دلایل کاهش قیمت دلار؛  روند کاهشی موقتی است یا دائمی؟

رئیس سابق شوراى رقابت گفت: به نظر مى رسد که کاهش قیمت ارز در بازار زیاد ادامه دار نباشد حتى ممکن است که بعد از این کاهش ها تا حدودى مجددا با افزایش قیمت در بازار همراه شویم.

جمشید پژویان، کارشناس مسایل اقتصادى در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز به عوامل تاثیرگذار در کاهش قیمت ارز اشاره کرد و گفت: به نظر مى رسد که یکى از دلایل کاهش قیمت دلار در بازار اعلام بانک مرکزى مبنى بر ارائه ارز به ١١ بانک دولتى جهت عرضه ارز در این شرایط به بازار بود.

او در ادامه بیان کرد: به گفته وزیر امور خارجه، اتحادیه اروپا طرحى را ارائه کرده که از طریق آن مى توان تحریم هاى ترامپ را براى ادامه صادرات نفت ایران و انتقال پول آن به داخل کشور دور زد، این عوامل در کنار یکدیگر باعث ایجاد یک نوع پیشگویى در مردم شد که تصور مى کردند چنین مسایلى باعث کاهش قیمت دلار مى شود به همین دلیل عده اى به فکر عرضه دلار به صرافى ها افتادند که این موضوع خود کاهش قیمت دلار را تشدید کرد.

پژویان پیش بینى خود درخصوص احتمال ادامه کاهش قیمت ارز در بازار را اینگونه بیان کرد: به نظر مى رسد که کاهش قیمت ها در بازار زیاد ادامه دار نباشد حتى ممکن است که بعد از این کاهش ها تا حدودى مجددا با افزایش قیمت در بازار همراه شویم، این نکته را باید در نظر داشت که تحریم هاى آمریکا پابرجاست و روند قیمت ارز وابسته به میزان موفقیت اروپا از حمایت ها است.

عضو سابق شوراى رقابت با بیان اینکه قیمت واقعى همیشه قیمتى است که براساس عرضه و تقاضا در بازار مشخص شود، گفت: هیچگاه نمى توان قیمت معینى را براى نرخ ارز مشخص کرد، همیشه قیمت هاى معقول از طریق بازار تعیین مى شود چه بسا که بسیارى از سیاست ها بر قیمت تاثیرگذار هستند اما در مجموع با توجه به سیاست و مجموعه عوامل اقتصادى، مکانیزم بازار است که نرخ دلار و نیز قیمت هر کالاى دیگر را مشخص مى کند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنى بر آنکه آیا کاهش نرخ ارز بر بازار مسکن و خودرو تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ گفت: زمانى که قیمت دلار با کاهش همراه شود مى تواند به مراتب منجر به کاهش قیمت باقى کالاها در بازار شود اما خودرو به عنوان یک بازار انحصارى تلقى مى شود و اینکه تا چه حد مى خواهند از قدرت انحصارى خود استفاده کنند و قیمت ها را بالا نگه دارند به توان انحصارى آنها بستگى دارد مگر آنکه به دو خودروسازى که حدود ٩٥ درصد از بازار را در اختیار گرفتند دستورالعمل مشخصى داده شود تا آن ها از دستورالعمل تبعیت کنند.

کد خبر: 972266

وب گردی

وب گردی