برداشت ارقام روغنی زیتون از اواخر مهر

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: برداشت ارقام روغنی زیتون از اواخر مهر آغاز می‌شود و تا اواخر آبان ادامه می‌یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بهنام اوجاقلو، با اشاره به این‌که امسال برداشت زیتون کنسروی از نیمه دوم شهریورماه در شهرستان طارم آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: هدف عمده از کاشت زیتون در استان‌های زنجان، قزوین و گیلان روغن‌کشی است و برای استحصال روغن زیتون، محصول زیتون باید به رنگ قهوه‌ای یا قرمز درآمده باشد. اگر میوه‌ها زودتر از موعد چیده شود، راهی جز این‌که آن را به شکل کنسروی وارد بازار کنیم، وجود ندارد.

این مسئول ادامه داد: آب و هوا و شرایط جغرافیایی از جمله مواردی است که در اختیار کشاورز نیست و ممکن است مثل دو روی سکه گاهی زمینه افزایش چشم‌گیر محصول و گاهی خسارت هنگفت را فراهم کند. از همین‌رو توصیه ما به کشاورزان این است که حتماً محصول مورد کشت خود را در برابر انواع خسارت‌ها از جمله تغییرات آب و هوایی تحت پوشش بیمه قرار دهند.

او سطح باغات زیتون شهرستان طارم در استان زنجان را 20 هزار و 6 هکتار دانست و تصریح کرد: هم‌اکنون 14 هزار و 806 هکتار از این سطح بارده بوده و 5200 هکتار مابقی هنوز به مرحله باردهی نرسیده است.

اوجاقلو از پیش‌بینی تولید بالغ بر 25 هزار تن زیتون طی سال‌جاری در شهرستان طارم خبر داد و گفت: ظرفیت تولید 45 هزار تن زیتون در شهرستان طارم وجود دارد که با افزایش توان عمومی درختان از طریق تغذیه درست و آبیاری و هرس مناسب این میزان تولید محقق می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به وجود 19 واحد فعال مجوزدار و دارای پروانه روغن‌کشی زیتون در شهرستان طارم افزود: هر سال 30 درصد زیتون تولیدی شهرستان طارم برای استحصال روغن به کارگاه‌های روغن‌کشی ارسال می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 972540

وب گردی

وب گردی