دانشگاه باید به نقاط مغفول ورزش ورود کند

مدیر تربیت بدنی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: واقعیت ماجرا این است که در دبستان ها و دبیرستان ها، نگاه درستی به تربیت بدنی و در کل سلامتی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، ایران در زمینه های مختلف از جمله پزشکی، نظامی، صنعتی و ... پیشرفت چشمگیری داشته و توانسته پا به پای کشورهای توسعه یافته حرکت کند؛ اما ورزش در این میان مغفول مانده است. علی‌رغم استعدادهای فراوانی که در کشور وجود دارد، عدم ارتباط مناسب با دانشگاه ها سبب شده فاصله زیادی میان ورزش ایران و کشورهای قدرتمند ایجاد شود.

مجتبی صلح جو، کارشناس ارشد تربیت بدنی و مدیر تربیت بدنی دانشکده علوم پزشکی لارستان در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، در این باره اظهار داشت: دانشگاه در تمام زمینه ها وظیفه دارد به نقاطی ورود کند که تاکنون مغفول مانده است. دانشگاه با شناسایی و بررسی این نقاط باید به بهبود کارایی حوزه ها کمک کند؛ اما متأسفانه ورزش در ایران، علمی نیست و صرفا بر مبنای تجربه، استوار است. دقیقا در همین نقطه، دانشگاه باید وارد شود و دستورالعمل های شفاف ارائه دهد.

وی ادامه داد: در دنیا نسبت به ورزش، نگاه علمی وجود دارد و دانشگاه به نقاط مغفول ورود می کند. به طور مثال در دانشگاه های ما، دفتری برای ارتباط با صنعت تعریف شده و وظیفه دارد به جاهایی ورود کند که ضعفِ صنعت به شمار می رود و مغفول مانده است؛ اما متأسفانه می بینیم دانشگاه، کار خود را انجام می دهد و صنعت هم راه خود را می رود. به همین دلیل شاهد فارغ التحصیلی مهندسانی هستیم که صرفا تئوریک هستند و کار عملی انجام نداده اند.

کارشناس ارشد تربیت بدنی خاطرنشان کرد: در رشته تربیت بدنی هم اوضاع به همین منوال است. فارغ التحصیلان مقطع دکترای فیزیولوژی، آسیب شناسی، رفتارشناسی و دیگر رشته های ورزشی ارتباطی با اصل ورزش ندارند. به عنوان مثال، یک فرد مدرک کارشناسی خود را در رشته گیاه شناسی اخذ می کند و کارشناسی ارشد و دکتری را تربیت بدنی می خواند. طبیعی است که چنین فردی پیشرفتی ندارد چرا که از اساسِ ورزش به دور بوده و علم ورزش و دانشگاه را نمی فهمد.

صلح جو در خصوص آسانی ورود به رشته تربیت بدنی در دانشگاه ها مخصوصا برای قهرمانان ورزشی گفت: چنین اتفاقی واقعا قبیح محسوب می شود. واقعیت ماجرا این است که در دبستان ها و دبیرستان ها، نگاه درستی به تربیت بدنی و در کل سلامتی وجود ندارد. نگاه ما هم به ورزش همگانی و هم به ورزش قهرمانی کاملا اشتباه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 972761

وب گردی

وب گردی