تحریم‌ها نقض آشکار حقوق اولیه و انسانی مردم ایران به‌ویژه حقوق زنان و کودکان است

سیده فاطمه ذوالقدر در نشست نمایندگان زن پارلمان‌های عضو مجمع مجالس آسیایی گفت: در سال‌های اخیر، برخی تلاش‌ها و اقداماتی انجام گرفته است که مستقیم و غیر مستقیم به زنان مربوط می‌شود. برخی از اقدامات اخیر و برخی موانع مشارکت و توانمندسازی زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز هیأت پارلمانی ایران برای شرکت در نشست کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیته زنان پارلمان‌های آسیایی به شهر ازمیر ترکیه سفر کرد.

هیأت پارلمانی اعزامی ایران با حضور سیده فاطمه ذوالقدر، محسن کوهکن، علی کاظمی باباحیدری و جلیل رحیمی جهان‌آبادی با هدف تصویب قطعنامه‌های ده‌گانه برای صیانت از حریم فرهنگ، همگرایی بین مذاهب، مبارزه با فساد و قاچاق در انواع آن، مساوات بهداشتی و حمایت از حقوق بشر و حقوق زنان و کارگران در آسیا در نشست کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیته زنان پارلمان‌های آسیایی در ازمیر ترکیه حضور یافتند.وی با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار، از جمله آسیب‌های اجتماعی در جوامع مختلف است که نیازمند رویکرد حمایتی هرچه بیشتر دولت‌ها با هدف افزایش پایداری نهاد خانواده هستند گفت: در حال حاضر در ایران، دستگاه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد بسیاری با هدف توانمندسازی و ایجاد حمایتی پایدار از این زنان فعال هستند که برای تحقق و ارتقای کارآمدی آنها، برای اولین‌بار 230 میلیارد تومان بودجه به بیمه زنان سرپرست خانوار در سال جاری تخصیص یافت.

گروه کاری زنان علیه تحریم» در APA ایجاد شود

این نماینده مجلس در ادامه تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس را گامی در جهت حمایت از نسل آتی و سرمایه انسانی ایران دانست و یادآور شد: این قانون به واقع خانواده‌ها را زیر چتر حمایتی قرار می‌دهد و بالتبع رفاه و رضایت اجتماعی و شهروندی را به ارمغان می‌آورد.

ذوالقدر ادامه داد: امروزه در کشور ما، زنان علاوه بر تصدی‌گری شغل‌های مختلف از معاون رئیس‌جمهور، عضویت در کابینه و مجلس تا کارمند دولت، نقش مهمی در حوزه‌های علمی و آموزشی دارند. تقریباً دوسوم دانشجویان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن، زنان درصد بسیار بالایی از کرسی‌های آموزش عالی را به خود اختصاص داده‌اند.

امروزه در کشور ما، زنان علاوه بر تصدی‌گری شغل‌های مختلف از معاون رئیس‌جمهور، عضویت در کابینه و مجلس تا کارمند دولت، نقش مهمی در حوزه‌های علمی و آموزشی دارند. تقریباً دوسوم دانشجویان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند

وی همچنین گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر، فضای مناسبی برای تقویت سهم و مشارکت زنان در پست‌های مدیریتی و رسیدن به استانداردهای جهانی (25-30 درصد) ایجاد شده است که بر اساس، مطالبه‌گری نمایندگان زن مجلس و اراده سیاسی و فرهنگی قوی در دولت، مقرر شد زنان در 30 درصد از پست‌های مدیریت عالی کشور منصوب شوند. علاوه بر آن، تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، فرصت اشتغال زنان و جوانان را در پست‌های مدیریتی عالی، مهیا می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: همان‌طور که اشاره شد، در جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه مجلس شورای اسلامی، برنامه‌های مختلفی برای توانمندسازی زنان و افزایش مشارکت آنها انجام شده است زیرا معتقدیم، توانمندسازی زنان عامل مهم و تاثیرگذار در پیگیری و تحقق رشد و اهداف توسعه پایدار جامعه در حوزه‌های مختلف است که امنیت و صلح یکی از مهمترین پیش‌شرط‌های آن است. سیاست‌ها و اقدامات زورگویانه و مخرب مثل تحریم، ثبات و امنیت را کاهش و مانع توانمندسازی زنان می‌شود.

ذوالقدر گفت: چنین اقدامات یکجانبه‌گرایانه، ضد توسعه و مظهر آشکار خشونت ساختاری است که تاثیر منفی بر کشور هدف می‌گذارد. مایلم توجه شما را به یک واقعیتی جلب کنم. اکنون سیاست‌های تحریم، تهدید و گفتمان یکجانبه‌گرایی به جای اینکه استثنا باشد تبدیل به یک هنجار در روابط بین‌الملل شده است و این موضوع مهمی است که جامعه بین‌المللی و زنان باید به آن توجه کنند.

وی با بیان اینکه "تحریم‌های غیرقانونی علیه مردم کشورم، تا حدودی توانایی کشور را در تامین برخی منابع اولیه کالاهای اساسی کاهش می‌دهد"، تصریح کرد: این تحریم‌ها نقض آشکار حقوق اولیه و انسانی مردم ایران به‌ویژه حقوق زنان و کودکان از جمله حق صلح، حق توسعه، حق دسترسی به بهداشت و دارو و سلامت، غذا و آموزش و از همه مهمتر، حق زندگی بهتر است. زنان و کودکان، قربانیان اولیه و پنهانی تحریم‌ها هستند.

این تحریم‌ها نقض آشکار حقوق اولیه و انسانی مردم ایران به‌ویژه حقوق زنان و کودکان از جمله حق صلح، حق توسعه، حق دسترسی به بهداشت و دارو و سلامت، غذا و آموزش و از همه مهمتر، حق زندگی بهتر است. زنان و کودکان، قربانیان اولیه و پنهانی تحریم‌ها هستند

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: از نظر ما و بسیاری از کشورهای دیگر، زمان اقدام موثر علیه یکجانبه‌گرایی همین اکنون است و هرگونه سهل‌انگاری در این زمینه، آسیب‌های جدی بر نسل‌های بعدی خواهد گذاشت.

ذوالقدر خطاب به زنان پارلمان‌های آسیایی گفت: به عنوان نماینده زنان جامعه مان، ما باید صدای زنان و کودکان در آسیا باشیم و همبستگی خود را علیه چنین اقداماتی نشان دهیم و وظیفه خود را در قابل این سیاست‌ها انجام دهیم.

این عضو هیأت پارلمانی ایران تاکید کرد: از این نشست استفاده می‌کنیم تا یک اجماع منطقه‌ای علیه تحریم و اقدامات یکجانبه‌گرایانه ایجاد کنیم و همه سیاست‌هایی که آینده زندگی زنان و کودکان را تهدید می‌کند محکوم کنیم. از این رو، پیشنهاد می‌کنم «گروه کاری زنان علیه تحریم» در APA ایجاد شود که می‌تواند بهترین اقدام پارلمانی برای توسعه همکاری‌ها و تعاملات بین زنان نماینده APA و انجام گفت‌وگوهای مفید و سازنده در این زمینه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 972512

وب گردی

وب گردی