3500 میلیارد تومان اسناد خزانه پس فردا عرضه اولیه می‌شود/سررسید اوراق تا بهمن امسال

روز یکشنبه 15 مهر ماه جاری 35 میلیون ورقه اوراق اسناد خزانه اسلامی از سوی وزارت اقتصاد به ارزش اسمی هر سهم یکصد هزار تومان عرضه اولیه می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، وزارت امور اقتصادی و دارایی بنا دارد روز یکشنبه 15 مهر ماه امسال تعداد 35 میلیون ورقه اوراق اسناد خزانه اسلامی با سررسید منتهی به 24 بهمن ماه 1397 را در نماد معاملاتی "اخزا 7021" برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه نماید.

ارزش اسمی هر ورقه از این اوراق که در تاریخ 24 خرداد ماه 97 منتشر شده، مبلغ یکصد هزار تومان و واحد پایه هر سفارش نیز معادل با یک ورقه است در عین حال قیمت پایانی اوراق برابر با میانگین موزون معاملات روزانه آن در روز گشایش نماد معاملاتی است.

با توجه به مقررات و دستورالعمل‌های فرابورس ایران تمامی صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توانند با رعایت مفاد امید نامه و اساسنامه و صرفاً با توجه به صرفه و صلاح سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این اوراق اقدام نمایند بنابراین نیازی به بزگرزای مجمع برای تصمیم گیری صندوق و سایر تشریفات اصلاح امیدنامه نیست .

به گفته افسانه اروجی مدیر عملیات بازار و اعضا فرابورس ، معاملات ثانویه اوراق اسناد خزانه اسلامی بعد از عرضه اولیه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران قابل انجام است.

اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تسویه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند.

اسناد خزانه مرسوم در دنیا توسط دولت به رقمی کمتر از قیمت اسمی به خریداران فروخته شده و از منابع مالی حاصل از فروش، بدهی‌های دولت پرداخت می‌شود اما به دلیل اشکالات فقهی وارد بر این روش، دولت جمهوری اسلامی ایران این اوراق را صادر و به شکل مستقیم به طلبکاران غیر دولتی واگذار می‌کند. دارنده اوراق درصورت نیاز به وجه نقد، این اوراق را در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران به فروش می‌رساند.

خرید و فروش این اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران انجام می‌شود. فرآیند خرید این اسناد تشابه زیادی با سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت و انواع صکوک دارد.

برای خرید اسناد خزانه اسلامی، متقاضی کافی است به یکی از کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم خرید اوراق بهادار اقدام کرد.

همچنین در صورتی که متقاضی کد بورسی نداشته ‌باشد، می‌تواند پس از مراجعه به یکی از کارگزاران عضو فرابورس ایران، نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کرده و پس از آن برای خرید اسناد خزانه اسلامی به صورت حضوری یا آنلاین اقدام کند.

بر اساس این گزارش نرخ سود این اوراق صفر بوده و هیچ‌گونه پرداخت میان دوره‌ای نخواهد داشت.همچنین قیمت این اوراق با در نظر گرفتن دو عامل نرخ سود مورد انتظار بازار و فاصله تا سررسید اوراق تعیین می‌شود.

بنابراین هرچه به سررسید نزدیک می‌شویم، قیمت اسناد خزانه اسلامی به قیمت اسمی آن نزدیک‌تر می‌شود. علاوه بر این، با افزایش نرخ بازده مورد انتظار بازار، قیمت بازاری اسناد خزانه اسلامی کاهش خواهد یافت.

همانطور که گفته شد اسناد خزانه اسلامی بدون سود بوده و هیچ‌گونه پرداخت میان دوره‌‌ای تحت عنوان سود نخواهند داشت و سرمایه‌گذاران از مابه‌التفاوت قیمت خرید اوراق و ارزش اسمی دریافتی آن در سررسید، منتفع خواهند شد. دارندگان اوراق، مبلغ اسمی را در سررسید از دولت دریافت می‌کنند.

همچنین، این اوراق در مقایسه با دیگر ابزارهای بازار پول از درجه نقد شوندگی بیشتری برخوردار است.

این اوراق، با هدف تسویه بدهی‌های دولت به طلبکاران غیردولتی، کنترل نقدینگی بازار، اجرای سیاست‌های پولی، تأمین کسری بودجه و مدیریت بازار منتشر می‌شود. همچنین این ابزار، اصلی‌ترین ابزار بازار پول جهت اعمال سیاست‌های پولی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 972572

وب گردی

وب گردی