پیمان های پولی دوجانبه، انحصار آمریکا در مدیریت اقتصاد جهان را از بین می برد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در تنظیم روابط‌ با تمامی کشورها باید ابتدا منافع ملی‌مان را در نظر بگیریم و نباید توقع داشته باشیم که کشورهای دیگر به خاطر ایران منافع خودشان را زیر پا بگذارند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری صبح امروز با عنوان «استراتژی نگاه به شرق و ثمرات آن» در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز درباره پیمان‌های پولی دوجانبه و حذف دلار از روابط تجاری ایران با کشورهای شرقی اظهار داشت: امروز اکثر کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که باید حساب خود را با آمریکا جدا کنند؛ چرا که مشاهده می‌کنند هیات حاکمه آمریکا به صراحت سخن از اقتصاد ملی و تمرکز به اقتصاد داخلی دارند. در حالی که آمریکا همواره رهبری اقتصاد آزاد جهانی را داشته و لذا استفاده از پیمان‌های پولی و بانکی مشترک و همچنین استفاده از پول‌های مجازی می‌تواند این انحصار آمریکا در مدیریت اقتصاد دنیا با بهره گیری از دلار را دور بزند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سوالی دیگر درباره دیدار امروز رئیس‌جمهور با چهره‌های اصلاح طلب و اینکه آیا صحبتی برای دیدار اصول‌گرایان با روحانی انجام شده یا خیر، اظهار داشت: در حال حاضر زمانی برای جنگ و جدال احزاب اصلاح طلب و اصولگرا نیست. با توجه به اینکه ما تا انتخابات یک‌سال وقت داریم باید امروز وقت روی مشکلات اقتصادی و حل آنها بگذاریم.

وی اضافه کرد: البته رئیس جمهور باید توجه داشته باشند که برای مشورت کردن درباره اداره امور کشور میان گروه های سیاسی تفاوت قائل نشوند. این را هم بگویم که در روزهای اخیر ما نیز با آقای واعظی جلسه مفصلی داشتیم و درباره مسائل مختلف کشور بحث‌هایی مطرح شد.

باهنر با اشاره به حمله تروریستی اخیر در اهواز گفت: متاسفانه در این حمله نیابتی که آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی آن را مدیریت کردند، بسیاری از هموطنان ما به خاک و خون کشیده شدند و به شهادت رسیدند.

وی افزود: پس از این حمله مقامات سیاسی و امنیتی کشور وعده انتقام را دادند که دو روز پیش این وعده عملی شد و نیروهای دفاعی کشورمان با حمله ای مقتدرانه پایگاه تروریست ها را در سوریه هدف قرار دادند؛ این‌ حمله هشداری است برای کسانی که بخواهند امنیت ملی کشور ما را مورد هدف قرار دهند‌.

باهنر ادامه داد: یکی از مقامات آمریکایی ادعا کرده بود که ایران باید ما را جدی بگیرد و این حمله موشکی سپاه نشان داد که آن ها را جدی گرفته ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره ثمرات ارتباط با کشورهای شرقی اظهار داشت: ما در تنظیم روابط با تمامی کشورها باید ابتدا منافع ملی خودمان را در نظر بگیریم و نباید توقع داشته باشیم که کشورهای دیگر به خاطر ایران منافع خودشان را زیر پا بگذارند. در واقع هیچ کشوری محض رضای خدا به ما کمک نمی کند.

وی تصریح کرد: قدرت دیپلماسی رسمی کشور که از طریق وزارت امور خارجه اعمال می شود و دیپلماسی غیر رسمی که از طریق تجار و بازرگانان اعمال می شود، باید به گونه ای باشد که منافع مردم و کشور تامین شود.

باهنر با اشاره به آغاز تحریم‌های آمریکا در آبان ماه گفت: 13 آبان قرار نیست اتفاق جدیدی رخ دهد؛ از مدت‌ها قبل آمریکا تحریم‌های خود را شروع کرده و ما غیر از رسیدن پول حاصل از فروش نفت به کشور دغدغه‌ای نسبت به تحریم ها نداریم.

وی تاکید کرد: البته خروج آمریکا از برجام و بدعهدی او در حافظه مردم ایران خواهد ماند و همانطور که هیأت‌های حاکمه آمریکا نیز پس از خروج این کشور از برجام اذعان کردند آثار منفی خروج آمریکا از برجام در آینده دامن گیر آمریکا خواهد شد.
وی افزود: در کشور ما نگاه استاتیکی به غرب وجود دارد، این دیدگاه باید اصلاح شود و ما باید از تمامی ظرفیت‌های سراسر دنیا از برای تامین منافع کشور استفاده کنیم.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

کد خبر: 972325

وب گردی

وب گردی