مباحث فضایی در اختیار دانش آموزان مدارس قرار می گیرد

دبیر هفته جهانی فضا گفت: بر اساس تفاهم نامه‎ای که با سازمان مدارس استعدادهای درخشان به امضا رسید مباحث فضایی در اختیار دانش آموزان این مدارس قرار می گیرد، البته این فرآیند برای سایر مدارس نیز در حال طی شدن است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتمحمدجعفر محمدی دبیر هفته جهانی فضا با بیان اینکه براساس قطعنامه ای که در سال 1999 میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد هر سال از 4 تا 10 اکتبر (12 تا 18 مهر) هفته جهانی فضا نامیده می‌شود اظهار کرد: این نامگذاری به دلیل پرتاب نخستین ماهواره زمین و امضای معاهده مشخص کننده اصول حدود دولت ها در اکتشافات فضایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه مردم ما باید از مزایای کاربردهای فناوری فضایی مطلع باشند خاطرنشان کرد: سازمان فضایی با برنامه های ترویجی در تلاش است که حقوق عموم مردم در این زمینه محقق کند که نتایج علوم فضایی در زندگی روزمره مردم دیده شود.

محمدی درباره مزایای برگزاری هفته جهانی فضا خاطرنشان کرد: توسعه همکاری های بین المللی و ایجاد فرصت برای آگاهی بخشی عمومی از مزایای برگزاری این هفته است که حضور کودکان، نوجوانان، جوانان، خانواده ها و متخصصان حوزه های مختلف در این برنامه‎ها مدنظر است.

وی تصریح کرد: هر سال ستاد هفته جهانی فضا در سازمان فضایی ایران تشکیل می شود که برنامه هایی را با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی متناسب با شعار همان سال تدوین می کند. شعار امسال « فضا، جهان را متحد می کند» است که برنامه‎ها بر این اساس تهیه شده است.

دبیر هفته جهانی فضا با اشاره به امضای تفاهم نامه با سازمان استعدادهای درخشان تصریح کرد: طبق این تفاهم نامه 130هزار دانش آموز و 700 مدرسه استعدادهای درخشان تحت پوشش آموزش های ترویجی فضایی قرار می گیرند البته این فرآیند برای سایر مدرسه ها در حال طی شدن است .

وی درباره آگاه سازی کودکان در حوزه فناوری فضایی تصریح کرد: برای جوانان و ایده های نو برنامه هایی در طول هفته فضا در نقاط مختلف کشور اجرا شده است که در استان قم برای کودکان و نوجوانان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مرکز نجوم قم ویژه برنامه هایی در این زمینه برگزار شد البته در سایر نقاط کشور نیز در قالب مسابقات عکاسی، نقاشی، مقاله نویسی و ایده های نوین برنامه های متعددی اجرا شده است.

دبیر هفته جهانی فضا با بیان اینکه در هفته جهانی فضا، امسال برای کودکان و نوجوانان برنامه‌های متعددی برگزار شده است تصریح کرد: در بوستان آب و آتش تهران نمایش‎ فیلم‎هایی در این زمینه، مقاله نویسی، نقاشی و رصد فضا اجرا شده است.

محمدی با اشاره به نقش مهم آگاه سازی کودکان در فناوری فضایی خاطرنشان کرد: آشنایی کودکان با فناوری فضایی زمینه ساز تربیت نیروی انسانی ماهر در این حوزه است که این آگاهی بخشی موجب جلب حمایت عموم مردم به فضای فناوری فضایی و توسعه همکاری های بین المللی می شود.

وی درباره برنامه های هفته جهانی فضا در کاشان نیز توضیح داد: افتتاحیه هفته جهانی فضا در کاشان با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پنجشنبه گذشته برگزار شد که در حاشیه این مراسم برگزاری نمایشگاه عکس، رصد فضا، همایش نجوم و گردشگری، همایش تسبیح ستارگان در مرنجاب و رونمایی از تمبرهفته جهانی فضا برگزار شد.

دبیر هفته جهانی فضا درباره نقش فضا و گردشگری و ایجاد «پارک فضاپایه» در اطراف کاشان بیان کرد: هر منطقه از کشور دارای ظرفیتی است که کاشان به دلیل داشتن آسمان صاف زمینه ایجاد پارک گردشگری فضاپایه را دارد؛ در این زمینه جانمایی‎ها در اطراف کاشان با مشارکت بخش خصوصی انجام شده است که با راه اندازی این پارک فرصت جمع آوری دانش فضایی برای مخاطبان ما فراهم می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه ارتباطات بدون فناوری فضایی بی معناست گفت: فضا و ارتباطات دو بخش جدایی ناپذیر است که موجب ارتقای کیفیت زندگی می شود که در این هفته توانسته ایم به تبیین این موضوع بیشتر بپردازیم.

وی با اشاره به سخنان سال گذشته وزیر ارتباطات مبنی بر جایگاه ویژه فناوری فضایی تصریح کرد: امسال حمایت های خوبی از سوی مراکز دانشگاهی، علمی، بخش خصوصی و مراکز دولتی ارتباطات و مدیر جدید سازمان فضایی انجام شده است البته نتایج آن باید در زندگی مردم دیده شود با این نگاه برنامه ها تدوین می شود و تاثیر جدی نیز در زندگی امروزی دارد.

محمدی تصریح کرد: دبیرخانه دایمی هفته جهانی فضا در حوزه های گوناگون در طول سال برنامه دارد و همه کسانی که علاقمند هستند می توانند از طریق سایت سازمان فضایی یا تلفن 22029757 با این مجموعه در تماس باشند.

انتهای پیام /

کد خبر: 972803

وب گردی

وب گردی