برترین دانشگاه های اقتصادی جهان در سال 2018 را بشناسید

بر اساس رتبه بندی جهانی QS، برترین دانشگاه های جهان در حوزه اقتصاد در سال 2018 اعلام شدند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، هرساله بر اساس رتبه بندی‌های مختلف بین‌المللی بهترین دانشگاه‌های جهان در حوزه های مختلف علمی و دانشگاهی اعلام می شود. یکی از معتبرترین رتبه بندی ها «کیواس» یا همان «QS» نام دارد که بر اساس آن 6 معیار اصلی؛ یعنی شهرت دانشگاه ، ارزیابی کارفرمایان ، نسبت تعداد هیأت علمی به دانشجو ، استنادها به ازای اعضای هیأت علمی، دانشجویان بین‌المللی و هیأت علمی بین‌المللی مورد بررسی قرار می گیرد.

طبق آخرین رتبه بندی کیواس (QS)، رتبه‌بندی دانشگاه ها و مراکز علمی در حوزه اقتصاد در سال 2018 اعلام شد که طبق آن بهترین دانشگاه های اقتصادی دنیا بر اساس زیر است:

1. دانشگاه هاروارد : ( Harvard University )

این دانشگاه که در سال 1636 تاسیس شده است، قدیمی ترین موسسه آموزش عالی در ایالات متحده است و به لحاظ نفوذ، شهرت و شجره نامه های آن به عنوان یک دانشگاه برتر در ایالات متحده و همچنین در جهان شناخته شده است.

همانند بسیاری از کالج های پیش از جنگ جهانی دوم، دانشگاه هاروارد برای آموزش روحانیت تاسیس شد؛ اما برنامه درسی و سیستم دانشجویان این دانشگاه به سرعت به سمت و سوی سکولار پیش رفت و در قرن بیستم، سیاست پذیرش برای متقاضیان متنوع تر از قبل شد.

فقط نخبگان تحصیلی می‌توانند در دانشگاه هاروارد مدعی باشند. کمک هزینه تحصیلی دانشگاه به گونه ای است که می‌تواند بسته‌های مالی گسترده ای را به دانشجویان خود ارائه دهد و حدود 60 درصد دانشجویان از آن استفاده می کنند.

2. موسسه تکنولوژی ماساچوست: ( MIT )

» ذهن و دست» شعار اصلی موسسه فناوری ماساچوست است که به عنوان MIT شناخته می‌شود. این مفهوم در واقع مأموریت موسسه را برای پیشرفت علم، فن آوری و زمینه های بورس تحصیلی که می‌تواند به ایجاد جایگاه بهتر علمی کمک کند، اشاره می کند.

در ابتدای سال 1861 میلادی، MITدر واقع یک جامعه کوچک از حل مسائل و علاقه مندان به علم بود و سعی می‌کرد به تدریج دانش خود را به جهان تحمیل کند که بعد از چند سال توانست این هدف را محقق کند.

امروز، MIT به یک قطب اصلی آموزش در جهان تبدیل شده است و حدود هزار عضو هیات علمی و بیش از 11 هزار دانشجو در این مرکز به علم آموزی مشغول هستند.

اکنون MIT یک دانشگاه مستقل و خصوصی است که به پنج مدرسه (برنامه ریزی، مهندسی، علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی، مدیریت، علم) تقسیم شده است. با این وجود، اصل نوآوری آموزشی همچنان در این مرکز قرار دارد.

محققان MIT در پیشروی علم هوش مصنوعی در صدر قرار دارند، با این حال، علم و تکنولوژی تنها رشته های اصلی MIT نیستند. حدود 20 درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد MIT به یک تیم ورزشی پیوستند و با 33 رشته ی ورزشی ، MIT دارای یکی از گسترده‌ترین برنامه های ورزشی بین المللی در جهان است.

ارتباط نزدیک صنعت و پژوهش کمک کرده است تا فارغ التحصیلان MIT بیش از 30 هزار شرکت فعال و 4.6 میلیون شغل ایجاد کنند و سالانه تولید درآمدی در حدود 1.9 تریلیون دلار داشته باشند.

