تشکیل مجمع عمومی ‌‍صندوق ضمانت صادرات ایران/رشد 45 درصدی حجم پوشش ­های بیمه ­ای و تضمینی صندوق

مجمع عمومی عادی سالیانه صندوق ضمانت صادرات ایران برای بررسی صورت های مالی سال 1396 با حضور معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت، اموراقتصادی و دارایی و دادگستری تشکیل شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از شاتا، در این جلسه، رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران، گزارشی از عملکرد هیات مدیره در سال 1396 ارائه کرد.

سیدکمال سیدعلی با اشاره به نقش صندوق در ضربه گیری ریسک‌های تجارت بین‌المللی برای صادرکنندگان ایرانی، از رشد 45 درصدی عملکرد صندوق در سال 96 نسبت به مدت مشابه سال 1395 خبرداد و گفت: حجم پوشش‌های بیمه ­ای و تضمینی صندوق در سال 1396، با 45 درصد رشد نسبت به سال قبل، به 74،787 میلیارد ریال رسید که این میزان پوشش، به نسبت صادرات غیرنفتی در مقایسه با موسسات همتا، صندوق را در رده دوم اعضاء کلوپ پراگ قرار داده است.

او بخش عمده این رشد را ناشی از سیاست‌های بازاریابی جهت ترغیب شرکت‌های جدید صادراتی به استفاده از پوشش‌­های بیمه ­­ای عنوان کرد و افزود: با اجرای این سیاست‌ها، ارزش بیمه­ نامه­ های کوتاه مدت صادره طی این سال، 152 درصد بهبود یافت. بدین ترتیب صندوق با افزایش درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی توانست بیش از 2،238 میلیارد ریال سود را در صورتهای مالی سال جاری خود به ثبت رساند.

به گفته رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران طی سال گذشته، برای اولین بار در طول عمر صندوق، قرارداد اتکائی با کنسرسیومی از معتبرترین شرکت‌های بیمه اتکائی جهان منعقد شد که این امر، پس از بازدید تیمی از کارشناسان خبره این شرکت ها از فعالیت‌های اعتبارسنجی و صدور بیمه نامه و تایید دانش فنی و تخصصی صندوق در این حوزه ها میسر شد.

سیدعلی افزود: انعقاد این قرارداد که ظرفیت ریسک پذیری صندوق را افزایش خواهد داد، امکان ارائه پوشش بیشتر را طی سال جاری در صورت بهبود شرایط سیاسی موجود فراهم خواهد آورد.

سیدعلی میزان تعهدات جاری و سر رسید نشده صندوق در سال مالی مورد نظر را بالغ بر 83 هزار و 255 میلیارد ریال اعلام کرد و از پرداخت 658 میلیارد ریال خسارت به سیستم بانکی و صادر کنندگان ایرانی در سال 1396 خبر داد.

او چالش‌های عمده صندوق در سالجاری را سیاست‌های جدید ارزی کشور و تغییر نرخ بازپرداخت تسهیلات ارزی برای صادرکنندگان، ریسک‌های ناشی از انتقال ارز و تحریم یکجانبه آمریکا و بطورکلی افزایش ریسک‌های محیط کسب وکار صندوق عنوان کرد.

شبکه تبادل اطلاعات برای بیمه گران اعتبار صادراتی است که صندوق و 37 کشور درحال توسعه از اعضای فعال آن به شمار می‌روند.

انتهای پیام/

کد خبر: 972955

وب گردی

وب گردی