حل مشکل مسکن نیازمند اقتصاد پایدار است

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با تاکید بر اینکه لایحه دو ساله شدن مدت اجاره مسکن گام نخست برای متعادل کردن نرخ اجاره بها است گفت: اگر اقتصاد پایدار داشته باشیم می‌توانیم بخش مسکن پایدار داشته و مشکل مسکن را حل کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نادر محمدزاده، در خصوص لایحه دو ساله شدن مدت اجاره مسکن گفت: موضوع ثبات اجاره بهای مسکن در دنیا یک موضوعی است که مرتفع و حل شده است، اما در ایران در حال شروع شدن است.

او افزود: در قانون اساسی گفته شده است که دولت مکلف است برای همه اقشار جامعه مسکن تأمین کند، اما مفهوم آن صاحبخانه شدن نیست،بلکه مفهوم آن این است که او با امنیت و آرامش در یک واحد مسکونی زندگی کند.

*در کشورهای پیشرفته درصد مالکیت بسیار کمتر از ایران است

محمدزاده با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته درصد مالکیت بسیار کمتر از ایران است اظهار داشت:در کشورهای پیشرفته برای اینکه مردم در خانه‌ای که به صورت اجاره‌ای زندگی می‌کنند نگرانی از بابت پرداخت اجاره خود ندارد و موجر می‌داند که در سال آینده چه میزان به مبلغ اجاره اضافه می‌شود و لزوما واحد مسکونی خود را در سال آینده نباید تخلیه کند.

به گفته او،صاحبخانه نیز می‌داند که تا زمانی که مستأجر به موقع اجاره بها را پرداخت می‌کند مشکلی برای او وجود نخواهد داشت.

*داشتن ملک و سند تک برگی در ایران مورد توجه است

مدیر کل راه و شهرسازی افزود: در مقابل در ایران تنها به این نکته توجه می‌شود که سند تک‌برگی را دراختیار خودمان داشته باشیم، اما واقعیت این است که اگر بتوانیم بر روی اجاره فرایندهایی قرار دهیم که دوره اجاره بلندمدت و نرخ افزایش اجاره بها قانونمند باشد و تعریفی میان مستأجر و صاحب مسکن ایجاد شود، بسیاری از نگرانی‌ها کاهش خواهد یافت.

او ادامه داد: مراحل نهایی دو ساله شدن اجاره بها هنوز تصویب نشده است و این موضوع باید به مجلس برود و در آنجا به قانون تبدیل شود، بنابراین این اقدام دو ساله شدن اجاره بها گام اول است و باید گام‌های بعدی را نیز برداریم.

او افزود: اگر بتوانیم روابط خوبی میان مستأجر و صاحبخانه ایجاد کنیم، قطعا روند خوبی در اجاره بها حاکم خواهد شد.

محمدزاده اضافه کرد: مسکن کالای بادوام و در اقتصادی که تلاطم دارد جزو بخش‌هایی است که مردم خود را به آن متصل می‌کنند که خود را در تلاطم نگه دارند، بنابراین پس اگر اقتصاد پایدار داشته باشیم می‌توانیم بخش مسکن پایدار داشته و مشکل مسکن را حل کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 972576

وب گردی

وب گردی