بررسی مهاجرت نخبگان و دلایل آن/ مشکلات اقتصادی صدرنشین است

بررسی های میدانی خبرنگار ایسکانیوز از دانشجویان دانشگاه تهران حاکی از آن بود که دانشجویان مشکلات اقتصادی، پیشرفت تحصیلی، شغل و درآمد بالا را به عنوان مهم ترین دلایل مهاجرت تحصیلی می دانند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نمی توان کتمان کرد «مهاجرت نخبگان» معضلی است که در کشور وجود دارد. اقشار مختلف جامعه دیدگاه متفاوتی نسبت به آن دارند،‌ برخی دانشجویان مهاجرت و تحصیل در دانشگاه‌های خارج را مانند نردبانی می‌‌بینند که آن‌ها را به سوی آینده روشن و موفقیت هدایت می‌کند،‌ برخی دیگر هم ترجیح می‌دهند به جای اینکه در غربت درس بخوانند، در دانشگاه‌های وطن خود درس بخوانند و به کشور خود خدمت کنند.

از طرفی دیگر؛ هنوز کلمه فرار مغزها به زبان جاری نشده،‌ برخی مسئولان راهکارهای خود را مطرح می‌کنند،‌ جلسه می‌گذارند، بررسی می‌کنند و نتیجه‌هایی می‌گیرند که گاها فقط روی کاغذ باقی می‌ماند و عملیاتی نمی‌شود. البته برخی سازمان‌ها و دانشگاه‌ها هم هستند که تسهیلات خوبی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند تا در کشور خودشان بمانند.

باتمامی این تفاسیر، اوضاع اقتصادی کشور ممکن است کمی نخبگان و استعدادهای درخشان را قلقلک دهد و فکر مهاجرت را مهمان ذهن‌هایشان کند. به‌راستی این روزها دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور فکر رفتن را در ذهن خود می‌پرورانند؟ چه دلایلی برای خروج از کشور دارند؟ ترجیح می‌دهند در کدام کشور تحصیل کنند؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها،‌ سری به دانشگاه تهران زدیم تا نقطه نظرهای دانشجویان این دانشگاه را درباره «مهاجرت نخبگان» بشنویم.

36 درصد دانشجویان درصورت فراهم شدن شرایط مناسب‌تر، از کشور مهاجرت می کنند

داده های زیر بر اساس بررسی های میدانی خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز از 30 دانشجوی دانشگاه تهران تهیه شده است.

نمودار زیر بیانگر میزان تمایل دانشجویان برای مهاجرت به خارج از کشور است:

با بررسی نمودار فوق می‌توان دریافت 17 درصد دانشجویان، تمایل داشتند در خارج از کشور به تحصیل بپردازند؛ اما 27 درصد آن‌ها عدم آمادگی خود را نسبت به مهاجرت تحصیلی اعلام کردند. 36 درصد دانشجویان درصورتی که شرایط مناسب‌تر از کشور برایشان ایجاد شود، نسبت به مهاجرت تحصیلی ابراز تمایل کرده اند. 20 درصد باقی مانده نیز نسبت به مهاجرت تحصیلی فکر نکرده اند.

23 درصد دانشجویان پس از تحصیل، به کشور بازمی‌گردند

نمودار زیر بیانگر بازگشت و یا عدم بازگشت مهاجران پس از تحصیل به کشور است:

با بررسی نمودار فوق می‌توان دریافت 23 درصد دانشجویان، تمایل داشتند پس از تحصیل در خارج، به وطن خود بازگردند؛ اما 20 درصد آن‌ها اعلام کرده اند که پس از تحصیل، در کشور مقصد خواهند ماند. 44 درصد دانشجویان درصورتی که شرایط مناسب‌تر از کشور برایشان ایجاد شود، نسبت به بازگشت به کشور ابراز تمایل کرده اند. 13 درصد باقی مانده نیز نسبت به بازگشت کشور فکر نکرده اند.

مشکلات اقتصادی؛ مهم‌ترین دلیل مهاجرت دانشجویان

نمودار زیر دلایل مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور را نشان می دهد:

با بررسی نمودار فوق می‌توان دریافت 27 درصد دانشجویان پیشرفت تحصیلی، 20 درصد شغل و درآمد بالا، 3 درصد عدم هویت و جایگاه مناسب، 30 درصد مشکلات اقتصادی، 10 درصد دستیابی به علم روز دنیا، 7 درصد استقلال فردی را به عنوان دلایل مهاجرت تحصیلی انتخاب کرده بودند، البته انتخاب 3 درصد نیز گزینه سایر موارد بود.

آلمان؛ محبوبت ترین مقصد مهاجرتی میان دانشجویان

نمودار زیر بیانگر محبوب‌ترین مقصد مهاجرت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان است:

با بررسی نمودار فوق می‌توان دریافت 30 درصد دانشجویان، آلمان؛ 20 درصد آمریکا، 17 درصد استرالیا، 23 درصد کانادا، 7 درصد انگلیس، 3 درصد مالزی را به عنوان محبوبت ترین مقصد مهاجرت تحصیلی انتخاب کردند.

بیشتر دانشجویان به کیفیت علمی دانشگاه مقصد توجه می کنند

نمودار زیر بیانگر میزان توجه دانشجویان به کیفیت دانشگاه مقصد است:

با بررسی نمودار فوق می توان دریافت 37 درصد دانشجویان 51-75 درصد و 63 درصد آن ها ، 76-100 درصد به کیفیت علمی دانشگاه مقصد توجه می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 972335

وب گردی

وب گردی