واکاوی  و بررسی  آسیب های  اجتماعی از منظر علمی

 شناخت آسیب شناسی، محور و ابزارعلمی برنامه ریزی ها برای  کاهش و محو ناهنجاری های جامعه محسوب می شود که  هم در توازن و سازگاری جامعه کارساز است و هم هزینه ها را در برنامه ریزی کاهش می دهد .

به گزارش ایسکانیوز، بدون شک مسئله آسیب های اجتماعی در کشور به عنوان مهم‌ترین معضل شناخته شده است و همه کارشناسان علوم اجتماعی و جامعه شناسان در مورد وجود انواع آسیب‌ها در جامعه هشدار داده اند و راهکارهای برون رفت از مشکلات را ارائه کرده‌اند.

اگر بخواهیم آسیب های اجتماعی جامعه را به صورت علمی واکاوی کنیم اول باید تعریفمان را از این مقوله روشن کنیم.

آسیب شناسی اجتماعی در مقابل سلامت و ثبات و رشد طبیعی جامعه قرار دارد و اگر اختلالی در آن به وجود بیاید چرخه مناسبات اجتماعی و مدنی و حتی فرهنگی به هم خورده و هر چه در پیشگیری آن کمتر اقدام شود وضعیت اجتماعی مشکل تر خواهد شد.

بی سرپرستی، بد سرپرستی و بیکاری و زیر خط فقر قرار گرفتن افراد جامعه یعنی بین خرج و دخل زندگی همگونی وجود نداشتن، برنامه ریزی کردن اوقات فراغت دانش آموزان و ده‌ها مورد دیگر موجب چالش در نظام خانواده شده و از آنجا به جامعه تسری می یابد و کمتر به این مورد توجه می شود که بررسی علمی ریشه های نابسامانی ها می تواند بسیار موثر واقع شود و به گفته کارشناسان اجتماعی پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند داشتن آمارهای دقیق و بررسی های علمی و پژوهشی در تک تک موارد آسیب های اجتماعی است.

در این میان باید بپذیریم که دقت در فراهم کردن شرایط نه چندان هزینه بر مانند ایجاد یک زمین فوتبال و یا استخر و مسابقات ورزشی سالم می تواند نقش مهمی در پیشگیری آسیب های اجتماعی داشته باشد.

به اعتقاد جامعه شناسان و کارشناسان علوم اجتماعی متاسفانه در سال های اخیر آمار دقیقی از آسیب ها ارائه نشده و تحلیل ها به صورت وقایع موردی و توصیفی اطلاع رسانی شده و چه بسا اگر آمار دقیقی ارائه می شد می توانست در تحلیل و گزارش ها مورد استفاده قرار بگیرد.

آخرین آمار از وجود پرونده ها در قوه قضائیه نشان می دهد: در سال 96، ۱۶ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۳۲۵ پرونده تکراری و ۵ میلیون و ۸۲۸ هزار و ۱۳۶ پرونده یکتا وارد دستگاه قضایی شده و با دقت در آن متوجه می شویم عمده اختلافات مربوط مشکلات مالی افراد است و 50 درصد هم دعوای ناشی از مسائل خانواده و یا مسئله نفقه یا همان خرجی زندگی است که ناشی از بیکاری و پایین بودن قدرت خرید در تامین هزینه زندگی است و یا فاجعه طلاق.

شاید بتوان گفت 25 درصد دیگر مسئله ارتکاب جرم است که بیشترین آن سرقت و نزاع منتهی به ضرب و جرح و مواد مخدر است . البته نا گفته نماند که رکود تورمی تولید کنندگان را هم به خاطر صادر کردن چک و عدم امکان پرداخت به موقع بدهی به دادسرا می کشاند . در ورق دیگر پرونده های دادگاه ها و دادسرا ها کلاه برداری کلان و قتل در اشکال مختلف آن واقع می شود که تحلیل ان به صورت دقیق مستلزم تفکیک انواع جرم است ولی با همین مفروضات می توان پی برد که عمده دعوی و جرائم به عنوان آسیب اجتماعی مطرح می شود.

به عنوان مثال یکی از بارزترین آسیب های اجتماعی وضعیت زنان سرپرست خانوار به صورت عام و وضعیت زنان سرپرست خانواده های زندانی به صورت خاص است که نداشتن منبع درآمد امکان روی آوردن فرزندان خانواده به بزهکاری برای به دست آوردن حداقل نان بخور و نمیر را فراهم می کند.

به تازگی هم که نزول ارزش پول اتفاق افتاده است که دودش مستقیم به چشم مردم می رود و منشا به وجود آمدن آسیب های اجتماعی دیگری خواهد شد.

از این پس در صدد هستیم که انواع آسیب ها اجتماعی را از منظر علمی و پژوهشی واکاوی و بررسی کرده و هر روز یکی از این موارد را منتشر کنیم.

زهره حاجیان

انتهای پیام/

کد خبر: 972618

وب گردی

وب گردی