از سازمان ملل تا ترامپ علیه عربستان

یک هفته از ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد سعودی در ترکیه گذشته و هیچ منبع و مرجع رسمی از سوی دو کشور عربستان و ترکیه تا به حال به طور رسمی مرگ وی را تایید یا تکذیب نکرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، یک هفته از ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد سعودی در ترکیه گذشته و هیچ منبع و مرجع رسمی از سوی دو کشور عربستان و ترکیه تابه حال به طور رسمی مرگ وی را تایید یا تکذیب نکرده است . در همین راستا و با توجه به مبهم بودن زنده یا مرده بودن وی، نهادهای مختلف بین المللی و حتی رئیس جمهور آمریکا از عربستان درخواست کرده اند تا سرنوشت «جمال خاشقجی» را روشن سازد. «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، در نشست خبری روزانه خود در واکنش به مفقود شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در استانبول، ابراز نگرانی کرد.

دوجاریک با بیان این که «آنتونیو گوترش»، دبیر کل این سازمان وضعیت خاشقجی که پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از او خبری نشده است را از نزدیک پیگیری می کند، اظهار داشت: «دبیر کل نسبت به مفقود شدن خاشقجی بسیار نگران است».

در همین ارتباط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به مفقود شدن این روزنامه نگار سعودی در استانبول اعلام کرد: نگران این موضوع هستم. باید هرچه زودتر وضعیت خاشقجی روشن شود این مسئله غیرقابل قبول است.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه از ایالت «کارولینای جنوبی» نیز به صف افراد و نهادهایی پیوست که از مفقود شدن خاشقجی نگران هستند. گراهام در این ارتباط ضمن انتقاد شدید از عربستان اظهار داشت: «اگر ادعاهای مطرح شده در خصوص خطای رهبران عربستان صحت داشته باشد ٬ تاثیر ویرانگری بر روابط آمریکا-عربستان خواهد داشت».

گراهام که در حساب کاربری خود در توییتر به موضوع خاشقجی می‌پرداخت، افزوده است: «هم نظریم که این(خطای رهبران سعودی) تاوانی سنگین هم در زمینه های اقتصادی و هم در دیگر بخش ها خواهد داشت.»

سناتور جمهوری خواه کارولینای جنوبی همچنین خواستار پاسخگویی رهبران عربستان شد و اظهار داشت: باید آشکار کنیم که چه بر سر خاشقجی آمده است. رهبران عربستان باید جواب های روشنی به تحقیقات در خصوص مکان حضور خاشقجی دهند.

گراهام همچنین از گفت وگو با سناتور «باب کروکر» از حزب جمهوری خواه و سناتور «بن کاردین» از حزب دموکرات آمریکا درباره خاشقجی و ابراز نگرانی این دو از وضعیت روزنامه نگار مفقود شده واشنگتن پست خبر داد.

در همین راستا وزارت امور خارجه ترکیه برای دومین بار سفیر عربستان سعودی را در رابطه با ناپدید شدن جمال خاشقجی به این وزارتخانه احضار کرد.

به گفته منابع دیپلماتیک ترکیه، از سفیر عربستان سعودی خواسته شده تا نهایت همکاری را در مورد تحقیقات مرتبط با این روزنامه نگار داشته باشند.

انتهای پیام /

کد خبر: 973006

وب گردی

وب گردی