شناسایی بیماری‌های عفونی تنها با آزمایش تشخیصی مبتنی بر کاغذ

پژوهشگران "دانشگاه صنعتی آیندهوون"(Eindhoven University of Technology) هلند با همکاری پژوهشگران "دانشگاه کیئو "(Keio University) ژاپن یک آزمایش تشخیصی مبتنی بر کاغذ توسعه داده‌اند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از ایسنا، پژوهشگران هلندی و ژاپنی با همکاری یکدیگر موفق به توسعه یک آزمایش تشخیصی مبتنی بر کاغذ شده‌اند که می‌توان توسط آن انواع بیماری‌های عفونی را شناسایی کرد.

پزشکان می‌توانند یک قطره خون را بر روی نوار کاغذی قرار داده و سپس از دوربین یک گوشی هوشمند، برای اندازه‌گیری تغییر رنگ استفاده کرده و تشخیص دهند که بیمار مبتلا به عفونت خاصی مانند بیماری آنفلوآنزا، ایدز یا تب دنگ است یا خیر.

تب دِنگی(Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است. به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌اند.

این بیماری از طریق پشه‌ای به نام "آئدس" به انسان منتقل می‌شود. این پشه که به ببر آسیایی مشهور شده‌ است در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد. پشه‌ها عوامل منتقل‌کننده(یا پخش‌کننده) این ویروس هستند. تب دنگی به عنوان «تب استخوان شکن» نیز شناخته می‌شود، چرا که به دلیل درد شدید حاصل از آن بیمار تصور می‌کند استخوان‌هایش در حال شکستن هستند.

در مناطق دور افتاده کشورهای در حال توسعه، کارکنان مراکز بهداشتی از ارائه مراقبت‌های بهداشتی راضی نیستند. آنها معتقدند هنگامیکه فردی مبتلا به بیماری عفونی می‌شود، تنها راه تشخیص بیماری، گرفتن نمونه خون فرد و انتقال آن به نزدیکترین آزمایشگاه بیمارستان است که این عملی هزینه بر است.

اکنون پژوهشگران این مطالعه تلاش‌های قابل توجهی را در راستای توسعه این آزمایش ویژه انجام داده‌اند که به سرعت و ارزان می‌توان نتایج آزمایش را مشاهده کرد.

"مارتن مرکس"(Maarten Merkx) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: یک واکنش بیوشیمیایی سبب انتشار نور آبی در قسمت زیرین کاغذ می‌شود و هرچه این رنگ، پررنگ‌تر باشد، میزان غلظت آنتی بادی بدن بالاتر است.

این کاغذ دارای یک پروتئین حسگر درخشان است که هنگام خون‌رسانی نور آبی را منتشر می‌کند، اما در مرحله دوم این رنگ به سبز تبدیل می‌شود. با این حال، اگر خون حاوی یک آنتی بادی خاص مانند یک آنتی بادی علیه آنفولانزا باشد که ممکن است طی عفونت آنفلوانزا وجود داشته باشد، به پروتئین حساس متصل می‌شود و این مانع از تبدیل نور آبی به سبز می‌شود. بنابراین، اگر تعداد آنتی بادی‌های خون کم باشد، نور سبز ظاهر می‌شود و اگر زیاد باشد نور آبی.

دوربین گوشی هوشمند می‌تواند نسبت میان نور آبی و سبز را محاسبه کرده و به یک متخصص بالینی کمک کند تا میزان غلظت آنتی بادی در خون فرد را متوجه شود. بنابر گفته پژوهشگران این آزمایش ظرف چند سال آینده در دسترس افراد قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 972722

وب گردی

وب گردی