راهبردی غیر از جنگ علیه ایران

اندیشکده آمریکایی رند یکی از اندیشکده هایی است که برنامه های دقیقی را در راستای فشار بر ایران به سیاست‌مداران آمریکایی ارائه کرده است که عملا آثار و نتایج برنامه های این اندیشکده در اقدامات مقامات ایالات متحده قابل مشاهده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، امروزه در عرصه سیاسی کشور اتفاقات زیادی رخ می دهد که هر کدام وقتی بررسی می شود می بینیم ریشه در تفکری دارد. همین امر باعث می شود تا نقش اندیشکده ها در عرصه سیاسی پر رنگ شود. نقاطی که نخبگان در آن برنامه هایی را طرح ریزی کرده و به سیاست مداران اعلام می کنند تا بازیگران عرصه سیاست از طریق نظرات و پیشنهادات داده شده به اهداف و خواسته های ملی و یا حزبی برسند. این امر در خصوص آمریکا هم صدق می کند. کشوری که چهل سال در تخاصم با جمهوری اسلامی ایران است و در این راه از هیچ اقدامی مضایقه نکرده است. به طور مثال یکی از راه هایی که آمریکا توانسته به ایران ضربات سنگینی وارد کند جنگ اقتصادی است. حاصل چنین اقدامی را می توان در کم ارزش شدن پول ملی دید. اما باید توجه کرد در عرصه سیاسی هم جنگی در جریان است که اندیشکده های آمریکای از بازیگران مهم این عرصه علیه ایران هستند.

اندیشکده رند :

از جمله اندیشکده های مهم آمریکایی که گزارشات مهمی را در خصوص مقابله آمریکا با دشمنانش به خصوص ایران ارائه کرده، اندیشکده رند است.«اندیشکده رند» در سال 1948 با تامین مالی خصوصی و به عنوان موسسه‌ای غیر انتفاعی تاسیس شد و هم اکنون حدود نیمی از تحقیقات و پژوهش‌های این اندیشکده را موضوعات و قضایای امنیت ملی تشکیل می‌دهد، در حالی‌که دیگر مراکز تحقیقاتی و اندیشکده‌های آمریکایی بر موضوعات و قضایای سیاست داخلی تمرکز می‌کنند.

رابطه تنگاتنگ اندیشکده رند و وزارت دفاع آمریکا به دلیل اشراف این اندیشکده بر سه دایره و حوزه تحقیقاتی شکل گرفته است که وزارت دفاع آمریکا اقدام به تامین مالی آنها می‌کند و هدف آنها انجام تحقیقات و پژوهش‌هایی در قضایا و موضوعات مورد نیاز این وزارتخانه است.

با این اوصاف باید دانست که اندیشکده رند گزارشاتی را برای مقامات آمریکا در مواجهه با دشمنانشان ارائه کرده است. به طور مثال اندیشکده رَند گزارشی، گزینه‌های آمریکا برای تأثیرگذاری و اجبار دشمنان به تن دادن به منافع واشنگتن را بررسی کرده است.

فشار بر ایران :
این گزارش که تحت عنوان «قدرت اجبار: مقابله با دشمنان بدون رفتن به جنگ» منتشر شده، ابعاد مختلفی از سیاست « قدرت اجبار» آمریکا را توصیف می‌کند. منظور «دیوید گامپرت» و «هانس بینندایک» نویسندگان این گزارش از سیاست «قدرت اجبار» با توجه به سؤالی قابل‌ درک است که در ابتدای این گزارش پرسیده شده است: «چه جایگزین‌هایی برای زور و اقدام نظامی وجود دارد که بتوانیم به کمک آنها کشورهای نادوست را مجبور کنیم تن به خواسته‌های آمریکا بدهند؟

نویسندگان گزارش ادامه می‌دهند: «جهانی شدنِ تجارت، سرمایه‌گذاری، امور مالی، اطلاعات، و انرژی گزینه‌های «قدرت اجبار» آینده‌داری را در اختیار آمریکا می‌گذارد، به ویژه در برابر دشمنانی که وابسته به دسترسی به این بازارها و نظام‌های مالی و غیره هستند.» بدون شک ایران یکی از کشورهایی است که تا کنون به بازارها و نظام‌های مالی بین‌المللی (طبق تعریفی که مدنظر نویسندگان گزارش است) وابسته نبوده؛اما پس از برجام عملاً تلاش می‌کند خود را به دام این وابستگی بیندازد.

