آشتی صنعت و دانشگاه بستگی به ایجاد زیرساخت‌های اصولی دارد

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به اینکه رسالت دانشگاه  تربیت نیروی متخصص ، توسعه علم، کسب فناوری جدید و آنالیز مسائل است، گفت: متاسفانه تمام این موضوعات کلا فراموش شده است و دانشگاهیان بیشتر مادی‌گرا شدند؛ بنابراین تا زمانی که به این موضوع علمی و کارشناسی نگریسته نشود، ارتباط قوی بین این مجموعه صنعت و دانشگاه شکل نخواهد گرفت.

رضا پدیدار رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، با تاکید براینکه متاسفانه طی سال‌های اخیر رابطه قوی بین صنعت و دانشگاه شکل نگرفته است، اظهار کرد: در کشور ما برای توسعه روابط بین این دو مجموعه زیرساختی اصولی تعریف نشده است که بتواند به چشم‌انداز و اهداف توسعه کمک کند.

او تصریح کرد: توقعاتی در صنعت و دانشگاه وجود دارد که این موضوعات همدیگر را جذب نمی‌کنند؛ همین قضیه باعث شده است که ارتباط مستمر و پایدار محقق نشود.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به اینکه چندین بار به مسئولان نامه‌نگاری کردیم که از پایان‌نامه‌ها و طرح‌ها و پژوهش‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها، در مقاطع تحصیلی در مجموعه‌های تولیدی استفاده شود، گفت: وقتی که اشخاصی مراجعه می‌کردند به دلیل نبود منابع مالی، بیکاری و مشکلات اقتصادی بیشتر مطالبه‌گر بودند؛ اینها مطالبه‌گر علم نبودند بلکه بیشتر به دنبال کسب درآمد و شغل بودند. متاسفانه در جامعه ما به دلیل عارضه‌های اجتماعی اکثر دانشجویان و دانشگاهیان به جای کسب علم و دانش بیشتر به دنبال درآمدزایی هستند.

پدیدار افزود: بایستی برای این منظور زیرساخت و مدلی تعریف شود تا براساس آن دانشگاهیان دستاوردهای خود را در بخش‌های مختلف صنایع مورد استفاده قرار دهند.

او تصریح کرد: وقتی به عقب نگاه می‌کنید در طول تاریخ دانشگاه‌ها سرمایه و منابع مالی ندارند و بیشتر به دنبال حمایت از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی هستند و انتظار دارند که اینها برای دانشگاهیان تمام امکانات را در اختیارشان قرار دهد.

پدیدار با اشاره به اینکه در هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، چهار تفاهم نامه با دانشگاه‌های مختلف به امضا رسیده است، گفت: متاسفانه این تفاهم‌نامه‌ها عملیاتی نشد و دلیل عملیاتی نشدن این تفاهم‌ نامه ها بیشتر به این برمی‌گردد که ظرفیت‌های صنعت و دانشگاه‌ها به درستی تعریف نشده بود. حتی طرح‌های مطالعاتی که وزارت نفت در مورد پروژه‌های بالادستی خود با دانشگاه‌ها بست؛ دانشگاهیان تا زمانی که پول را نگرفتند طرح‌ها را انجام ندادند.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به اینکه رسالت دانشگاه تربیت نیروی متخصص ، توسعه علم، کسب فناوری جدید و آنالیز مسائل است، گفت: متاسفانه تمام این موضوعات کلا فراموش شده است و دانشگاهیان بیشتر مادی‌گرا شدند؛ بنابراین تا زمانی که به این موضوع علمی و کارشناسی نگریسته نشود، ارتباط قوی بین این مجموعه صنعت و دانشگاه شکل نخواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 972785

وب گردی

وب گردی