گل السد خطا بود، پنالتی پرسپولیس صحیح

کارشناسان داوری در خصوص صحنه‌های مشکوک دیدار تیم فوتبال پرسپولیس مقابل السد قطر در بازی رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، تیم فوتبال پرسپولیس شب گذشته (سه شنبه) دست به کار بزرگی زد و موفق شد تیم پر ستاره السد قطر را در دوحه با نتیجه یک بر صفر شکست دهد. این در حالی است که سرخ پوشان پایتخت، برانکو ایوانکوویچ را به دلیل محرومیت در کنار زمین نداشتند، محمد انصاری و کمال کامیابی نیا هم از حضور در زمین محروم بودند و حسین ماهینی نیز به دلیل پارگی رباط صلیبی امکان همراهی تیمش را نداشت. مدافعان پرسپولیس به خوبی بغداد بونجاح، ستاره گلزن الجزایری السد را مهار کردند و با درخشش علیرضا بیرانوند، دروازه بان خود و عملکرد خوب دیگر بازیکنان توانستند حملات السد را ناکام بگذارند و در دقایق پایانی هم با یک ضربه پنالتی، پیروز به تهران برگردند.

مظفری: داور اسیر فشار تماشاگران نشد

علی علیپور روی یک فرار سریع با دروازه بان السد تک به تک شد. سعد الشیب هم برای متوقف کردن مهاجم پرسپولیس روی او خطا کرد که این خطا با اعتراض شدید السدی ها همراه بود.

نوید مظفری، کارشناس داوری در این باره به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، گفت: «دیلان پررا»، داور سریلانکایی جزو داوران برجسته قاره آسیا محسوب نمی شود؛ اما واقعا قضاوت خوبی داشت و توانست به خوبی بازی را مدیریت کرده و در صحنه های حساس هم درست، سوت بزند.

وی ادامه داد: اعلام پنالتی برای پرسپولیس از سوی «پررا» عالی بود. او تسلط خوبی روی صحنه داشت و البته در تعامل کامل با کمک داورش بود و توانست نمره خوبی برای خود ثبت کند. او به هیچ عنوان اسیر فشار تماشاگران و بازیکنان السد نشد و از اعلام پنالتی در زمین حریف نترسید.

در دقایق تلف شده بازی، اکرم عفیف، مهاجم السد گلی به ثمر رساند که از سوی داور مسابقه مردود اعلام شد و اعتراض شدید بازیکنان تیم میزبان را به دنبال داشت. بیرانوند برای شروع مجدد بازی، توپ را رها کرد تا شوت بزند؛ اما عفیف از راه رسید و با پا، توپ را زد که «پررا» به نشانه خطا در سوت خود دمید. این کارشناس داوری درباره صحنه جنجالی بازی تصریح کرد: گل بازیکن السد خطا بود چرا که تا قبل از شروع مجدد بازی، دروازه بان مالک توپ به حساب می آید، حتی اگر توپ را رها کرده باشد. بنابراین «پررا» به درستی، گل را مردود اعلام کرد.

غیاثی: پررا عالی قضاوت کرد

رضا غیاثی، رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم در این باره به ایسکانیوز، گفت: باید به داور سریلانکایی تبریک گفت چون واقعا شجاعانه سوت زد. دو تصمیم جنجال برانگیز در بازی شب گذشته رقم خورد که هر دو هم صحیح بود. شاید برخی تصور کنند به دلیل اینکه هر دو تصمیم به سود پرسپولیس بوده، کارشناسان ایرانی چنین صحبت هایی را مطرح می کنند اما اینطور نیست و «پررا» قضاوتی عالی داشت.

وی ادامه داد: پنالتی روی علیپور کاملا درست بود چرا که خطا روی خط محوطه جریمه رخ داد و خط نیز جزئی از محوطه جریمه محسوب می شود، بنابراین خطای پنالتی رخ داد. رنگ کارت هم درست بود چرا که کارت زرد کافی بود و نباید کارت قرمز داده می شد که باز هم داور سریلانکایی صحیح عمل کرد.

غیاثی در خصوص گل مردود السد خاطرنشان کرد: تا زمانی که دروازه بان با پا به توپ ضربه نزده، مالک توپ محسوب می شود، بنابراین جدایی توپ از دست و رها کردنش توسط دروازه بان، مالکیت توپ را از او سلب نمی کند که اینجا هم «پررا» در تصمیمی شجاعانه و بی توجه به میزبانی السد، تصمیم درست را اتخاذ کرد.

رفعتی: درستی تصمیمات داور بازی واضح است

داوود رفعتی، کمک داور پیشین و کارشناس داوری فوتبال هم در مورد تصمیمات بحث برانگیز «دیلان پررا» به ایسکانیوز، گفت: داور در هر دو صحنه، تصمیمات صحیحی گرفت و حتی شکایت باشگاه السد به کنفدراسیون فوتبال آسیا هم راه به جایی نخواهد برد چرا که مشاهده صحنه ها به وضوع، صحت تصمیمات داور سریلانکایی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: البته در نیمه اول یک اشتباه از سوی «پررا» رخ داد که پرسپولیسی ها باید خوشحال باشند داور سریلانکایی، پنالتی اعلام نکرد و توپ را برای شروع مجدد پشت خط محوطه جریمه در اختیار السدی ها قرار داد. شجاع خلیل زاده روی خط محوطه جریمه مرتکب خطا روی بغداد بونجاح، مهاجم السد شد، دقیقا مشابه صحنه ای که برای پرسپولیس پنالتی گرفت. اگر خطا روی خط بوده باید پنالتی اعلام می شده و گرنه نباید خطا می گرفته است.

مظفری‌زاده: اعتماد AFC بیراه نبود

سعید مظفری زاده، داور پیشین و کارشناس داوری هم به ایسکانیوز، گفت: درستی تصمیمات سریلانکایی به قدری مشخص است که نیازی به هیچ بازبینی و بحث و جدلی ندارد. تمام کارشناسان متفق القول اعتقاد دارند هم پنالتی روی علی علیپور، مهاجم پرسپولیس صحیح بود و هم گل مهاجم السد به درستی خطا اعلام شد. «پررا» نمره بسیار خوبی در این بازی گرفت و نشان داد اعتماد AFC به او که جزو داوران نام آشنا و برجسته آسیا محسوب نمی شد، بیراه نبوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 972317

وب گردی

وب گردی