این بخش از گزارش اندیشکده با اتفاقاتی که در مجلس شورای اسلامی برای تصویب CFT ( کنوانسیون تامین مالی تروریسم ) افتاد، مطابقت دارد. زیرا مجلس رأی به تصویب لایحه ای داد که شفافیت مالی را برای سازمان های خارجی به وجود می آورد. سازمان هایی که حتما یک سر مهم آن به آمریکا وصل است و این نوعی تهدید برای ایران در عرصه شفافیت مالی محسوب می شود.

تهدید تنگه هرمز

اندیشکده رند در گزارشی به بررسی استفاده از «اجبار و تهدید» علیه 3 کشور ایران، روسیه و چین پرداخته است. در این گزارش آمده است، «آمریکا علاوه بر این ابزار نیروی «اجبار و تهدید» می‌تواند قابلیت عقیم گذاشتن بهره‌برداری از ذخایر انرژی با هدف فشار بر کشورهایی چون ایران و روسیه را نیز توسعه بخشد.»

نتیجه بخشی این گزارش زمانی مشخص می شود که از زبان رئیس جمهور آمریکا می شنویم صادرات نفت ایران به صفر خواهد رسید. این جمله به نوعی تهدید ایران در عرصه انرژی بود. تهدیدی که خیلی زود با اظهار نظر رئیس جمهور کشورمان مبنی بر بسته شدن تنگه هرمز پاسخ داده شد و برنامه به صفر رساندن صادارت نفت کشورمان را به نوعی عقیم گذاشت.

اما این نکته را نباید فراموش کرد با این که این اندیشکده طرح ها و برنامه های زیادی را ارائه کرده آنچه اتفاق افتاده خلاف چیزی بوده است که آمریکایی ها انتظار داشته اند. به طور مثال با توجه به آنچه در بالا آمد و به فشار آمریکا بر ایران در حوزه های مالی و انرژی اشاره شد اما امروزه شاهد هستیم که کشورمان به قدرت بالایی در عرصه سیاسی و بین الملل دست یافته است. به طوری که اندیشکده رند طی گزارش اذعان داشته است: «به حداقل رساندن نفوذ ایران و روسیه در سوریه، جلوگیری از تبدیل دمشق به تهدید نظامی علیه اسرائیل، تضعیف مشروعیت ادعای مالکیت سوریه بر بلندی های جولان اشغالی از جمله منافع امنیتی اسرائیل است که این رژیم درباره تحقق آنها ناتوان است.»

این بخش از گزارش اندیشکده رند نشان می دهد رژیم صهیونیستی که پشتوانه قوی چون آمریکا دارد نمی تواند در برابر قدرت منطقه ای و نظامی ایران دوام بیاورد.

و یا در گزارشی این اندیشکده اعتراف می کند که ایران بعد از حوادث سال 88 و مواجه با پروژه استاکس نت که باعث تهدید صنعت هسته ای اش شد، توانسته به قدرت بالایی در عرصه سایبری برسد. در هر صورت نباید فراموش کرد در کنار این اعترافات که قدرت روز افزون ایران را نشان می دهد، همین اندیشکده برنامه هایی را برای فشار علیه ایران ارائه کرده است که نمونه هایی از آن در این گزارش آمد. با این اوصاف این نکته مهم به نظر می رسد که در عرصه سیاسی دانستن راهبردهای اندیشکده های مهم دشمن و اقدام در جهت مواجهه با آنها می تواند کشور را در برابر اقدامات دشمن بیمه کند. چنین کاری هوشیاری مسئولان وقت و اقدامات آنها را می طلبد که باید اجرایی شود.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 972957

وب گردی

وب گردی