سیری  در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه " الشرق الاوسط" در مقاله ای با عنوان" عبدالمهدی و توپ آتش عراق" به قلم "غسان شربل" به دشواری های نخست وزیری عبدالمهدی در عراق پرداخته است. نگارنده می نویسد: "چند ماه قبل، عادل عبدالمهدی تنها یک عضو معمولی در باشگاه سیاسیون عراقی بود و کسی فکرش را نمی کرد که به تشکیل دولت دست بزند. این عدم توقع هم به دلایل زیادی برمی گشت که یکی از این دلایل، برنده شدن نامزدهای حزب الدعوه نوری المالکی و حیدر العبادی در این منصب بود که تمایل به ترک این جایگاه نداشتند. برخی هم اعتقاد داشتند که برنده این منصب فقط حیدر العبادی است زیرا وی توانست در دوران نخست وزیری خود بر داعش پیروز شود. عادل عبدالمهدی نخست وزیر کنونی عراق هم به این دستاوردها آگاه است. از این رو، وی وضعیت کنونی عراق را به جهت پچیدگی های موجود در این کشور مانند کسری بودجه، درگیری های سیاسی و نبود راه و روش مشخص برای آینده پیچیده می داند. بنابراین، عبد المهدی در توپی از آتش در عراق به این منصب رسیده است."

روزنامه " الخلیج "امارات در مقاله ای با عنوان "جمهوری های آمریکایی "به قلم "عاصم عبدالخالق" به ذات کشور آمریکا و وجوه امپریالیستی آمریکا اشاره نموده و اقدامات ترامپ را در این راستا ارزیابی می کند. وی این نقد را که عده ای ترامپ را یک استثنا می دانند، اشتباه دانسته است. وی می نویسد: "کسانی که فکر می کنند سیاست های چالش برانگیز ترامپ در جهان در تاریخ آمریکا یک استنثا است، اشتباه می کنند و کسانی هم که این اقدامات را در واقع همان روح آمریکایی و فرهنگ مردم این کشور می دانند، در اشتباه هستند. آمریکای واقعی در واقع همان چیزی است که ترامپ انجام می دهد و همان چیزی است که انجام نمی دهد(اقداماتش و گاهی عدم اقداماتش در داخل و خارج) . آن چیزی است که ترامپ می پذیرد و آن چیزی است که رد می کند. آن کشوری است که حامیانش آن را به علت اقداماتش می ستایند و یا دشمنانش نقدش می کنند. آمریکا کشوری است که سیاست ها و همزیستی اش با جهان بر اساس منافعش می باشد و این چیزی نیست که فقط ترامپ انجام بدهد از این رو وی یک استثنا نیست. ترامپ در واقع یکی از وجوه امپریالیستی کشورش می باشد که جهان از بعد از جنگ جهانی دوم به خود دیده است".

"موفقیت روسیه در بهره برداری از جهالت ها " مقاله ای است که به قلم"خمیس التوبی" در روزنامه "الوطن " عمان به رشته تحریر درآمده است. در این مقاله نویسنده به جاسوسی روسیه از کشورهای اروپایی و متهم نمودن این کشورها پرداخته است. وی می نویسد: "در پشت پرده حمله های غرب به روسیه درباره متهم نمودن این کشور از سوی هلند در خصوص حمله الکترونیکی روسیه و تلاش آن برای نفوذ به کاربری اداره منع سلاح های شیمیایی وابسته به سازمان ملل متحد به نظر می رسد که این اتهام به انتقام گیری بیشتر نزدیک باشد. در همین زمینه، قابل ذکر که اتهام هلند بعد از اتهام انگلیس و سازمان استخباراتی این کشور صورت گرفته که به عنوان عضوی از ناتو به نظر می رسد، با هدف تحریک کشورهای اروپایی برای مغشوش کردن چهره روسیه در ناتو صورت گرفته باشد. در واکنش به این ادعاهای هلند و انگلیس، اولین واکنش از سوی دبیر کل ناتو صورت گرفته و این کشور را متهم به جاسوسی کرده و از این کشور خواست تا دخالت هایش را در امور همسایگان و نفوذ و دخالت در انتخابات آنها قطع نماید."

روزنامه " الاهرام "مصر هم در مطلبی به قلم " وحید عبدالمجید" با عنوان "نخست وزیر مستقل" سوالاتی را در خصوص مستقل بودن یا نبودن نخست وزیر عراق عادل عبدالمهدی مطرح نموده است. نویسنده اشاره دارد: "در خصوص انتخاب عادل عبدالمهدی نخست وزیر کنونی عراق، این سوال مطرح است که آیا وی می تواند دولتی مستقل تشکیل دهد؟پاسخ به این سوال از جهات متعدد سیاسی آسان نیست. او دارای ایده ها و سوابق سیاسی متعددی است. وی فعالیتش را به عنوان یک بعثی در عراق شروع کرد و بعد در دوران دانشجویی اش در فرانسه، پیرو مائوتسه مارکسیست شد و بعد به جریان اسلام سیاسی شیعی گرایش پیدا کرد و به مجلس اعلی عراق پیوست. از این رو هر چند سخن گفتن از استقلال سیاسی عبدالمهدی مسئله جدیدی است؛ اما جدی به نظر می رسد".

کد خبر: 972935

وب گردی

وب گردی