آیا زنان  در خاورمیانه سرکوب می شوند؟

زمانی که به زنان در خاورمیانه می اندیشید چه چیزی را مجسم می کنید؟ تصویر کلی که در اخبار سراسری بیان می شود این است که زنان برقع مشکی می پوشند، نقاب می زنند و بدون حمایت مردان قادر به بیرون رفتن نیستند، نمی توانند به مدرسه و سرکار بروند و آزادی بیان ندارند؛ اما این‌ها واقعیت ندارند.

به گزارش ایسکانیوز حقیقت این است به رغم اینکه زنان در برخی از مکان‌ها حقوق کمتری دارند؛ اما همه می دانند که

در خاورمیانه زنان موفقی وجود دارند که در جامعه و شبکه های اجتماعی فعالیت دارند و هم در تجارت دستی دارند .

اما من ( نویسنده ) می دانم شما به چه چیزی فکر می کنید: «اسلام زنان را سرکوب می کند»؛ اما واقعا اینگونه نیست چرا که اسلام در ابتدا به کشتن جنین مونث و دختر کشی پایان داد و به زنان احترام گذاشت حتی در حدیثی به احترام به مادران سفارش شده است: حکیمی در عهد پیامبر پرسید: یارسوال الله با چه کسی باید به مهربانی رفتار کنیم؟ حضرت پاسخ داد: به مادرت، سپس مادرت، سپس مادرت، سپس پدرت، پس از آن اقوامت با توجه به نزدیکی آن فرد به شما.

بسیار ساده لوحانه است که زنان خاورمیانه را سرکوب شده بخوانیم

به طور کلی اسلام به زنان برترین جایگاه را داده است؛ اما فرهنگ موجود در هر جامعه، جایگاه زن را مشخص می کند و بسیار ساده لوحانه است که زنان خاورمیانه را سرکوب شده بخوانیم در حالیکه هنوز بحث مسائل جنسیتی در کشور آمریکا وجود دارد.

لیلا احمد، پژوهشگر امریکایی- مصری اصطلاحی را مطرح می کند و این موضوع را به خوبی توضیح می دهد:

فمنیسم استعماری

فمنیسم استعماری، استفاده غرب از سرکوب جنسیتی به عنوان ابزاری است که اسلام و به طور کلی کشورهای مسلمان را بیشتر به حاشیه بکشاند.

برای مثال، من عکس های ایران قدیم را در تمام شبکه های اجتماعی به طور روزانه می بینم. این عکس ها به این منظور منتشر می شوند که نوستالژی ایران قدیم را به مردم نشان دهند.

بیشتر آن عکس ها، زنانی را به تصویر می کشند که بدون پوشش سر و همواره با آرایش در خیابان ها حرکت می کنند و البته بسیاری از مردم نمی دانند که در واقع تعداد کمی از زنان اینگونه بودند و با توجه به عقبه تاریخی زمانی روسری زنان محجبه را از سرشان می کشیدند و پلیس مخفی های خشنی به اعمال خشونت علیه زنان ادامه می دادند. این در حالی است که غربی ها به این رویدادها توجهی نمی‌کنند.

زنان در سراسر خاورمیانه به طور دائم کلیشه ها را می‌شکنند

زندگی زنان در خاورمیانه زیبا، متنوع و رنگارنگ است و تنها به این دلیل که حجاب دارند و لباس پوشیده می پوشند نمی توان این برداشت را کرد که زنان سرکوب شده اند.

زنان در سرتاسر خاورمیانه به طور دائم کلیشه ها را می شکنند و هرگز دستمایه بازی های رسانه نشده اند.

تا جایی که مجله ( forb ) اعلام کرده 70درصد دانش جویان در رشته مهندسی در ایران خانم ها هستند.

باید اذعان داشت که زنان در خاورمیانه کورکورانه رفتار نمی کنند و از مشکلات منطقه آگاهند و برای رفع آنها تلاش می کنند.

ما اجازه نداریم به جای زنان خاورمیانه حرف بزنیم و با تامین مالی دولت‌های سرکوب‌گر آن هم بدون هیچ دلیل منطقی ماموریت آنها را از بین ببریم.

در نهایت می توان گفت که سرکوب خواندن زنان به طور مداوم زیان بار است و واقعی نیست و نمی توان گفت که زنان در خاورمیانه موجودات مطیعی هستند و حقی ندارند. آنها ثابت خواهند کرد که این کلیشه های غربی ها اشتباه هستند؛ چه خوشمان بیاید چه نه!

منبع : The Daily Wild Cat

مترجم : گلاره خادم وصال

انتهای پیام/

کد خبر: 972569

وب گردی

وب گردی