ذخیره‌سازی گاز طبیعی با اجرای پروژه‌های پژوهشی توسعه می‌یابد

عرضه پایدار و ایمن گاز، رکن اصلی در صنعت گاز جهان است و ذخیره‌سازی گاز طبیعی راه‌حلی برای مدیریت عرضه و تقاضای گاز در بخش مصارف داخلی و صادرات گاز به شمار می‌آید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از شرکت ملی گاز، عبدالرحیم نجمی، رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز طبیعی در مخازن برای جبران کمبود گاز در فصل سرما‌ را روشی متداول در جهان توصیف کرد و با اشاره به اجرای طرح ملی در این زمینه گفت: هدف از اجرای این طرح، دستیابی به علوم و فناوری‌های مهم مورد نیاز کشور در زمینه ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز و ایجاد ذخایر راهبردی قابل دسترس به منظور ارتقای سطح توانمندی در این زمینه و بهره‌برداری از این ذخایر در شرایط بحرانی است.

او افزود: اعضای شورای پژوهش شرکت مهندسی و توسعه گاز با پنج عنوان پروژه پژوهشی در قالب طرح کلان ملی ذخیره‌سازی گاز طبیعی موافقت کرده‌اند مراحل اجرایی آنها در سال ۹۷ آغاز شود.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت مهندسی و توسعه گاز تصریح کرد: ارزیابی فنی - اقتصادی استفاده از گازهای غیر هیدروکربوری به عنوان گاز پایه در ذخیره‌سازی با تاکید بر شبیه‌سازی و بررسی آزمایشگاهی، بررسی کاربرد انواع tracer (ردیاب) به‌منظور پایش گاز تزریقی و برآورد احتمالی نشت گاز ذخیره شده در ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز از اهم این پروژه‌هاست.

او درباره ارتباط شرکت مهندسی و توسعه گاز با دانشگاه‌های معتبر کشور بیان کرد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با توجه به اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه برای بهره‌برداری از پروژه‌های دانشجویی در راستای شناسایی چالش‌های علمی موثر در رفع نیازهای شرکت‌، فرآیند حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی را انجام می‌دهد‌.

نجمی تصریح کرد: در رویکرد جدید با ارتباط پویا و مستمر با دانشگاه‌های مطرح کشور، محققان و گروه‌های تحقیقاتی دانشگاهی شناسایی و با برگزاری نشست‌ها همفکری بین این گروه‌ها و کارشناسان ذی‌ربط شرکت‌، موضوع‌های پایان‌نامه‌ها تعیین می‌شود‌.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت مهندسی و توسعه گاز درباره جایگاه پژوهش در این شرکت گفت: متخصصان ما تلاش می‌کنند با سرعت بخشیدن به روند جایگزینی فناوری‌های جدید، از فناوری‌های پیشرفته و بهینه در عملیات‌ بهره گیرند و میزان اتکا این مجموعه به روش‌های سنتی اجرای پروژه را کاهش دهند.

او با اشاره به این‌که در سه سال اخیر استفاده از فناوری‌های نو در مسیریابی، جوشکاری اتوماتیک، رادیوگرافی دیجیتال و حریم به صورت جدی در سطح شرکت مطرح و پیگیری شده است ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن این روش‌ها، پروژه‌ها با سرعت بیشتر، هزینه پایین‌تر و کیفیت بالاتر به نتیجه برسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 972888

وب گردی

وب گردی