3. دانشگاه استنفورد: ( Stanford University )

پایتخت کالیفرنیای شمالی به خانه یاهو، گوگل، هیولت پاکارد و بسیاری دیگر از شرکت های فن آوری پیشرفته متصل است که با سرپرستی فارغ التحصیلان و استادان دانشگاه استنفورد اداره می‌شود. به گفته کارخانه «میلیاردر»، اگر فارغ التحصیلان استنفورد، کشور جدیدی تاسیس کنند، قطعا آن را به یکی از قطب های اقتصادی جهان تبدیل خواهند کرد.

استنفورد 1808 هکتار مساحت دارد و یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه های ایالات متحده با 18 موسسه تحقیقاتی بین رشته ای و هفت مدرسه عالی کسب و کار، دانشکده تحصیلات تکمیلی و... اداره می شود.

دانشگاه استنفورد در سال 1885 توسط سناتور استنفورد و همسرش جین تاسیس شد و با شعار نفوذ از مسیر دانش و تمدن، رفاه عمومی را ترویج کند . MIT ازهمان آغاز، دانشگاهی غیر فرقه‌ای و مقرون به صرفه بود که آموزش هنرهای سنتی لیبرال، فن آوری و مهندسی را پایه گذاری کرد.

4. دانشگاه برکلی کالیفرنیا : ( University of California, Berkeley )

دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، برکلی (UCB)، که در سال 1868 تاسیس شده است، یک دانشگاه تحقیقاتی است و در لیست بهترین دانشگاه‌های تحقیقاتی وابسته به دانشگاه کالیفرنیا قرار دارد.

برکلی یکی از 14 عضو انجمن دانشگاه های آمریکا است و پژوهش‌های تحقیقاتی مشهوری در زمینه علوم ریاضی و علوم فضایی انجام می‌دهد.

دانشگاه برکلی به‌ افتخار جرج برکلی نام‌گذاری شده‌است. برکلی در دههٔ شصت در زمینه اعتراضات دانشجویی معروف شد؛ زیرا دانشجویان مخالف جنگ ویتنام بودند و از آنجایی‌ که به توافق نرسیدند، گارد ملی به دانشگاه فرستاده شد و در نتیجه به برخورد دانشجویان با گارد ملی منجر شد که سر و صدای زیادی به پا کرد. در حال حاضر دانشجویان برکلی اکثراً لیبرال هستند و محافظه‌کاران در اقلیت هستند.

5. دانشگاه پرینستون : ( Princeton University )

پرینستون یکی از قدیمی‌ترین و معتبر‌ترین دانشگاه‌های ایالات متحده است که در سال 1746 تأسیس شد و در سال 1896 به محل فعلی آن در نیوجرسی نقل مکان کرد.

پرینستون یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی در جهان است و چند تن از روسای جمهوری آمریکا و افراد مشهور دراین مکان تحصیل کرده اند.

از استادان بنام دانشگاه پرینستون می‌توان به جان فوربس نابغهٔ ریاضیات و یکی از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان قرن معاصر و تاریخ بشر که موفق به دریافت جایزهٔ نوبل درسال ۱۹۹۴ شد و همچنین پل کروگمن، دریافت کننده جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۰۸ اشاره کرد.

6. دانشگاه شیکاگو : ( University of Chicago )

دانشگاه شیکاگو که یک دانشگاه خصوصی پژوهشی است و در سال 1856 در شهر شیکاگو ، سومین شهر پرجمعیت ایالات متحده واقع تاسیس شد. شیکاگو یکی از دانشگاه های برتر آمریکا است و دارای رتبه 10 در رده های مختلف ملی و بین‌المللی است.

به غیر از هنر و علوم، شیکاگو دارای شهرت درخشان در اداره مدارس حرفه ای از جمله مدرسه پزشکی، بازرگانی و مطالعات سیاست عمومی است. فارغ التحصیلان دانشگاه شیکاگو مسئول توسعه بسیاری از رشته های دانشگاهی مانند جامعه شناسی، اقتصاد، حقوق و ادبیات هستند.

امروزه دانشگاه شیکاگو حدود 16 هزار دانشجو دارد که یک چهارم از دانشجویان این دانشگاه از خارج از کشور وارد شده اند.

7. مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن : ( London School of Economics and Political Science )

مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE) یک دانشگاه دولتی برجسته در پایتخت انگلستان است و دانشجویان و فارغ التحصیلان آن، به خاطر تعالی خود در هر دو حوزه تحقیق و تدریس شناخته شده اند و به سیاست و اقتصاد جهانی کمک زیادی می کنند.

دانشجویان این دانشگاه به امکانات کلاس جهانی مانند کتابخانه سیاسی و اقتصادی، همراه با مرکز زبان LSE متصل هستند و یک انجمن دانشجویی فعال هم در حوزه‌های مختلف دارند. فارغ التحصیلان این دانشگاه می توانند به دنبال فرصت های شغلی عالی برای پیوستن به یک شبکه کسب و کار جهانی معتبر باشند.

چهره‌های مشهوری جزء فارغ‌التحصیلان یا مدرسان این مکان بوده‌اند و بسیاری از برندگان جوایز نوبل که به‌ نوعی با این مدرسه در ارتباط بوده‌اند از زیر مجموعه ی این مدرسه هستند.

8. دانشگاه آکسفورد : ( University of Oxford )

این شهر جوان‌ترین جمعیت انگلیس را دارد و دانشگاه آکسفورد قدیمی ترین دانشگاه در جهان انگلیسی زبان است که در واقع تاریخ تاسیس دقیقی از آن اعلام نشده است. هرچند طبق آمارهای منتشر شده آموزش رسمی این دانشگاه از اوایل قرن 11 آغاز شده است.

این دانشگاه در مجموع 22 هزار دانشجو دارد که حدود نیمی از آنها دانشجویان کارشناسی هستند و در مجموع 40 درصد دانشجویان بین‌المللی هستند.

رقابت دوستانه آکسفورد با کمبریج در بریتانیا همواره وجود داشته است و به طور مرتب به عنوان یکی از سه دانشگاه برتر جهان معرفی می شود.

9. دانشگاه ییل : ( Yale University )

ییل، اولین شهر برنامه ریزی شده در آمریکا است که در سال 1701 تأسیس شد و به عنوان سومین موسسه آموزشی عالی در ایالات‌متحده تاسیس شده است.

دانشگاه ییل یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی است که یکی از اعضای معتبر لیگ آویگ، از موسسات آموزش عالی آمریکا است.

تحصیل در ییل مانند پیوستن به یک شرکت بزرگ بین المللی است. این دانشگاه به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های آمریکا و معتبرترین دانشگاه های دنیا محسوب می شود و رقابت آن با دانشگاه های معتبر دنیا تنگاتنگ است.

بسیاری از روسای جمهور آمریکا و همچنین سران دولتی از جمله بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش، جان کری و هیلاری کلینتون از این دانشگاه فارغ‌التحصیل گردیده‌اند.

10. دانشگاه کلمبیا : ( Columbia University )

کلمبیا در حال حاضر سومین کالج انتخابی در ایالات متحده است و دومین دانشگاه انتخابی در لیگ آیوی بعد از هاروارد است در طول چند سال اخیر، کلمبیا فارغ التحصیلان متعددی از برندگان اسکار و نوبل داشته است که در مرکز شهر نیویورک قرار دارد.

این دانشگاه به 20 مدرسه مختلف تقسیم می شود و تعداد کل دانشجویان آن به حدود 28 هزار نفر می رسد که در حال حاضر دارای ۳۵۴۳ استاد و ۲۴۸۲۰ دانشجو است.

یکی از معتبرترین دستاوردهای دانشگاه کلمبیا بالاترین میزان جایزهٔ نوبل برای استادان یا فارغ التحصیلان این مؤسسه است که از تمام دانشگاه‌های دنیا با فاصله بسیار زیاد قرار دارد.

جایزه پولیتزر که معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود، هر ساله با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران و نویسندگان، شاعران و موسیقی‌دانان برجسته اهدا می‌شود.

در عکس زیر به ترتیب 10 دانشگاه برتر جهان در حوزه ی اقتصاد را در یک نمای کلی مشاهده می کنید:

انتهای پیام/

کد خبر: 972833

وب گردی

وب گردی