تاثیر منظومه سامانه های تجارت برکاهش مفاسد اقتصادی / لزوم همکاری سایردستگاه ها با وزارت صمت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از اهداف اساسی طراحی سامانه‌های اطلاعاتی را جلوگیری از رانت و کاهش مفاسد اقتصادی برشمرد و گفت: عمل در چهارچوب قوانین و مقررات و همچنین ارتباط مستمر و موثرسایر دستگاه ها با سامانه‌های تجارت شرط اساسی موفقیت و تاثیرگذاری آنهاست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از شاتا، پورابراهیمی، گفت: در همین راستا لازم است سازمان‌هایی که در این فرآیند نقش دارند کاملا با سازوکارهای این سامانه‌ها هماهنگ باشند و با تسریع عملکردشان به اجرای این سامانه کمک کنند. در واقع می‌توان گفت اساس حرکت این سامانه‌ها هماهنگی همه سازمان‌هاو نهادهای کشور با آنها است.

او با اشاره به پیامدهایی مثل ایجاد شفافیت، کاهش مفاسد اقتصادی و جلوگیری از رانت در زمینه تجارت افزود: سامانه جامع تجارت و سایر سامانه‌های جامع انبارها،‌شناسه کالا،‌اعتبارسنجی و سامانه‌های دیگر از این دست در راستای اهداف خود به صورت یک مجموعه هماهنگ عمل می‌کنند تا بتوانند از مبدا و گمرک تا زمانی که کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد را به صورت جزئی و شفاف مشخص کنند.

پورابراهیمی در همین مورد توضیح داد: نیاز به وجود این نوع سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی پیش از اینها احساس شده بود و بهتر بود زودتر به بهرده‌برداری و رونمایی برسند. با این حال در حال حاضر هم با اجرای آن‌ها می‌توان از احتکار،‌رانت و همچنین عدم شفافیت در این زمینه جلوگیری کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به صدور الکترونیکی کارت بازرگانی این اقدام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: صدور کارت بازرگانی نیز اگر در چهارچوب همه ضوابط تعیین شده به صورت الکترونیکی انجام پذیرد می‌تواند امکان جعل اسناد از این طریق و آسیب‌های دیگری که روش کاغذی داشت را به حداقل برساند که اجرای درست این امر نیز تنها با همکاری اتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌های مرتبط و همچنین عمل در چهارچوب قوانین امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 972865

وب گردی

وب گردی