ناوگان مطمئن و کافى در مسیر ترانزیت وجود ندارد

عضو اتاق بازرگانى ایران گفت: شرایط و زیرساخت هایى وجود دارد که متاسفانه در طول این سال ها از آن استفاده نشده است. وضعیت ترانزیت ایران منجر به این شده است که میزان تناژ بارهایى که در سال هاى متمادى از کشورهاى مختلف و از مسیر ایران مى آمدند، به حداقل ممکن برسد.

سیده فاطمه مقیمى، عضو اتاق بازرگانى ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز، در خصوص وضعیت کلى حوزه ترانزیت کشور گفت: در این زمینه ، شرایط و زیرساخت هایى وجود دارد که متاسفانه در طول این سال ها از آن استفاده نشده است. وضعیت ترانزیت ایران منجر به این شده که میزان تناژ بارهایى که در سال هاى متمادى از کشورهاى مختلف از مسیر ایران مى آمدند، به حداقل ممکن برسد.

او در خصوص مشکلات موجود در این حوزه گفت: یکى از موارد موجود، قوانین مربوط به گمرک و تسهیلات عملیات ترانزیت است که در مقایسه با مسیرهاى مشابه، به درستى شکل نگرفته و اتفاقى خوبى شکل نداده است، بحث بعدى مربوط به تغییرات نرخ ارز مى شود ، این موضوع باعث این شده قیمت هایى که به مشترى ها ارائه مى شود ثابت نباشد و زمانى که با ثبات قیمت مواجه نباشیم، طبیعتا فرصت هایى از دست خواهد رفت.

این عضو اتاق بازرگانى کشور در ادامه اظهار کرد: مشکل دیگرى که در این حوزه مطرح است، بحث فرسودگى ناوگان هاست که در سال هاى بعد از انقلاب به کرّات دیده شده و بارها خواسته شد تا بودجه اى براى بازسازى این ناوگان ها در نظر گرفته شود، نداشتن ناوگان مطمئن و کافى در مسیر ترانزیت از مشکلاتى است که در این وادى وجود دارد و ما را از حیطه رقابت در مسیر هاى موازى که به وجود آمده، دور نگه داشته است.

مقیمى در مورد شرایط کالاهاى دخانى در زمینه ترانزیت به خبرنگار ایسکانیوز گفت: در خصوص کالاهاى دخانى، اگر مجوزى باشد، ما این کالاها را حمل مى کنیم. از نظر یک تاجر، قواعد تجارت با مجوزهاى افزوده از داخل ایران و ترانزیت از مسیر و رساندن کالا به مسیر نهایى، شرایط خود را داراست ، ما نیز در بحث ترانزیتى نیز همان مشکلات بیان شده را داریم.

او در ادامه تصریح کرد: براى کالاهاى دخانى، از نظر قاعده ترانزیتى، ممکن است بعضى از کشورها ممنوعیت ورود داشته باشند، ولى آن هایى که از داخل کشور خرید مى کنند، مثل روسیه، حمل ترانزیت انجام و مجوز آن ها نیز صادر مى شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 972319

وب گردی

وب گردی