واحدهای دانشگاه آزاد به قطب توسعه هوشمند مناطق کشور تبدیل می شوند

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: 90 درصد از درآمدهای این دانشگاه در گذشته مبتنی بر شهریه بود و بر این مبنا حرکت می­ کرد؛ اما اکنون باید با نوآوری و توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، به گونه­ ای رفتار کنیم که با مدل جدید بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را در سال 1404 به انتخاب اول داوطلبان تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تکریم دکتر عبدالرسول پورعباس و معارفه دکتر مجید مشکینی به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، گفت: بناست دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک کلان­ مؤسسه فرهنگی، اجتماعی و علمی بتواند در کشور نقش مؤثر داشته و به عنوان کنش­گر عرصه تعلیم و تربیت حضور فعالانه داشته باشد.

وی افزود: بنا داریم حلقه کامل تعلیم و تربیت در دانشگاه آزاد اسلامی که از مدارس سما آغاز شده و تا دانشگاه ادامه می­ یابد را در عرصه ترویج، توزیع و ارتقای علم در جامعه گسترش دهیم تا بتوانیم بازوی مؤثری برای امیدبخشی بر نسل جوان داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نظامی کارآمد است و می­ تواند ثابت کند در وضعیتی که استقلال را انتخاب کرده و حلقه ­های مستشاری را از خود جدا کرده، موفق بوده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به برکت جمهوری اسلامی ایران، استقلال در کشور شکل گرفت، افزود: یکی از مفاهیم استقلال، حرکت علمی و استقلال علمی است که بحمدالله در این چهل سال به ثمر نشست، البته استقلال علمی به معنای عدم ارتباط با دنیا نیست، بلکه به معنی راهبرد حرکت و استراتژی علمی است و اینکه بدانیم در چه موضوعی کار کنیم.

وی تاکید کرد: این استقلال در سایه انقلاب اسلامی به دست آمد و به برکت آن جمهوری اسلامی ایران به یکی از 10 کشور اول جهان از لحاظ جمعیت دانشجویی تبدیل شد و در یک دهه گذشته شتاب علمی چشمگیری داشته ­ایم که دانشگاه آزاد اسلامی نقش مؤثری در درخشش کشور در جهان علم داشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تحولات ایجاد شده در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: هم­ راستا با سیر رشد افراد جامعه و تحول آنها، آموزش عالی باید برای ایجاد زمینه امیدآفرینی در بین جوانان، تحول و کارآمدسازی داشته باشد و اشتغال دانش بنیان یکی از نکات مهم در این حوزه است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: اگر مسیر اشتغال دانش بنیان را انتخاب کنیم، تحریم­ ها بر ما اثری نخواهد داشت و مسیر برون­ رفت ما از تحریم، اشتغال دانش بنیان برای به ثمر رساندن اقتصاد مقاومتی است که دانشگاه آزاد اسلامی باید در این مسیر ایفای نقش داشته باشد.

هر واحد دانشگاهی در شهرستان باید بتواند به قطب توسعه هوشمند آن منطقه تبدیل شود

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم نوآوری و کارآمدسازی در ساختار این دانشگاه، گفت: 90 درصد از درآمدهای این دانشگاه در گذشته مبتنی بر شهریه بود و بر این مبنا حرکت می­ کرد؛، اما اکنون باید با نوآوری و توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، به گونه­ ای رفتار کنیم که با مدل جدید بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را در سال 1404 به انتخاب اول داوطلبان تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: مسیری که انتخاب کرده­ ایم، این است که دانشگاه آزاد اسلامی بسترساز اشتغال دانش بنیان شود و هر واحد دانشگاهی در شهرستان بتواند به قطب توسعه هوشمند آن منطقه تبدیل شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: ما نیازمند مدل ­های جدید اقتصادی هستیم که به ما در خروج از وضعیت وابسته به شهریه کمک کند تا بتوانیم با به حرکت در آوردن صحیح منابع، برنامه­ ها و سیاست­ های دانشگاه را اجرایی کرده و با اشراف به فرآیندها، از تمرکزگرایی در دانشگاه دوری کنیم، چرا که دانشگاهی با بیش از 365 واحد دانشگاهی، حدود 600 مدرسه سما، چندین بیمارستان و واحد صنعتی و تولیدی را نمی ­توان به شکل متمرکز اداره کرد.

دکتر طهرانچی با انتقاد از اداره دانشگاه آزاد اسلامی به شیوه دانشگاه­ های دولتی، گفت: اگر دانشگاه آزاد اسلامی را با تفکر دولتی اداره کنیم، نمی ­توانیم به اهداف خود دست یابیم، چرا که دانشگاه­ های دولتی بودجه دولتی دریافت­ می ­کنند و دانشگاه آزاد اسلامی از طریق شهریه اداره می شود، بنابراین باید نسبت به درآمد و هزینه ها حساس باشیم و این موضوع پسندیده نیست که از ظرفیت ­ها و امکانات دانشگاه آزاد اسلامی به درستی استفاده نشود.

وی افزود: به دنبال ایجاد شرکت و کارخانه در دانشگاه آزاد اسلامی نیستیم، چرا که وظیفه ما آموزش، پژوهش و نوآوری است و اگر با دقت به این مفاهیم ورود کنیم، می­ توانیم به افق 1404 دانشگاه آزاد اسلامی دست یابیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت­ های دکتر پورعباس در معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بنده از روزی که مسئولیت در دانشگاه آزاد اسلامی را پذیرفتم، شاهد تلاش­ های دکتر پورعباس بودم و تغییر ایشان به دلیل درخواست خودشان است که خواستند تحول در دانشگاه ایجاد شود، اما در جای دیگری از دانشگاه آزاد اسلامی از تجارب ایشان استفاده خواهیم کرد. جلسه امروز به معنای تکریم ایشان از مسئولیت در معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی است و نه از کل دانشگاه.

دکتر طهرانچی درباره انتصاب دکتر مجید مشکینی به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: ایشان دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران است که از سال 1375 کار اجرایی خود را شروع کرد و آخرین مسئولیت ایشان هم ریاست صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت بود. دکتر مشکینی از خانواده شهداست و در زمان معاونت اداری و مالی دانشگاه علوم پزشکی ایران، فراتر از دانشگاه این حوزه را پیش برد و در کار خود موفق بود.

وی تصریح کرد: یکی از مزیت ­های انتصاب دکتر مشکینی این است که ایشان در وزارت بهداشت مسئولیت داشته­، چرا که نگاه در وزارت بهداشت، اجتماعی است، در صورتی که این نگاه در وزارت علوم دانشگاه­ محور است، بنابراین انتظار می ­رود با تجربیات خوب ایشان در صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران، بتواند بر اداره دانشگاه هوشمندی که می­ خواهد کارآمد باشد و با نوآوری، توسعه مدیریت و منابع را در دستور کار خود قرار دهد، تأثیر جدی داشته باشد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تأکید کرد: دانشجویان نباید دغدغه شهریه داشته باشند و اگر می­ خواهیم در سال 1404 انتخاب اول داوطلبان باشیم، باید تدابیری داشته باشیم که جوانان به راحتی وارد دانشگاه آزاد اسلامی شوند، البته دکتر پورعباس در این زمینه اقدامات خوبی از جمله توافق با دو بانک قرض­ الحسنه برای پرداخت وام شهریه با کارمزد 2 تا 3 درصد انجام داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 972783

وب گردی

وب گردی