لزوم تلاش برای تقویت پول ملی/ عدم ورود بانک مرکزی به بازار از عوامل التهابات ارز

نماینده مجلس گفت: پول ملی ناموس کشور است؛ باید برای حفظ ارزش آن از ابزار‌های بانک مرکزی استفاده کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،محمدرضا پورابراهیمی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: متأسفانه در 2 ماه اخیر، خلاف ماه‌های اول سال، شاهد مداخله نکردن بانک مرکزی در بازار ارز بودیم و این موضوع یکی از علل ایجاد التهابات روانی و افزایش نرخ ارز بود.

او ادامه داد: در مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور با حضور سران قوا اختیارات بانک مرکزی را افزایش دادیم تا اقدامات لازم را انجام دهد.

پورابراهیمی افزود: یکی از اقدامات مثبت انجام شده این بود که بانک مرکزی بتواند از منابع مربوط به صادرات غیرنفتی، تعادل را ایجاد کند و همچنین بتواند از انتشار ابزارهای مرتبط با حوزه ارز هم استفاده کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ورود بانک مرکزی به مدیریت نقدینگی به کشور را یکی دیگر از علل کاهش نرخ ارز دانست و اضافه کرد: صرافی‌ها را هم کنار گذاشته بودند، اما با مدیریت جدید بانک مرکزی، اختیارات بیشتر به صرافی ها داده شد و محدودیت های انتقال ارز به کشور نیز برداشته و حجم زیادی ارز وارد کشور شد.

او با بیان اینکه مجموعه این تصمیمات و اقدامات در کاهش نرخ ارز، اثر گذاشت، گفت: امیدواریم با این رویکرد جدید و افزایش اختیارات بانک مرکزی، نرخ ارز متعادل شود.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه روند رشد نرخ ارز و رسیدن به قیمت 19 هزار تومان روند غیرواقعی و بدون دلیل اقتصادی بود، افزود: بر اساس تصمیمات 6 ماه گذشته بانک مرکزی، ارز برای واردات کالا و خدمات با اسناد رد و بدل می شد و صرافی ها هم بسته شده بودند.

سید کمال سیدعلی ادامه داد: دخالت نکردن بانک مرکزی در 3 ماه اخیر در بازار ارز از دیگر علل افزایش نرخ ارز بود.

او با بیان اینکه باید برای خروج سرمایه، قاچاق و سفته بازی ارز تمهیداتی اندیشیده می شد، افزود: باید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز فعال باشد و به موقع دخالت کند.

سیدعلی با اشاره به افزایش قیمت نفت گفت: حتی در صورت کاهش میزان صادرات نفت، از نظر منابع ارزی مشکلی نخواهیم داشت، زیرا افزایش قیمت نفت، آن کمبود را جبران می کند.

او تاکید کرد: بازار ارز جای مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه 4 برابر شدن نرخ ارز در مدت 6 ماه کاملاً غیرمنطقی است، افزود: امسال صادرات غیرنفتی ما به حدود 60 میلیارد دلار خواهد رسید و درآمد نفتی ما هم در 6 ماه نخست امسال از مدت مشابه پارسال بیشتر بوده است، همچنین 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی داریم، با این رقم ذخایر ارزی حتی اگر هیچ درآمد نفتی نداشته باشیم، می‌توانیم 3 سال کشور را اداره کنیم، بنابراین کمبود ارزی نداریم، ضمن اینکه تراز تجاری ما هم در 6 ماه نخست امسال مثبت است.

سیدعلی گفت: دولت انتظارات بیش از حدی از بانک مرکزی نداشته باشد و نمی‌شود، همه مشکلات اقتصادی از جمله رکود، تورم و اشتغال را با نرخ ارز حل کنیم. بانک مرکزی هم باید اطلاعات منابع و مصارف را جمع آوری کند.

قائم مقام اسبق بانک مرکزی هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه حرکت شتابان نرخ ارز به سمت بالا در چند هفته اخیر تعجب انگیز بود، گفت: کاهش آن در چند روز اخیر تعجب انگیز نیست.

حسین قضاوی با اشاره به اینکه افزایش قیمت داخلی کالا می تواند از علل افزایش نرخ ارز باشد، ادامه داد: باید در حوزه سیاست‌های ارزی، واقعیت‌های اقتصادی در نظر گرفته شود و لازمه آن این است که نظریه برابری قدرت خرید را در سیاست‌گذاری ها رعایت کنیم.

او اضافه کرد: اگر طبق مبانی نظری علم اقتصاد عمل می کردیم نرخ دلار در پایان سال 1396 حدود 6 هزار و 200 تومان می شد.
قضاوی با بیان اینکه اگر نرخ ارز مسیر درست را طی می کرد اکنون باید قیمت آن حدود 7 هزار تومان بود، گفت: اگر نرخ ارز سرکوب شود تفاوت نرخ ایجاد و در پی آن سوداگری تقویت می شود.

قائم مقام اسبق بانک مرکزی افزود: تقویت جذابیت نسبی پول ملی در مقایسه با پول خارجی با راهکارهای مختلف از جمله افزایش سود بانکی از راه های حفظ ارزش پولی ملی است. همچنین انتظارات تورمی باید مدیریت شود و دولت انضباط مالی داشته باشد.

قضاوی اضافه کرد:دولت هم با توجه به عوامل مؤثر بر بازار ارز در بلندمدت، نوسانات کوتاه مدت بازار ارز را تحلیل نکند و بر اساس آن تصمیم نگیرد.

او همچنین به مردم توصیه کرد: خود را اسیر سوداگری نکنند.

قضاوی گفت: بانک مرکزی هم باید در حوزه مدیریت انتظارات تورمی، مدیریت انتظارات مربوط به نرخ ارز و جذابیت بیشتر نسبی پول ملی تلاش کند.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/

کد خبر: 972304

وب گردی

وب گردی