مشترکان برای راه‌اندازی وسایل گازسوز از کارشناسان شرکت گاز کمک بگیرند

رئیس واحد ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست شرکت ملی گاز خطاب به مشترکان گاز از آنان خواست تا در آستانه فصل سرما، برای راه‌اندازی دوباره وسایل گازسوز همه نکات ایمنی از کلاهک و دودکش تا شیرگاز و لوله‌های بخاری را در نظر گیرند و از کارشناسان شرکت گاز برای نصب وسایل گازسوز کمک بگیرند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از شرکت ملی گاز، محمدرضا یوسفی‌پور در آستانه فرارسیدن فصل سرما درباره رعایت نکات ایمنی در راه‌اندازی و کاربرد دوباره وسایل گازسوز برای فصل زمستان گفت: مشترکان گاز باید از به کارگیری وسایل نفت‌سوزی که به گازسوز تبدیل شده‌اند بپرهیزند و به‌منظور جلوگیری از بروز حوادث ناشی از نصب یا راه‌اندازی دوباره دستگاه‌های گازسوز به طور غیرصحیح، از نیروهای متخصص برای این امر مهم کمک بگیرند.

او اظهار کرد: اطمینان از استاندارد بودن و مکش کافی دودکش و دقت در لوازم مرتبط با دستگاه گازسوز به ویژه شیلنگ سالم به همراه بست مناسب، از راه‌های پیشگیری از انتشار گاز منواکسید کربن، اشتعال و انفجار است.

رئیس واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شرکت ملی گاز با اشاره به جان باختن تعدادی از هموطنان به دلیل نصب کردن اشتباه قطعات دودکش، تصریح کرد: مشترکان باید هنگام راه‌اندازی دوباره وسایل گاز‌سوز به ویژه پکیج، آبگرمکن و بخاری گازی از باز بودن مسیر دودکش (نباید مانعی همچون لانه کبوتر، البسه برای خشک شدن و... روی دودکش قرار داشته باشد) و وجود کلاهک H در پشت بام مطمئن شوند.

یوسفی‌پور ادامه داد: آزمایش آسان برای ارزیابی کارکرد موثر دودکش بدین روش صورت می‌پذیرد که در زمان روشن بودن دستگاه گازسوز، لوله رابط بین دستگاه و دودکش باید همواره داغ باشد. همچنین اطمینان کافی از تبادل هوا به ویژه در اماکن فاقد سیستم مرکزی متناسب با نیاز ساکنان، دستگاه‌ها و سامانه‌های گرمایشی نصب شده در محیط‌های مسکونی داشته باشند. بنابراین در واحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۶۰ متر مربع باید همواره دریچه تهویه باز باشد و هرگز مسدود نشده باشد.

او با تاکید بر استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دودکش در محیط‌های مسکونی بسته ادامه داد: سرویس کردن کامل مجموعه سامانه‌های گرمایشی مرکزی در مجتمع‌های مسکونی به خصوص رسوب‌زدایی کوره‌ها و اطمینان از سلامت مشعل‌ها و... پیش از آغاز فصل سرد، جلوگیری از نصب دودکش‌های آکاردئونی و استفاده نکردن از یک شیر گاز برای چند وسیله گازسوز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه شود.

رئیس HSE شرکت ملی گاز، میزان درجه حرارت استاندارد در منازل در فصل سرد را ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد اعلام کرد و افزود: هر سال حدود ۸۰ درصد از حوادث فوت و مسمومیت ناشی از گاز منواکسیدکربن مربوط به دودکش است. موضوع واحدهای مسکونی محدودی که مستقیم از وسایل گازسوزی همچون پکیج استفاده می‌کنند و به مسئله حیاتی تهویه بی‌اعتنا هستند نیز عامل دوم در مرگ‌های خاموش است. بعد از نقایص دودکش و تهویه نامناسب، عامل سوم کاربرد وسایل پخت‌وپز به عنوان وسایل گرمایشی به‌ویژه در فضاهای محدود است.

انتهای پیام/

کد خبر: 972829

وب گردی

وب گردی