سیری در رسانه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "سلمان الدوسری " در مقاله ای در روزنامه "الشرق الاوسط " با عنوان "روابط عربستان و آمریکا، همکاری در قبال همکاری" به روابط خوب عربستان و آمریکا در دوره ترامپ و بن سلمان پرداخته و اعتقاد دارد که علی رغم این روابط خوب، دو کشور باید سیاست همکاری در مقابل همکاری را در پیش بگیرند. وی در همین زمینه می نویسد: "ترامپ در سال 2016 در زمان انتخابات ریاست جمهوری، اظهاراتی را مطرح نمود که برای نخبگان سخت و تلخ به نظر می رسید به گونه ای که وی در یکی از اظهاراتش همه همپیمانان آمریکا را در یک طرف و آمریکا را در طرف دیگر قرار داد اما بعد از ریاست جمهوری، این مواضعش را تغییر داد . ترامپ اولین رئیس جمهوری بود که بعد از انتخاب شدنش بلافاصله از عربستان دیدار نمود و مواضع راهبردی‌اش را ضد ایران قرار داد و با همکاری پنجاه کشور دیگر در جنگ علیه داعش مشارکت نمود. در زمان هشت ساله دوره اوباما هیچ نزدیکی میان این دو کشور وجود نداشت و اوباما طرح های عربستان و دیگر کشورهای عربی منطقه را ناکام می گذاشت اما بعد از روی کار آمدن ترامپ، طرح های منطقه ای عربستان بیشترین شکل عملی را به خود گرفت ."

روزنامه " الاهرام "مصر هم در یادداشتی بدون نام با عنوان "چالش های جنگ و صلح " به چالش های جنگ و صلح در مصر پرداخته است و مصر را کشوری معرفی نموده که همیشه به دنبال صلح بوده و نبرد کنونی اش در صحرای سینا با تروریست ها در همین راستا می باشد. این روزنامه اشاره دارد: "چالش های زندگی تمام شدنی نیست و عظمت و ارزش هر کشوری به میزان مواجهه با این چالش هاست. مصر در سال های گذشته با بزرگترین و سخت ترین چالش ها مانند خطر بی ثباتی سیاسی و یا گسترش تروریسم مواجه بود. از این رو، پیام السیسی درباره جنگ و صلح خطاب آن فقط برای مصری ها نبود بلکه برای همه جهان بوده است. تاریخ مصر هم نشان داد که این کشور یک روز در جنگ با کشورهای دیگر نبوده و در آن تجاوز و تعدی به کشورهای دیگر را نمی بینید بلکه همیشه حامی صلح و آرامش در جهان بوده است. ارتش این کشور هم بنیانگذار مصر جدید و هم منادی صلح بوده است. از این رو، مبارزه و پاکسازی صحرای سینا از وجود تروریست های اشغالی نیز بر این اساس می باشد."

"برداشت اسرائیل از پیام سنوار" یادداشتی است که به قلم "هانی حبیب" در روزنامه "الایام" فلسطین منتشر شده است. این نویسنده از مصاحبه سنوار، رئیس جنبش حماس در نوار غزه انتقاد نموده و می نویسد: روزنامه "یدیعوت أحرونوت" مطلبی را از یحیی سنوار رئیس جنبش حماس در نوار غزه نقل کرده است که با توجه به سه جنگی که میان اسرائیل با کشورهای عربی به وجود آمد، این جنگ ها هیچ نتیجه ای برای اسرائیل نداشته و این رژیم به اهدافش دست پیدا نکرده است. در همین زمینه باید به این نکته اشاره نمود که سنوار در کنار این مسئله باید می گفت که اسرائیل باید نوار غزه اشغال شده را بازگرداند. این درحالی است که اکثر رسانه های اسرائیلی از ناکام ماندن مذاکرات میان حماس با اسرائیل خبر منتشر می کنند. از این رو، از شکل گیری جنگ جدید اسرائیل در نوار غزه سخن به میان می آورند. این مصاحبه سنوار بر پیچیدگی تعامل میان حماس با اسرائیل در نوار غزه افزوده و این مسئله‌ای است که احتمال شکل گیری جنگ میان طرفین را افزایش می دهد، درحالی که هیچ یک از طرفین آن را نمی خواهند."

انتهای پیام/

کد خبر: 972791

وب گردی

وب گردی