حشرات ویروسی سلاح جدید ارتش آمریکا می شوند

محققان هشدار داده اند سازمان دارپا قصد دارد با کمک حشراتی که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده اند، ویروس هایی را منتشر کند. به این ترتیب آنها به سلاح هایی بیولوژیک تبدیل می شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مهر، محققان هشدار داده اند ارتش آمریکا قصد دارد حشرات را به دسته جدیدی از اسلحه های بیولوژیکی تبدیل کند. برنامه Insect Allies با هدف استفاده از حشرات برای انتشار ویروس هایی ارائه شده که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده اند.

چنین اقدامی پیامدهای عمیقی دارد و تهدیدی جهانی در حوزه امنیت زیستی به حساب می آید.

با این وجود سازمان دارپا که مسئول توسعه فناوری های نوین ارتش آمریکا است، اعلام کرده این پروژه فقط سعی دارد با استفاده از ویروس ها تغییرات ژنتیکی را به محصولات کشاورزی منتقل کند.

در فرضیه این مهندسی سریع ژنتیک به کشاورزان کمک می کند بهتر با تغییرات کنار بیایند و به عنوان مثال ژن های مقاوم به خشکسالی را به ذرت وارد کنند.

اما دانشمندان از این برنامه انتقاد کرده اند و معتقدند حشرات حاوی ویروس های مصنوعی را به سختی می توان کنترل کرد.

همچنین به گفته دانشمندان منتقد، این برنامه از سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شده و تاکنون ۲۷ میلیون دلار برای آن صرف شده است. اما دارپا نتوانسته به درستی وجود چنین برنامه ای را توجیه کند.

گروهی از دانشمندان به سرپرستی ریچارد گای ریوز از موسسه زیست شناسی تکاملی ماکس پلانک آلمان، با انتشار مقاله ای در نشریه ساینس ادعا می کنند که برخلاف اظهارات دارپا، هدف از اجرای این برنامه مقابله با آفات کشاورزی و تضمین امنیت غذایی نیست.

این درحالی است که سخنگوی دارپا ادعا می کند استفاده از حشرات برای به کارگیری درمان های ژنتیکی مزایای بیشتری در مقایسه با استفاده از اسپری آفت کش ها دارد.

انتهای پیام /

کد خبر: 972703

وب گردی

وب گردی