان در حال تنظیم فاصله خود با روحانی هستند و به نوعی فرصت طلبی را در پیش گرفته اند تا به واسطه کارنامه بد دولت اشتباهات کابینه دوازدهم به پای جریان اصلاحات نوشته نشود.

به همین خاطر است که عباس عبدی فعال سیاسی صلاح طلب گفته است: «اصلاح‌طلبان هیچ دلیلی ندارد که سرنوشت خود را با دولت یا هر پدیده دیگر پیوند بزنند!»

با این اوضاع به نظر می‌رسد اصلاح طلبان که حامی اصلی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال های 92 و 96 بوده اند حالا از زیر بار حمایت های خود شانه خالی کرده اند. به طوری که نمی خواهند اشتباهات دولت را بپذیرند و با فاصله گرفتن از روحانی می خواهند هنوز فضای تنفسی برای خودشان در عرصه سیاسی کشور داشته باشند تا بتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند.

نگاه ساندیسی :

البته ناگفته نماند چنین استفاده ابزاری از دولت در صحبت های اصلاح طلبان وجود داشت. به طور مثال عضو سابق دفتر تحکیم و انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر، 6 تیر 92 ، تحلیلی درباره رویکرد مزوّرانه و دوگانه مدعیان اصلاح طلبی با روحانی مطرح کرد که گذشت زمان، درستی آن را نشان داد. عابد توانچه گفته بود :«اصلاح‌طلبان نگاه ابزاری دوگانه به رئیس جمهور منتخب دارند. از یک طرف او را پس می‌زنند تا هزینه‌ای پرداخت نکنند. از طرف دیگر تأیید می‌کنند و دو دستی به روحانی چسبیده‌اند. دست از سر روحانی برنمی‌دارند مگر مطمئن شوند چیزی به آنها نمی‌ماسد... اصلاح‌طلبان به روحانی مثل ساندیسی نگاه می‌کنند که تا زمانی که آخرین قطره ممکن در او را میک نزنند، لوله ساندیس را از آن بیرون نخواهند کشید. احتمالاً چند نوبت هم حباب و هوای خالی با طعم آبمیوه باید مکیده شود تا مطمئن شوند که دیگر نمی‌توانند از روحانی استفاده‌ای کنند. بعد همان کاری را که با هاشمی رفسنجانی کردند با او می‌کنند. اصلاح‌طلبان در وضعیت بدی گرفتار شده‌اند. از یک طرف باید به حسن روحانی بچسبند چون تنها شانس بقا و حیات آنان است. آنان به دلیل رفتارهای متناقض خود به شدت به جایگاهی که سابق بر این داشته‌اند، آسیب زده‌اند.»
او می افزاید « اصلاح‌طلبان می‌خواهند فاصله لازم از روحانی را حفظ کنند تا به‌عنوان آلترناتیو روحانی دوباره وارد عرصه شوند. می‌خواهند از حسن روحانی نهایت استفاده را بکنند؛ اما جوابگوی کارنامه او نباشند. برای همین است می‌گویم اصلاح‌طلبان به روحانی به چشم ساندیس نگاه می‌کنند.»

با این اوصاف نباید از اصلاح طلبان باز هم همان حمایت های داغ سال های 92 و 96 را انتظار داشت؛ زیرا دفاع از روحانی و عملکردش تا زمانی برای آنها سودمند خواهد بود که به نفع خودشان تمام شود در غیر این صورت به حفظ فاصله با روحانی ادامه خواهند داد تا در بزنگاه های مهم بتوانند خود را نجات دهند.

انتهای پیام

کد خبر: 972211

وب گردی

وب گردی