کاهش تولید کیوی و سیب درختی/ نیاز بازار را تامین می کنیم

عضوهیات مدیره اتحادیه باغداران گفت: علی رغم کاهش تولید سیب درختی و کیوی، مشکلی در تأمین نیاز داخلی و صادرات نداریم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مجتبی شادلو ، گفت: با وجود کاهش تولید سیب درختی و کیوی در سالجاری، مشکلی در زمینه تامین نیاز بازار داخل و صادرات این محصولات وجود ندارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور با اشاره به اینکه تولید سیب درختی امسال حدود ٣٠ درصد کاهش دارد، افزود: در برخی مناطق این کاهش ٥٠ درصد بوده و بیشترین آسیب در این زمینه در نوار البرز رخ داده است.

به گفته او در مناطقی مانند مرکزی و اصفهان نیز میزان خسارت چشمگیر نبوده است.

شادلو با اشاره به اینکه سال گذشته تولید سیب در کشور بسیار زیاد بوده و موجب زیان تولیدکنندگان و دست اندرکاران حوزه شده است، گفت: سال ماقبل آن حدود ٣ میلیون تن سیب در کشور تولید شد اما پارسال حدود ٣ میلیون و ٩٠٠ هزارتن سیب در کشور تولید شد.

او اضافه کرد: امسال تولید متعادل شده و پیش بینی می شود ٢ میلیون و ٦٠٠ هزارتن سیب در کشور تولید شود که نیاز کشور نیز ١.٥ میلیون تن است. بنابراین باقی آن را می توان صادر کرد.

شادلو با بیان اینکه سال گذشته حدود ٧٠٠ هزارتن صادرات سیب از کشور انجام شد، گفت: اگر این رقم به ١.٥ میلیون تن می رسید تعادل بهتری در بازار ایجاد می کرد.

رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تولید کیوی نیز در سالجاری حدود ٢٥ درصد کاهش دارد، ادامه داد: با این حال اختلالی در تامین نیاز داخل و صادرات این محصول ایجاد نمی شود. مگر اینکه عده ای بخواهند با جوسازی بازار را بر هم بریزند.

شادلو درباره اینکه ممنوعیت صادرات کیوی نیز گفت: این ممنوعیت موقت است و ربطی به کاهش تولید ندارد.

او با بیان اینکه برداشت کیوی باید در آبان انجام شود و قبل از آن این کار عملی غیرمنطقی است، افزود: در چندسال گذشته عده ای از تابستان شروع به برداشت این محصول و صادرات آن به صورت نارس می کردند که این صادرات نامرغوب و نارس به بازارهای صادراتی ما آسیب می زد بنابراین وزارت جهاد صادرات آن را موقتا ممنوع کرد.

شادلو گفت: از آبان ماه که برداشت شروع می شود فرصت های صادراتی مجددا فراهم می شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 972541

وب گردی

وب گردی