انقلاب هوش مصنوعی در فوتبال

هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک به مدیران فوتبالی کمک می‌کند ضعف‌های تیم خود را شناسایی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، طرفداران فوتبال لیگ برتر جزیره در پایان هر دیدار با سیلی از آمارهای مرتبط با پاس‌های موفق بازیکنان در مسابقات لیگ برتر انگلیس مواجه می‌شوند؛ اما این رویکرد تنها به نقش خاص هر بازیکن و شرایط بازی بستگی دارد.

چیزی که در حال حاضر فوتبال به وجودش نیاز دارد یک سیستم جدید است که بتواند نه تنها مسافتی که هر بازیکن در هر بازی طی می کند را نشان دهد، بلکه مشخص کند چرا و با چه شدتی این مسافت را طی می کند. این آمار برای مدیران و مربی هر تیم مشخص می کند کدام بازیکن طبق برنامه‌ی تیم پیش می‌رود و کدام یک، کار خودش را انجام می‌دهد؛ این مِتُدی است که تحقیق ما به آن پرداخته است.

باشگاه‌های هوشمند از تکنولوژی‌های گوناگونی، از GPS (سامانه موقعیت‌یاب جهانی) گرفته تا دوربین‌های خودکار برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌کنند، به طوری که تقاضای فیزیکی لیگ‌های برتر از سراسر دنیا هر ساله بیشتر می‌شود. حتی بیشتر روی فعالیت‌های فیزیکی هر بازیکن تمرکز می‌کنند تا شدت آن را بسنجند.

برای چهار دهه، باشگاه‌ها از روش‌های سنتی تجزیه و تمایل استفاده می‌کردند. اگرچه این روش‌های«قدیمی» بینش ابتدایی و سیاسی در مورد خواسته‌ها و نیازهای فیزیکی هر بازی را فراهم کرد؛ اما خیلی از اطلاعات مهم مانند دلایل تاکتیکی را جمع‌آوری نمی‌کرد و نشان نمی‌داد. اما رویکرد خاص نه تنها بر شدت تلاش‌ها تمرکز دارد بلکه به طور مؤثر این تلاش‌ها را در رابطه با فعالیت‌های تاکتیکی برای هر موقعیت در زمین زمینه‌سازی می‌کند. برای مثال هم‌پوشانی دفاع عقب یا دویدنش برای پشتیبانی از نوک حمله.

تحقیق ما بازیکنان لیگ برتر انگلیس را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و اطلاعات هر بازی را که از طریق فیلم‌های ویدئویی به دست آمده، هماهنگ‌سازی می‌کند. این تجزیه و تحلیل‌ها به طور شفاف مشخصات فیزیکی منحصر به فردی که برای هر نقش تاکتیکی متمایز وجود دارد را نشان می‌دهد. روش جدید بر خلاف روش سنتی، دیدگاه دقیقی را در مورد روش‌های تاکتیکی با توپ یا حتی بدون توپ فراهم می‌کند. برای مثال، مهاجم مرکزی شدت زیادی را در یک‌سوم حمله متحمل می‌شود، در حالی که حرکت از وسط، دویدن از پشت و شکستن دیوار دفاعی، فشار کمتری را ایجاد می‌کند.

* سایبرنتیکس و هوش مصنوعی

این روش جدید می‌تواند به مدیران و مربیان کمک کند که به بررسی دقیق عملکرد بازیکنان در طول بازی بپردازند. آنها می‌توانند پیروی بازیکنان از دستورالعمل‌های تاکتیکی در طول بازی را بررسی کنند. ما امیدواریم که این روش، انقلابی در تیم‌ها ایجاد کند و با کمک آن تیم‌های هوشمند، اطلاعات تاکتیکی و بدنی خود را تفسیر کنند و دیدگاه و بینش بیشتری برای بازیکنان، مربیان، مدیران و دانشمندان ورزش فراهم شود.

برای تحقق این امر، ما این مفاهیم را با همکاری بخش علمی، ورزشی و محاسباتی «John Moores» دانشگاه لیورپول در قالب پروژه‌ای مورد بررسی قرار دادیم. طرح ما ساخت محصولی است که تیم‌ها بتوانند از آن برای کنترل بازیکنان استفاده کنند. این وسیله تاکتیک‌هایی از هوش مصنوعی و دستگاه آموزشی را ترکیب خواهد کرد تا فرآیند طراحی الگوی سریع مطابق با فعالیت‌های تاکتیکی را تسهیل ببخشد. اگر این امر بتواند به طور مؤثر و خودکار عمل کند، تیم‌های برتر قادر خواهند بود از آن برای ریشه‌یابی ضعف‌های مرتبط با هر تیم و در هر موقعیت استفاده کنند.

منبع: The Conversation

مترجم: گلاره خادم وصال

انتهای پیام/

کد خبر: 972746

وب گردی

وب گردی