ماده اولیه بسته‌بندی مواد غذای با پایه گیاهی تولید شد

محقق و دانشجوی واحد علوم و تحقیقات با بررسی خواص فیلم‌های نانوبیوکامپوزیتی بر پایه نشاسته، موفق به تولید ماده اولیه بسته‌بندی مواد غذایی با پایه گیاهی شد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، حفاظت از مواد غذایی و دارویی در مقابل عوامل طبیعی و غیرطبیعی نظیر نور، گرما، رطوبت، حشرات، میکروارگانیسم‌ها، گردو غبار و...، توجه به موضوع بسته‌بندی مواد غذایی که به عنوان مرحله نهایی در روند تولید محصولات غذایی است، ضرورت بخشیده است.

اکثر مواد غذایی با بسته‌بندی پلاستیکی و فرآورده‌های غیرقابل تجزیه در محیط زیست، تولید می‌شوند. این موضوع نه تنها باعث آسیب زیست محیطی شده بلکه موجب افزایش حجم زباله نیز می‌شود. بسته‌بندی‌های پلاستیکی نه تنها باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند بلکه انتقال مواد افزودنی موجود در مواد بسته‌بندی پلاستیکی به درون مواد غذایی می‌تواند خطرات بالقوه‌ای برای ایمنی مواد غذایی و سلامت انسان ایجاد کند.

برای حل این معضل، محققان سعی دارند تا مواد قابل تجزیه و سازگار با محیط زیست را جایگزین مواد مصنوعی کنند. استفاده از مواد گیاهی یکی از راه‌کارهای ارائه شده توسط پژوهشگران است. در این راستا دانشجوی واحد علوم و تحقیقات در قالب پایان‌نامه خود اقدام به تولید نوعی ماده گیاهی برای بسته‌بندی کرده است.

فاطمه کریمی، مجری این تحقیق با بیان اینکه این تحقیق به منظور جایگزینی فیلم‌های گیاهی به جای نوع پلیمری برگرفته از مشتقات نفتی صورت گرفته است، گفت: از آنجایی که بسته‌بندی‌های گیاهی از مشتقات منابع گیاهی تجدیدپذیر ارگانیک تهیه شده‌اند، نسبت به مواد پلاستیکی قدیمی از هر نظر برای ماندگاری و ایمنی مواد غذایی مفیدتر هستند.

وی افزود: مواد سازنده پلیمرهای زیستی کاملاً طبیعی و گیاهی است؛ بنابراین اگر حتی غذا و نوشیدنی‌های داغ در آن ریخته شود هیچ مشکلی ایجاد نکرده و عوارضی ندارد.

کریمی ادامه داد: مواد اولیه تولید پلیمرهای گیاهی در داخل کشور با هزینه تولید بسیار پایین‌تر از مواد پلیمری شیمیایی موجود و در دسترس بوده و برای تولید پلیمرهای گیاهی انرژی کمتری مورد نیاز است. علاوه بر آن در صورت فراهم شدن شرایط استفاده از پلیمرهای گیاهی به‌صورت انبوه، توسعه عمده‌ای در بخش کشاورزی به وجود خواهد آمد.

محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه در این تحقیق از نشاسته و اسانس رزماری به عنوان ماده اولیه برای تولید محصول بسته‌بندی استفاده شده است، گفت: سازگاری با محیط زیست، خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی ارزان و در دسترس بودن، عدم تأثیر منفی بر مواد غذایی از جمله امتیازات ماده تولید شده در این تحقیق است که می‌توان به تدریج جایگزین بسته‌بندی‌های پلاستیک و حاصل از مواد پتروشیمی کرد.

وی افزود: برای کاهش نفوذپذیری و ممانعت از فساد میکروبی و ایجاد خاصیت آنتی اکسیدانی، از اسانس رزماری که خاصیتی ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی دارد در این تحقیق استفاده شده است.

کریمی با اشاره به فرآیند تحقیق خود ادامه داد: در تولید این ماده نشاسته، نانوذرات و اسانس رزماری با روش قالب‌ریزی و حلال یا کاستینگ به محصول منجر شده است. استفاده از این روش نیازمند سه مرحله حل کردن، قالب ریزی و خشک کردن بود، بنابراین پس از مخلوط کردن نشاسته با حلال آن (آب)، اقدام به اضافه کردن نانوذرات و اسانس شد، آنگاه برای افزایش همگنی در مخلوط اولتراسونیک صورت گرفت. در نهایت مخلوط حاصل در قالب از پیش تعبیه شده ریخته و تحت حرارت بین ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد در مدت زمانی مشخص، ماده نهایی به‌صورت لایه ای نازک ایجاد شد.

این تحقیق در قالب پایان‌نامه دانشجوی کارشناسی ارشد علوم و مهندسی صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات با عنوان «تولید و بررسی خواص فیلم‌های نانوبیوکامپوزیتی بر پایه نشاسته حاوی نانوذرات نشاسته و اسانس رزماری» به راهنمایی دکتر شبنم حقیقت خواجوی و دکتر فرانک بیک محمدی دفاع شد.

کد خبر: 972275

وب گردی

وب گردی