کیفیت میعانات گازی پالایشگاه دوم پارس جنوبی افزایش یافت

مدیر پالایشگاه دوم پارس جنوبی، گفت: در سال جاری نصب انشعابات لازم برای اتصال واحد مرکاپتان‌‌زدایی از میعانات گازی در فازهای 2 و 3 در دستور کار قرار رفت تا جایی‌که با تکمیل و راه‌اندازی این واحد مرکاپتان موجود در میعانات گازی به ماده‌ای دیگر تبدیل می‌شود و در واقع بوزدایی از کاندنسیت صورت می‌گیرد.

مهدی گرامی شیرازی مدیر پالایشگاه دوم پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، با بیان اینکه در تعمیرات اساسی امسال علاوه بر فعالیت‌های جاری سه پروژه عمده در پالایشگاه انجام شده است، گفت: انجام این پروژه‌ها در توقف کامل پالایشگاه‌ها برنامه‌ریزی شده بود.

مهدی گرامی شیرازی ، یکی از این‌ پروژه‌ها را نصب سیستم اندازه‌‌گیری گاز خروجی پالایشگاه از نظر کمی و کیفی (میترینگ) عنوان کرد و گفت: این پروژه توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز و با همکاری پالایشگاه دوم در حال انجام است.

او افزود: تجهیزات میترینگ جدید برای پالایشگاه‌های اول، دوم، سوم و پنجم نیز نصب می‌شوند.

به گفته گرامی؛ کار ساخت این سیستم در پالایشگاه دوم پایان یافته و در تعمیرات اخیر اتصال آن به خط خروجی 42 اینچ پالایشگاه نیز انجام شده است.

گرامی گفت: با شروع تعمیرات اساسی آماده‌سازی خط لوله برای برشکاری و جوشکاری انجام و در تعمیرات انشعابات لازم به خطوط خروجی پالایشگاه نصب شد.

به گفته او؛ بخش سخت‌افزاری این پروژه کامل شده و بخش نرم‌افزاری نیز برای اینکه اطلاعات به سیستم کنترل پالایشگاه منتقل شود در ادامه انجام و تکمیل می‌شود.

گفتنی است؛ در گذشته اندازه‌گیری گاز خروجی با محاسبات صورت می‌گرفته که علی‌رغم دقت بالا امکان خطا در آن وجود دارد و با نصب این تجهیزات جریان گاز خروجی با توجه به ویژگی‌های گاز خروجی اندازه‌گیری و با دقت محاسبه می‌شود.

افزایش کیفیت میعانات گازی پالایشگاه دوم

مدیر پالایشگاه دوم پارس جنوبی، پروژه دیگر انجام شده در تعمیرات سال جاری را نصب انشعابات لازم برای اتصال واحد مرکاپتان‌‌زدایی از میعانات گازی در فازهای 2 و 3 عنوان کرد و گفت: با تکمیل و راه‌اندازی این واحد مرکاپتان موجود در میعانات گازیکه به ماده‌ای دیگر تبدیل می‌شود و در واقع بوزدایی از کاندنسیت صورت می‌گیرد.

او افزود: با انجام این فرآیند کیفیت کاندنسیت تولیدی پالایشگاه و قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

ارتقا سیستم PDCSپالایشگاه دوم

بر پایه این گزارش ارتقا سیستم PDCS که سیستم توزیع برق پالایشگاه است، دیگر پروژه صورت گرفته در تعمیرات اساسی سال جاری است.

به گفته گرامی؛ این پروژه از سال گذشته شروع شده و بخشی از آن در تعمیرات اساسی سال 96 پالایشگاه برای ایستگاه‌‌های فرعی برق صورت گرفته است.

او گفت: در سال جاری نیز در راستای افزایش قابلیت اطمینان و ظرفیت برق پالایشگاه این ارتقا برای ایستگاه‌های اصلی نیز انجام ‌شد.

گرامی گفت: با ارتقا این سیستم، اشکالات سیستم قدیم رفع شده است و قابلیت اطمینان پالایشگاه افزایش یافت.

او افزود: با توجه به قدیمی شدن سیستم قبلی بخشی از قطعات آن تولید نمی‌شود و تأمین آن سخت بود که در حال حاضر این مشکل نیز رفع شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 972286

وب گردی

وب گردی