تهدید نفوذ اقتصادی چین برای اروپا

نشریه اکونومیست در شماره این هفته خود به موضوع نفوذ چین در اروپا با تمسک به افزایش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در کشورهای عضو این اتحادیه پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز، از دید این نشریه بسیاری از این کسب‌و‌کارها خصوصی و در جهت کسب سود هستند و از این نظر خطری متوجه اروپا نیست. اما نکته مهم آن است که پکن از سوی دیگر درحال افزایش حوزه نفوذ سیاسی خود در کشورهای اروپایی با استفاده از بازوی قدرتمند اقتصادی خود است.

در این مطلب که به‌عنوان جلد این هفته نشریه «اکونومیست» انتخاب شده، آمده است: سال گذشته یونان از برگزاری نشستی توسط اتحادیه ‌اروپا برای بررسی سوابق حقوق بشری چین در سازمان ‌ملل ممانعت کرد. همچنین مجارستان و یونان در تلاشی دیگر حمایت اتحادیه ‌اروپا از حکم دادگاه علیه ادعای مالکیت چین بر دریای چین جنوبی را ناکام گذاشتند. در این میان اروپا که اکنون میزان بیشتری سرمایه‌گذاری از چین را حتی نسبت به متحد دیرینه خود، آمریکا جذب می‌کند، می‌تواند به تجربه‌ای برای دیگر کشورهای جهان بدل شود. پرسشی که مطرح می‌شود آنکه اروپا چگونه می‌تواند با کسب منافع اقتصادی از چین، تهدیدات آن را به حداقل کاهش دهد؟

چین برخلاف روسیه به‌دنبال اروپایی باثبات و آزاد برای تجارت است و به دنبال تضعیف اتحادیه‌اروپا و ناتو از طریق حمایت از احزاب پوپولیست نیست. چین حتی در مقایسه با دولت ترامپ در مواجهه با معاهدات بین‌‌المللی رفتار عاقلانه‌تری را از خود نشان داده است. در چنین شرایطی برخی از دولتمردان اروپایی اعتقاد دارند که چین می‌تواند نقش یک نیروی متوازن‌کننده را در برابر عمو‌سام (آمریکای) غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد. این تحلیل درست نیست؛ اروپا منافع مشترک بسیار گسترده‌تری را با آمریکا نسبت به چین دارد. پکن توانسته است تا از این نفوذ اقتصادی خود برای ممانعت از صدور بیانیه‌های اتحادیه‌اروپا علیه نقض حقوق‌بشر در چین استفاده کند. برخی دیگر از سیاستمداران اروپایی به نتیجه‌ای کاملا متضاد رسیده‌اند. آنها معتقدند که نفوذ اقتصادی چین در اروپا در نهایت منجر به نابودی اتحاد میان آمریکا و اروپا خواهد شد. باید توجه داشت تا زمانی که چین به یک دموکراسی کامل تبدیل نشود که البته اکنون هیچ نشانه‌ای از آن قابل رویت نیست، اروپا به متحد سنتی خود، آمریکا پایبند می‌ماند. در این شرایط آمریکا نقش مهمی برای ایفا دارد. در شرایط ایده‌آل دولت ترامپ باید از رفتار با اروپایی‌ها به‌گونه‌ای‌که به‌دنبال محدود ساختن قدرت آمریکا هستند دست بردارد. در مبحث تجاری نیز اتحادیه اروپا یک شریک قدرتمند احتمالی برای چین است که می‌تواند پکن را وادار به حرکت در راستای نرم‌های جهانی کند. واشنگتن همچنین باید در همکاری با بروکسل تلاش کند تا ضمن افزایش استانداردهای شفافیت و ممانعت از افزایش نفوذ چین، باعث شود پکن نتواند نفوذ خود را بر برخی کشورهای کوچک عضو اتحادیه‌اروپا افزایش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 972695

وب گردی

وب گردی